Beste TopGear, ik heb toestemming gekregen van de vrouw om een leuk weekendautootje te kopen. Het zal een wat ouder model worden met een wat hogere kilometerstand. ‘Kijk eerst maar of je er ook echt mee gaat rijden’, zei ze. Goed, nu wil ik in zo’n auto geen ethanol gooien, maar dan kom ik altijd uit bij Euro 98. Is dat niet schadelijk voor zo’n oud blokje omdat ie dan meer power krijgt?

We snappen de gedachtegang. Op een oudere motor ga je ook niet zomaar een turbo schroeven voor meer vermogen; je wilt eerst op zijn minst de boel even goed nakijken. Bij Euro 98 ligt dat anders. Je wilt juist Euro 98 tanken, en niet alleen omdat er geen ethanol in zit. Laten we beginnen met een kleine geruststelling: het is niet zo dat de motor ineens 10 pk extra heeft of dat de zuigers door alle power door de motorkap naar buiten vliegen. Je zou zelfs racebenzine kunnen tanken.

Euro 98 heeft het octaangetal 98. Dit is geen percentage, anders zou 102-benzine niet kunnen bestaan. Het hogere octaangetal zorgt voor een efficiëntere ontbranding en zorgt dat de kans kleiner is dat de motor gaat pingelen. Bij pingelen ontbrandt de brandstof op het verkeerde moment, namelijk te vroeg. Dit is alsof je iemand op een schommel terwijl hij nog naar je toe komt al een duw de andere kant op geeft. Dat doet pijn, ook voor je motor. De kans op schade door pingelen is met Euro 98 dus kleiner.

Op papier zal je motor van Euro 98 iets krachtiger worden, maar in de praktijk ga je hier waarschijnlijk heel weinig van merken. In de regel is het zo dat hoe meer vermogen de auto van zichzelf heeft, hoe meer winst je krijgt van Euro 98. Bij een leuke weekendauto met 116 pk zul je geen verschil merken. Na het tanken denk je het waarschijnlijk wel te voelen, maar dit zal voor 80 procent een placebo-effect zijn.

Euro 95 zal juist eerder schadelijk zijn

Twijfel je aan de pomp, dan is Euro 98 E5 de veilige keuze. Sommige oudere motoren of brandstofsystemen kunnen niet tegen ethanol en dan zit je bij Euro 98 meestal goed. Daar zit vaak helemaal geen ethanol in. Euro 95 bevat in Nederland altijd minimaal 7,5 procent ethanol. Overigens geldt voor de meeste moderne motoren dat ze gebouwd zijn om gewoon E10 te lusten.

33 reacties op “‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’”

  1. Vanouds (in de tijd van de loodhoudende benzine), had je normale en super.
    Veel mensen wisten niet dat de normale eigenlijk de zuivere benzine was en de super eentje met bijgevoegd additieven om het pingelgedrag te verbeteren. Dat was enkel nodig voor meer performante auto’s.
    Vandaag is de situatie niet zoveel anders. E5 heeft een RON getal van 98 en bevat meestal geen ethanol (hoewel er 5% mag inzitten) en is de “super” van vandaag. In veel gevallen worden hier ook additieven toegevoegd om de benzine te “verbeteren”.
    Maar testen hebben allang uitgewezen dat die additieven duur zijn, en amper iets toevoegen.
    De “normale” heeft E10, heeft een RON getal van 95 en mag tot 10% ethanol bevatten. Dat 90% benzine is krek dezelfde als wat in e5 zit. Dus waarom e5 als superieur wordt omschreven, blijft een raadsel.
    Quasi alle huidige motoren gebouwd na 2000 zijn perfect in staat op 100% goed te werken op die E10.
    Er zijn 2 nadelen : ethanol bevat iets minder energie bij verbranden. Het verbruik bij gebruik van E10 ligt dus een 2% hoger. Niet omdat het minder goeie benzine is, maar gewoon omdat de ethanol iets minder energie bevat.
    Ethanol heeft ook de neiging om water aan te trekken. Dat is in heel lage hoeveelheden, maar iemand die heel weinig tank (leest bv. 1 tank elke 6 maanden) tankt beter E5. Iemand die bv. maandelijks zijn tank leegrijdt, hoeft zich daar niets van aan te trekken.
    De meeste auto’s rijden niet beter op E5. De brandstofleveranciers proberen je dat wijs te maken, maar dat is voor zowat 95% van alle benzine wagens gewoon onzin. Gebruik je auto waarvoor hij dient (gebruik bij korte ritten waarbij de motor niet warm geraakt, beter je fiets en vergeet dat “nieuwe rijden”) en wedden dat je wagen geen enkel probleem heeft met E10. Je portemonnee zal ook content zijn…

  2. Het is toch wel duidelijk dat ‘E0 euro0, ethanolvrij’ het beste is voor je oldtimer. Daarna krijg je E5 en E10 moet je nooit aan beginnen. E10 is gemaakt door de overheid om je oldtimer van de weg te halen.

  3. Waarom is de euro98 zoveel duurder dan de euro95, in Duitsland scheelt het maar 5 tot 7 cent, waarom in Nederland een (minstens) 25 cent.

    • Heel simpel , omdat wij in de bananen republiek Nederland leven,en alles duur MOET zijn en niet alleen met de benzine maar met alles ,er komen steeds meer video’s op tiktok , van mensen die vergelijking maken tussen Nederland , Duitsland , België en Frankrijk, simpel voorbeeld, een volle boodschappen kar bij Albert Hein is 130.00 euro , in Duitsland de zelfde producten bij Edeka is 80 euro.

      • Ik ben blij dat ik 300 meter van Duitsland woon scheelt gewoon veeeeeel te veel
        Benzine tussen de 25 en 35 cent de liter en dan tank ik bij shell en de E5
        Boodschappen scheelt ook veel maar moet wel prijsbewust zijn
        Kortom ze maken in Nederland alles kapot
        En we zeggen niks dus doen ze gewoon door.

  4. Vakantie Frankrijk 2015, Ik met familie reden in een Toyota Corolla 1.6, schoonouders in een Hyandai Getz Cross 1.4. We gingen tanken, ik Euro 98, schoonouders Euro 95. Eind van de rit was, dat ik minder moest betalen voor een volle tank Euro 98 dan hun volle tank Euro 95. Ethanol is gebakken lucht. Je denkt lekker goedkoop te tanken, maar je hebt meer brandstof nodig voor hetzelfde resultaat.Tegenwoordig met die PHEV, die 130 kilometer electisch kunnen rijden, maar ethanol heeft de eigenschap om water aan te trekken,dus als er alleen maar electisch wordt gereden zit er over een halfjaar water in de tank, met alle gevolgen van dien.

      • Je brengt het nu alsof ethanol 20 liter water aantrekt in 6 maanden.

        Het beetje water dat het aantrekt is hinderlijk omdat juist daar bacteriën in gaan groeien die zich voeden met de stoffen en hun uitwerpselen vormen de smeriger die je filters verstoppen.

    • Idd, als je de benzine weinig gebruikt zoals in het geval van een PHEV waar je veel op elektrisch rijdt is die ethanol heel slecht voor de auto! Datzelfde geldt voor auto’s op LPG die alleen een beetje benzine bij het starten verbruiken, dan blijft er op den duur ook meer water over in de benzinetank als je die euro 95 E10 tankt! Dus PHEV rijders en LPG rijders kunnen ook beter euro 98 tanken om motor schade en uitgedroogde slangetjes te voorkomen! Maar inprincipe iedereen die meer om hun auto geven dan om het milieu kunnen beter die euro 95 E10 rotzooi niet tanken!

  5. Euro 98 is voor de wat oudere personen, de betrouwbare super ongelood uit de jaren 80/90. Euro 95 is gewoon bedacht om de afval van ethanol die ze niet kunnen dumpen in je benzine gooien en dan komt de EU met de mooie verhalen over de CO2 uitstoot. Klinkklare onzin dus. Alles voor 2005 met een verbrandingsmotor gewoon Euro 98 tanken

    • Niet helemaal waar, de euro 98 was vroeger in de jaren 80/90 superplus! Euro 95 was oorspronkelijk ook zonder die ethanol rotzooi, maar de Nederlandse pompstations moeten die ethanol toevoegen aan de euro 95 omdat die ethanol zogenaamd beter is voor het milieu! In Duitsland kun je nog steeds de euro 95 zonder ethanol tanken naast de E10 met ethanol, en in landen als Slovenië en Kroatië is die E10 nog niet eens te koop! In Kroatië en Slovenië hebben ze alleen maar euro 95 E5 en euro 98 E5! Maar euro 98 is inprincipe voor alle auto’s veilig, voor nieuwe auto’s is die ethanol in de Nederlandse euro 95 ook helemaal niet goed omdat het de slangetjes uitdroogt bij weinig rijden!

      • Ethanol is agressief zooitje. Productie
        is ook niet zo schoon. Milieu gelul.
        Jou auto interesseert de Nederlandse
        staat niet. Alleen het geld wat het
        opleverd.

        • Juiste bewoordingen, een goede vriend van mij is gediplomeerd automonteur en raad zelfs voor nieuwere auto’s die E10 zooi af om te tanken als je om je auto geeft! En ik heb meer vertrouwen in een gediplomeerd automonteur dan in de overheid!

  6. Ik rij in een plugin hybride en vrijwel alleen elektrisch. Ik tank Euro 98 om gumvorming in de leiding te voorkomen. En hou de tank zo vol mogelijk, dus tanken als ie voor een kwart leeg is.

  7. Echt sorry hoor

    Maar de euro 98 is de oude euro 95

    Het is juist die met ethanol aangelengde rommel waar je mee op moet passen in oude auto.s

    Ethanol is een prima brandstof

    Maar dan puur in daarvoor afgestelde motoren

    • Ethanol is waardeloos voor de oudere motoren. En zeker voor rubber afdichtingen.
      Zodra die gebruikt zijn met de huidige euro 95 met minimaal 7,5% ethanol en je haalt de onderdelen uit elkaar is de kans zeer groot aanwezig dat o-ringen niet meer gaan passen.
      Die worden groter waar je bij staat.

  8. Leuk dat dit mag van de wederhelft. Blijf iig weg bij die gedownsizede eco motoren, zoals die met tandriem in olie motoren, evenzo 1e generatie mainstream turbo motoren. Geringe voertuigmassa, zoals MX5, geeft al veel rij plezier met slechts ca 180Pk. Ben je wat langere Hollander dan wordt dat niets. Kijk dan eens naar de Bmw F20-F23 met B48 of liefst B58 vanaf 2016. Blok is soort dieselblok, closed deck met gesmede krukas en zuigerstangen, beresterk dus. De B58 heeft als voordeel dat je er eenvoudig onderweg inspuit/ontstekingscurve voor E80 ea in kunt zetten waardoor je in Frankrijk Ethanol kunt tanken voor ca 80 ct/ltr, heb je zelfs meer vermogen. Volgende stap is LSD toevoegen, rijdt veel fijner met bochtenwerk en ook op nat gras heb je dan nog tractie. En ja, ik heb er ook één, zij het een 4 serie.
    Veel plezier

    • Is het niet zo dat iedereen weet dat je beter 98 kan tanken bij oudere motoren en oudere auto’s.
      Het is sowieso ook aan te raden om dat af en toe in je wat nieuwere auto te doen!
      Het verhaal zal wel verzonnen zijn, want elke auto en motor liefhebben weet dit namelijk.
      Ook de zin: ‘ ik mag van mijn vrouw’
      Haha in welke tijd leven we…..

Laat een antwoord achter aan Urni Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear