Jaguar XF Sportbrake: kattenmand

Beter laat dan nooit, moeten de Britten gedacht hebben. Niet veel merken zullen er immers vijf jaar mee wachten de stationversie van hun sedanmodel op de markt te brengen, maar hé: Jaguar is ook niet zomaar ieder merk.

Mooi is ie zeker geworden, de XF Sportbrake, die volgende week op de Salon van Genève eindelijk zijn première beleeft en in het najaar leverbaar wordt. Sterker: kijk diep in ons hart en misschien vinden we hem zelfs wel een tikje fraaier dan de sedan. Leuk detail zijn de gedeeltelijk zwart gemaakte C-stijlen. Niet alleen oogt hij daardoor slanker, het is ook een aardige verwijzing naar de nog altijd bijzondere exemplaren van topmodel XJ.

Voor de ruimte hoeft de potentieel geïnteresseerde koper hem in ieder geval niet te laten staan; er kan minimaal 560 liter rommel mee en wie de achterbank neerklapt kan zelfs een oceaan van ellende van zo’n 1.675 liter kwijt. Cijfers die prima vergelijkbaar zijn met, we noemen maar wat, een BMW 5-serie Touring. Onder de laadvloer (die je met handige schuifrails ook nog in diverse compartimenten kan verdelen, zodat je spullen niet aan het ballroomdancen slaan) bevindt zich nog een riant vak voor smokkelwaar. De achterklep is, je zult eens vieze vlerken krijgen, uiteraard elektrisch bedienbaar. Luchtvering zorgt ervoor dat je aan het weggedrag nauwelijks zult merken dat je je wagen volgeladen hebt.

Je zult het trouwens vooralsnog wel moeten doen met de dieselmotoren die ook in de sedan leverbaar zijn, want over benzinemotoren wordt door Jaguar apart genoeg met geen woord gerept. Ook weer niet zo’n straf, want met vermogens van 204, 240 of 275 pk (en koppels van 450, 500 en 600 Nm) moet een verhuizinkje letterlijk binnen de kortste keren gepiept kunnen zijn.

Prijzen van de XF Sportbrake worden later bekendgemaakt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken