Af en toe laat Porsche evolutie-afbeeldingen zien: van de eerste 911 uit 1965 naar de laatste 911. Wat daarbij opvalt, is dat de basisvorm min of meer gelijk blijft, maar dat de 911 vooral heel erg breed is geworden. Qua cabine valt het nog enigszins mee, maar de wielkasten en achterbanden zijn enorm. Deze Kalmar RS-7 heeft juist extreem smalle banden, wat er weer komisch uitziet. Mocht je Kalmar niet kennen, het is een Zweeds bedrijf dat zich specialiseert in het ombouwen van Porsches.

Nu is dat absoluut geen nieuw fenomeen. Er zijn inmiddels tientallen bedrijven die als doel hebben om oude 911’jes nieuw leven in te blazen. Normaal gesproken doen ze dat met 964’s (de generatie 911 van 1989 tot 1994), maar kennelijk worden die te zeldzaam. Daarom heeft Kalmar nu een 997 aangepakt, ze noemen het de Kalmer RS-7. Van de 997 zijn er veel exemplaren gebouwd: meer dan 212.000 exemplaren van 2004 tot 2012. Het is dus niet echt heiligschennis.

Lekker ouderwets chassis (dus goed om aan te werken)

Een andere reden om de 997 te gebruiken, is omdat het de laatste 911 is met een stalen chassis. Het is een relatief eenvoudig chassis dat zijn oorsprong vindt in 1996, met de introductie van de Boxster (986) en later de 911 (996) in 1997. Het grote voordeel is dat het vooral erg makkelijk aan te passen is. Het huidige chassis (991 en 992 staan op dezelfde basis) is gemaakt van een complexer chassis van verschillende metalen aan elkaar gelijmd. Het is al veel lastiger om daar iets aparts van te maken.

Kalmar RS-7 Porsche 911 Carrera restomod (997) (2025) zijkant rechtsvoor schuin driftend door sneeuw lampen aan

Over het eindresultaat kunnen we spreken met de luizenmoeder: ‘Wij vinden het niet raar, wij vinden het alleen maar heel bijzonder’. Want Kalmar doet alles net eventjes anders met de 911. De koets is flink verbreed, zowel voor als achter. Dat valt bijna niet op, want het lijkt alsof Paul Smith verantwoordelijk was voor het koetswerk. Mocht je Paul Smith niet kennen, die maakt (onder andere) schoenen waarvan de binnenkant altijd, eh, heel bijzonder is: heel veel streepjes in afwisselende kleuren.

De Kalmar RS-7 heeft hele kleine achterbanden

Het meest opvallende aan de buitenkant zijn natuurlijk de kleine wieltjes. Zowel aan de voor- als achterkant lijkt de 997 van Kalmar op thuiskomertjes te staan. Het zijn speciale sneeuwbanden met spikes. Net als rallyauto’s in de sneeuw zijn ze erg smal. Op deze manier wordt er zoveel mogelijk druk op een klein oppervlakte uitgeoefend, waardoor de banden iets verder wegzakken en meer grip leveren. Het TracTive-onderstel kun je verhogen tot 210 millimeter (de laagte stand is 170 millimeter).

Kalmar RS-7 Porsche 911 Carrera restomod (997) (2025) interieur met Recaro Sports CS-stoelen en Pepitabekleding dashboard

Er is extra bescherming middels aluminium beschermplaten aan de onderzijde. Tevens is er extra koeling voor als de motor hard moet werken en er weinig rijwind is. Je kunt er ook in warmere klimaten mee uit de voeten. Mede daardoor is de motor nog standaard. De uitlaten zijn nog steeds standaard, maar staan nu verticaal. Het zijn gewoon de Carrera-uitlaten (de S heeft dubbele ronde uitlaatpijpen). Dat betekent dat deze motor nog 325 pk heeft.

Lees ook: Deze elektrische Porsche 911 restomod weegt net zoveel als de originele Porsche 964 Turbo

Het interieur is voorzien van nieuw meubilair. Het zijn in dit geval Recaro CS Sportster-stoelen. Deze zijn bekleed met Houndstooth-bekleding (of Pepita in Porsche-termen). Dat zijn exact dezelfde stoelen als je optioneel in de Ford Focus RS kon bestellen. Over bestellen gesproken: voor 99.997 euro bouwen ze er ook eentje voor jou. Je moet dan wel je eigen 997 meenemen, die je tegenwoordig voor zo’n 40 mille vindt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)