
Je herinnert je de Kia EV9 nog, nietwaar? Zo niet, snelle samenvatting: het is een groot, vierkant ding en in december zag je hem voor het eerst. Toen was het nog een concept, maar er is goed nieuws: hij gaat volgend jaar in productie. Het wordt een zevenzitter met drie zitrijen.
De aankondiging maakt allemaal deel uit van Kia’s meesterplan om tussen nu en 2027 elk jaar twee nieuwe elektrische auto’s te lanceren, waarbij het Zuid-Koreaanse merk ernaar streeft om in 2035 in Europa volledig elektrisch te zijn. De Kia EV9 moet volgend jaar in productie gaan.
Er is nog niet heel veel bekend
Dus wat weten we over de Kia EV9? Mechanisch nog niet veel, behalve dat hij zal staan op hetzelfde E-GMP-platform dat wordt gebruikt voor de EV6 en de Hyundai Ioniq 5. We rekenen op dezelfde accu van 73 kWh, maar dan wel met minder dan 480 kilometer actieradius. Gezien het formaat, snap je?
We kunnen de specificaties van de Kia EV9 een beetje raden
Je zou verwachten dat de aandrijflijnopties ook worden overgedragen, dus reken op een 0-100-tijd in de buurt van de zes seconden in de heftigste versie. De grote vraag is welke conceptfeatures je gaat terugzien in het uiteindelijke model. De glanzende auto uit het ruimtetijdperk die je in de bovenstaande galerij ziet, wordt geleverd met zelfmoorddeuren, intrekbare dakrails en zonnepanelen in de ventilatiekanalen van de motorkap. Streep die dingen maar weg.
De beheerder van het huishoudboekje bij Kia zal waarschijnlijk ook het 27-inch interieurscherm afwijzen. De camera’s op de plek van de buitenspiegels hebben nog wel een overlevingskans, aangezien Hyundai ze ook toepast. Maar we krijgen in ieder geval drie zitrijen. Zou je hem overwegen in plaats van de nieuwe Volkswagen ID. Buzz?
Meer van TopGear


Kia EV9 GT: zevenzitter met meer dan 500 pk

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
