Jaguar maakt z’n entree in de superstation-club, maar is nogal  aan de late kant – zoals wel vaker helaas. Maar kan deze gezinsbom z’n late komst vergoelijken met een onuitwisbare indruk? Van de hond tegen het achterraam…

We vinden het altijd leuk als er nieuwe stations met ballen verschijnen. Op de TopGear-redactie kunnen we er geen genoeg van krijgen, al was het alleen maar om na de wekelijke boodschappen zo snel mogelijk weer thuis te kunnen zijn. Wat is er anders zo leuk aan een auto met meer dan 500 pk en een laadruimte waarmee je ook bij de Ikea goed uit de voeten kunt?

Het is een klein clubje, de superstation-klasse. BMW heeft het al een tijd niet meer aangedurfd om een M5 Touring uit te brengen, waardoor Mercedes en Audi vrij spel hebben op de laad-en-ros-plaatsen. Ook Jaguar lijkt er niet op gebrand om echte aantallen te halen in deze klasse, getuige het feit dat ze niet een reguliere XFR Sportbrake hebben neergezet, maar gelijk de ultieme XFR-S.

Nou zijn we niet vies van heel veel vermogen en ontvangen de bekende V8 supercharger met open armen. De motor en transmissie zijn onveranderd overgenomen uit de vierdeurs, maar het onderstel is aangepast voor de extra attractie, zijnde de laadruimte. De achteras kreeg een update, met andere afstellingen voor veren en dempers en een nieuw ontwikkelde stabilisatorstang met stijvere ophangrubbers. Het resultaat is een 30 procent stijvere achterbrug.

Stom genoeg is niemand op het idee gekomen om de Sportbrake nog even op dieet te sturen, waardoor ie bijna twee ton weegt. Dat alleen al zou de reden kunnen zijn dat de XFR-S niet alles-vermorzelend snel aanvoelt. Er is nog een reden. De supercharger is gebouwd op extra kracht bij lagere toerentallen waardoor ie vooral een voordeel biedt bij inhaalacties.

Het heeft geen zin om als een bezetene gas te geven, want een verpletterende acceleratie kun je vergeten. Jammer is dat het geschreeuw vooral van het uiterlijk komt, en minder van de motor. Wat dat betreft hadden de rollen best omgedraaid mogen zijn. Die pooiervelgen en de blaartrekkende carrosseriekleuren doen de lijnvoering van de Sportbrake geen goed.

Op sommige punten blinkt de Sportbrake uit. Het stuurgevoel is veel natuurlijker dan dat van de Audi RS6 en het veergedrag zit tussen comfortabel en stevig in. Je rijdt er met plezier in, tenzij het milieu je iets kan schelen. Het verbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot zijn veel hoger dan dat van de Duitse concurrenten.

De laadruimte is met 1.675 liter niet meer dan gemiddeld: zo heeft de E 63 AMG-rijder 1.950 liter tot z’n beschikking. Niet van belang? Waarom kies je dan een Sportbrake in plaats van een sedan? Daarbij komt dat de Jaguar op leeftijd komt en dat is in het interieur te zien. Nogmaals, we zijn blij dat er een nieuw lid in de club is, maar zien de XFR-S Sportbrake meer als een stuiptrekking dan als een groeispurt.


Jaguar XFR-S Sportbrake



12/20



Motor

5.000 cc

V8 supercharged

550 pk / 680 Nm



Aandrijving

achterwielen

7v automaat



Prestaties

0-100 in 4,6 s

top 300 km/u



Verbruik/milieu

12,7 l/100 km

297 gr/km CO2



Afmetingen

4.960 x 1.877 x 1.480 mm (l x b x h)

2.909 mm (wielbasis)

1.967 kg



70 l (benzine)

1.675 l (bagage)



Prijzen

NL n.n.b.

BE n.n.b.



Het vonnis

Rijdt lekker en ziet er met de juiste lak en velgen goed uit, maar kan helaas niet (meer) meekomen met de rest. Nu maar hopen dat Jag bij de volgende generatie XF een beetje op tijd komt met een supersnelle versie

Reacties

Meer van TopGear