Een sterke reclamecampagne is onmisbaar om een product goed onder de aandacht te brengen. Natuurlijk moeten het product en de prijs kloppen, maar zonder slimme marketing weet de consument niet wat jij te bieden hebt. Jaguar heeft op zich genoeg naamsbekendheid, mede dankzij de virale Be Different-campagne. Opmerkelijk nieuws dus dat Jaguar het reclamebureau achter die campagne heeft ontslagen en op zoek gaat naar een nieuwe partner. Dat meldt The Telegraph.

Voor wie het gemist heeft: het ging de afgelopen jaren beroerd met Jaguar. De verkoopcijfers waren dramatisch, dus besloot het merk het roer volledig om te gooien. Jaguar stopte met de productie van alle modellen (E-Pace, F-Pace, XE, XF, F-Type en I-Pace) en startte een nieuwe campagne ter voorbereiding op een compleet nieuw model.

Jaguar ontslaat reclamebureau na heftige reacties

En daar ging het mis. De campagne was opvallend: roze als hoofdkleur en een cast met mensen die afweken van het klassieke automodelbeeld. Kennelijk is dat voor sommigen nog steeds controversieel. Online barstte het los. De reacties waren fel, en laten we zeggen: niet allemaal even genuanceerd. Uiteindelijk besloot Jaguar het reclamebureau vroegtijdig te bedanken voor de diensten.

Jaguar commercial - Copy Nothing oude meneer

Jaguar had eigenlijk een contract tot 2026, maar wil het risico niet nemen om dit bureau ook de rest van de introductiecampagne te laten verzorgen. Hoewel je zou verwachten dat Jaguar als opdrachtgever zélf de eindverantwoordelijkheid heeft over het creatieve proces, lijkt het merk toch afstand te nemen.

Is het nu wel zo slim?

Je kunt je afvragen of dit wel zo verstandig is van Jaguar om het reclamebureau gedag te zeggen. Ondanks alle kritiek, werd er meer over Jaguar gesproken dan in de jaren ervoor. Iedereen wist ineens dat er een nieuwe auto op komst is. Die auto, de excentrieke Type 00, is een grote elektrische coupé die Jaguar positioneert als alternatief voor Bentley – niet BMW.

Lees ook: Waarom de campagne van Jaguar briljant is en wat je nu kunt verwachten

Het probleem is dat Jaguar wel iets nieuws moet bedenken. De laatste generatie Jaguars zien er allemaal bloedmooi uit, rijden uit de kunst en waren een prima alternatief op de standaard Duitsers. In combinatie met de ‘Good to be bad‘-campagne maakte dat dus helemaal niets uit. We zijn in elk geval benieuwd wat het eindproduct gaat worden en voor het eerst kijken we halsreikend uit naar een nieuwe reclamecampagne.

Eén reactie op “Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *