Soms moet je verder kijken dan alleen het naampje. Technisch gezien zijn Oetker en Pepper allebei doktoren, maar ze moeten niet je eerste keuze zijn bij serieuze klachten. En zeker, Subaru maakt ook boxermotoren, maar om er nou eentje in je Porsche 911 GT3 te leggen, dat gaat wellicht wat ver. Alhoewel, we moeten toegeven dat het best een gaaf project is.

Zonde om een GT3 te pakken voor dit project? Ergens wel, maar anderzijds was de auto toch al weinig waard. Deze Porsche 911 GT3 van de 997-generatie werd aangeschaft als losse koets met schade. De motor was al verdwenen, net als veel andere onderdelen. De geldschieter achter dit project is oliebedrijf Eneos (die je kent van de F1) en ze bouwden dit project voor de SEMA-beurs in Las Vegas.

De viercilinder is lichter en krachtiger

De 2,5-liter boxermotor van Subaru is bijna 80 kilo lichter dan de oorspronkelijke zescilinder en met een grote turbo zou de viercilinder krachtiger zijn dan de standaardmotor. Een wat kromme vergelijking, maar logica is bij geen enkele stap in dit project de grootste motivatie geweest. Boven op de motor ligt een grote STI-intercooler en onder het blok zie je de BorgWarner-turbo hangen.

De Porsche 911 GT3 met Subaru-motor kreeg een bodykit die geïnspireerd is door de GT3R-raceauto. Om extra duidelijk te maken dat het een creatie van Victor Frankenstein betreft (ook een dokter die je niet per se moet vertrouwen, trouwens), werd er een kleurstelling gekozen die overduidelijk een knipoog is naar het rallyverleden van Subaru. Inclusief gouden velgen van Rotiform.

De Subaru-boxermotor in deze Porsche 911 GT3 produceert 550 pk en het vermogen gaat alleen naar de achterwielen. De transmissie die gebruikt wordt, komt trouwens ook van Subaru. Faruk Kugay van DevSpeed Motorsports gaat de Porsche 911 GT3 STI inzetten op het circuit.

Advertentie

Reacties

  • Vissermanex heeft op 4 november 2022 geschreven:

    Performance?

    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie