Kentekenplaat van de Aston Martin Valkyrie

Toekomstige eigenaren hebben het maar zwaar

Foto('s): Aston MartinAston Martin Valkyrie met kenteken
Aston Martin Valkyrie met kenteken

Helaas, helaas. Als trotse eigenaar van een Aston Martin Valkyrie is het onmogelijk om je superieure gevoel voor humor te laten zien met een grappig zinnetje onder de kentekenplaat. Een reguliere kentekenplaathouder is namelijk niet mogelijk bij nieuwste hypercar van Aston Martin. Als je even goed naar de uitlaat kijkt, dan snap je waarom.

De uitlaat van de 1.014 pk sterke V12 zit pal boven de kentekenplaat. De 6,5-liter twaalfcilinder spuugt gassen uit van meer dan 800 graden Celsius, en daar is jouw Funliner-kentekenplaathouder niet voor gebouwd. Een normale kentekenplaat ook niet, trouwens. Zeker die in Engeland niet, want die zijn van plastic. Daarom moest Aston Martin een speciale plaat bedenken, waarvan de lak ook niet zou verkleuren.

De kentekenplaat van de Aston Martin Valkyrie wordt gemaakt van hittebestendig metaal. De luxe kentekens met opgelegde letters die je in Nederland kunt kopen, kunnen niet worden gemonteerd op deze Aston Martin. Je bent dus aangewezen op een platte metalen plaat, en ook nog eens zonder lollige teksten als ‘als je dit kunt lezen, rij je te dichtbij’. Ja, Valkyrie-eigenaren hebben het maar zwaar.

De V12 van de AM Valkyrie

Twee jaar geleden begon Cosworth met een blanco scherm. Nu is er een 6,5-liter atmosferische V12 die dik 1.000 pk produceert bij 10.500 tpm, en 740 Nm bij 7.000 tpm. Z’n rode lijn ligt 100 tpm hoger dan die van de 1,6-liter ­turbo-V6 van de AMG One. En hij wordt bovendien ondersteund door een elektromotor, waardoor het vermogen nog eens met 100 pk toeneemt. Maar Cosworths grootste prestatie is misschien wel het feit dat het gewicht van de motor beperkt bleef tot slechts 206 kilo. Ter vergelijking: de V12 van de ­One-77, op zichzelf al een lichte motor, weegt bijna 80 kilo meer.

Reacties
  1. Niels zegt op 2 augustus 2020 om 13:45:

    Ja ik wil die nieuwe telefoon nou wel eens winnen! Ik heb het ook zwaar…

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws