Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2.0T

Buitenpretje

Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara
Jeep Wrangler Unlimited Sahara

Is er een leukere manier om je door het verkeer te bewegen dan met een Jeep Wrangler? We betwijfelen het. Als er één auto is die je elke meter die je met ’m rijdt het borrelende gevoel bezorgt van een achtjarige in de rij voor de botsauto’s, is het deze. Alles, van de zitpositie achter het hoge, rechte dashboard, het zicht over de machtige motorkap, de slordige, op offroad-klappen berekende besturing tot het bokkende ladderchassis-gedrag, schreeuwt: lachen!

Zelfs als je stilstaat in de file, heb je de grootste lol. Het infotainmentscherm zit in een rubberen omhulsel, als een of ander schokbestendig GPS-systeem dat je meeneemt op expeditie. Op de pook van de automaat staat een silhouet van de oer-Jeep, en de hendel voor de 4×4-instellingen smeekt er gewoon om om af en toe heen en weer geklikt te worden. Boven je hoofd zie je allemaal noeste klemmen die de uitneembare voorste stukken van het dak op zijn plek houden (je kunt ook kiezen voor een stoffen, elektrisch opvouwbaar dakdeel). De kleine zijruit zit precies op de goede plek om je arm er nonchalant uit te hangen.

Niet alles hoeft te veranderen aan de Jeep Wrangler

De nieuwe Jeep Wrangler is verfijnd op de juiste punten en hetzelfde gebleven op de cruciale. Hij is allang niet meer dat kleine stoei-Jeepje, het rollende marteltuig dat we ooit kenden, maar je kunt nog steeds z’n complete dak eraf schroeven, z’n deuren eruit halen en z’n voorruit omlaag klappen. Hij is lomp – overal zie je bandjes en draadjes, blote schroeven en moeren. En zo hoort het ook. Er is geen enkele moderne auto zoals deze: echt, tastbaar, de techniek niet weggemoffeld.

Toch heeft Jeep gezorgd dat de achterbank eindelijk fatsoenlijk comfort biedt, en dat het geluidsniveau in het interieur bijzonder acceptabel is. Tenzij je harder dan 120 rijdt – dan valt het windgeruis langs de baksteenvormige carrosserie niet langer te missen. Je krijgt stoelverwarming en een klepje met ‘MEDIA’ erop, waarachter je volop USB’s kunt prikken. Achterin vind je een stekker voor je föhn of je opblaasbare matras. Deze Sahara-versie komt al ver, maar de Rubicon geeft je alle offroad-speeltjes (inclusief elektrisch los te koppelen stabilisatorstang) die je kunt bedenken.

De Jeep Wrangler biedt nu meer keuze

De grootste openbaring voor rijders van oude Wranglers komt in de vorm van de 2,0-liter turbo-viercilinder benzinemotor. Voorheen kon je kiezen uit een benzine-V6 of een ruwe, ouderwetse 2.8 diesel. Nu slaat de motor uit de Alfa Giulia Veloce de brug: 272 pk sterk, rap en gewillig. Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat die ’m op snelheid laag in de toeren houdt: zo’n 2.000 bij 130. Als gevolg hiervan rijden we in onze testperiode zomaar 1 op 9,5 met de Jeep Wrangler, eigenlijk onvoorstelbaar gezien z’n gewicht, luchtweerstand, power en onze gepatenteerde gorillarijstijl.

Goed, bij het starten is het even wennen dat je generiek viercilindergezoem te horen krijgt in plaats van krachtig, ruig gerommel. Maar deze motor maakt Jeeps meest trotse model toekomstbestendig. De CO2-uitstoot is uiteraard veel lager dan die van de oude 3.6 V6 (201 tegen 273 g/km) – ook prettig voor de prijs in Nederland, al blijft die absurd – en de 2.0T levert bijna evenveel koppel als de eveneens nieuwe 2.2 diesel. Hij reageert nog vrij alert ook; zo kun je zowaar vlot van je plek komen of, als het moet, moeiteloos een moordlustige dinosaurus voorblijven.

We namen deze Jeep Wrangler niet mee offroad – dat deden we eerder al uitgebreid met z’n dieselbroer. Dat ie daar uitmuntend presteert, is bekend. Dat we ’m op de weg, in de Nederlandse drukte, zó vermakelijk zouden vinden, was voor ons een verrassing. Combineer zo’n onbetaalbare dosis pret dan ook nog met meer comfort, gebruiksgemak en efficiëntie, en je hebt een auto waar wij heel vrolijk heel oud mee kunnen worden.

17
20
Specificaties

Specificaties Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2.0T

Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
272 pk @ 5.250 tpm
400 Nm @ 3.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,0 l/100 km
201 g/km CO2

Afmetingen
4.882 x 1.894 x 1.891 mm (l x b x h)
3.008 mm (wielbasis)
2.037 kg
81 l (benzine)
548 / 1.059 l (bagage)

Prijzen
€ 87.740 (NL)
€ 53.200 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws