
Helaas, helaas. Als trotse eigenaar van een Aston Martin Valkyrie is het onmogelijk om je superieure gevoel voor humor te laten zien met een grappig zinnetje onder de kentekenplaat. Een reguliere kentekenplaathouder is namelijk niet mogelijk bij nieuwste hypercar van Aston Martin. Als je even goed naar de uitlaat kijkt, dan snap je waarom.
De uitlaat van de 1.014 pk sterke V12 zit pal boven de kentekenplaat. De 6,5-liter twaalfcilinder spuugt gassen uit van meer dan 800 graden Celsius, en daar is jouw Funliner-kentekenplaathouder niet voor gebouwd. Een normale kentekenplaat ook niet, trouwens. Zeker die in Engeland niet, want die zijn van plastic. Daarom moest Aston Martin een speciale plaat bedenken, waarvan de lak ook niet zou verkleuren.
De kentekenplaat van de Aston Martin Valkyrie wordt gemaakt van hittebestendig metaal. De luxe kentekens met opgelegde letters die je in Nederland kunt kopen, kunnen niet worden gemonteerd op deze Aston Martin. Je bent dus aangewezen op een platte metalen plaat, en ook nog eens zonder lollige teksten als ‘als je dit kunt lezen, rij je te dichtbij’. Ja, Valkyrie-eigenaren hebben het maar zwaar.
De V12 van de AM Valkyrie
Twee jaar geleden begon Cosworth met een blanco scherm. Nu is er een 6,5-liter atmosferische V12 die dik 1.000 pk produceert bij 10.500 tpm, en 740 Nm bij 7.000 tpm. Z’n rode lijn ligt 100 tpm hoger dan die van de 1,6-liter turbo-V6 van de AMG One. En hij wordt bovendien ondersteund door een elektromotor, waardoor het vermogen nog eens met 100 pk toeneemt. Maar Cosworths grootste prestatie is misschien wel het feit dat het gewicht van de motor beperkt bleef tot slechts 206 kilo. Ter vergelijking: de V12 van de One-77, op zichzelf al een lichte motor, weegt bijna 80 kilo meer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Ja ik wil die nieuwe telefoon nou wel eens winnen! Ik heb het ook zwaar…