TopGear stapt net uit de nieuwe Jeep Wrangler 4xe. In ons augustusnummer (eind juli in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights. Testobject: Jeep Wrangler 4xe Uitvoering: Rubicon Locatie: Turijn Weersomstandigheden: Warm genoeg om het dak open te gooien

Jeep, dat is Amerikaans. Daar ligt vast een V8 in

Zeker, maar wel een halve V8 – wordt soms ook wel een viercilinder genoemd. En hou je vast: er zit een elektromotor in de transmissie en een batterij onder de achterbank. Deze Wrangler is een plug-in hybride en het is de enige versie die Jeep nog zal leveren in Nederland.

Boe!

Want als het een V8 was, had je hem wel gekocht, wilde je zeggen? Aardig om even aan te stippen: de prijs. Met 80.000 euro is het een fors bedrag, maar wel even 17.000 euro goedkoper dan de versie met alleen een benzinemotor. Heeft te maken met de uitstoot, natuurlijk. Plus: hij is krachtiger én sneller. De dikste versie, de Rubicon, is 4.000 euro duurder, maar zelfs 23.000 euro goedkoper dan zijn benzinetegenhanger.

Vertel eens wat over die Jeep Wrangler 4xe Rubicon

Elke Jeep Wrangler 4xe is een volbloed offroader met permanente vierwielaandrijving en een extra transmissie voor hoge en lage gearing. De Rubicon voegt daar ontkoppelbare stabilisatoren vóór aan toe en differentiëlen voor en achter die op slot kunnen. Bovendien staat hij op dikke offroad-banden.

Hoe rijdt de Jeep Wrangler 4xe dan?

Rijden in een Wrangler heeft altijd wel iets gaafs. Je zit op je leren troon en torent boven iedereen uit. In de elektrische modus rij je in alle stilte de stad uit en ook als de benzinemotor meedoet, is ie niet heel spraakzaam. Je voelt de aandrijflijn zo hier en daar wat overschakelen, maar het werkt allemaal soepel genoeg. Het gecombineerde vermogen is 380 pk waardoor een 0-100-tijd van 6,4 seconden mogelijk is. In iets groots en lomps net iets te snel optrekken blijft geniaal. Door de stille aandrijflijn is het gezang van de offroad-banden nog veel duidelijker aanwezig. Bovendien klinkt het alsof er altijd een raampje op een kier staat, door het gebrek aan geluidsisolatie door de softtop. De witte op de foto’s heeft trouwens de hardtop met uitneembare delen.

Irritant, zeg

Ja, als je hem vooral op het asfalt gebruikt, kun je beter de normale Sahara-uitvoering nemen. Die heeft banden die meer gericht zijn op de straat en dus die hardtop. De Sahara is prima als dagelijks vervoer te gebruiken. Vereist wel wat zelfbeheersing, want voor 4.000 euro meer de allerdikste uitvoering kopen, dat is een aantrekkelijke propositie.

En als ik de modder in wil?

Daar voelt de Jeep Wrangler 4xe Rubicon zich als een rollend biggetje. We trotseerden een modderig pad in de elektrische modus (diff-vergrendeling en alle foefjes werken dan gewoon) en dat ging moeiteloos. Met het dak open hoor je dan alleen de banden zich vastgrijpen in de drek, een lichte zoem van de elektromotor en vooral de fluitende vogeltjes. Een serene beleving.
Als je wilt, kun je zelfs de deuren eruit nemen en de voorruit neerklappen. Trek dan niet je zondagsoutfit aan, want ondanks de brede wielkasten weet de modder prima de weg te vinden naar de cabine.

Dus, het oordeel over de Jeep Wrangler 4xe?

De korting op de aanschafprijs en de toename in vermogen overtuigden al dat de plug-in hybride aandrijflijn een goede keuze was voor de Wrangler, maar het elektrische offroaden kopt de propositie in. Als je hem gewoon met enige regelmaat netjes bijlaadt, is dit wel de aandrijflijn om te kiezen. Het scheelt dat er eigenlijk niets te kiezen valt, want zoals gezegd zijn alle andere motoren direct geschrapt voor Nederland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)