
Je herinnert je de Kia EV9 nog, nietwaar? Zo niet, snelle samenvatting: het is een groot, vierkant ding en in december zag je hem voor het eerst. Toen was het nog een concept, maar er is goed nieuws: hij gaat volgend jaar in productie. Het wordt een zevenzitter met drie zitrijen.
De aankondiging maakt allemaal deel uit van Kia’s meesterplan om tussen nu en 2027 elk jaar twee nieuwe elektrische auto’s te lanceren, waarbij het Zuid-Koreaanse merk ernaar streeft om in 2035 in Europa volledig elektrisch te zijn. De Kia EV9 moet volgend jaar in productie gaan.
Er is nog niet heel veel bekend
Dus wat weten we over de Kia EV9? Mechanisch nog niet veel, behalve dat hij zal staan op hetzelfde E-GMP-platform dat wordt gebruikt voor de EV6 en de Hyundai Ioniq 5. We rekenen op dezelfde accu van 73 kWh, maar dan wel met minder dan 480 kilometer actieradius. Gezien het formaat, snap je?
We kunnen de specificaties van de Kia EV9 een beetje raden
Je zou verwachten dat de aandrijflijnopties ook worden overgedragen, dus reken op een 0-100-tijd in de buurt van de zes seconden in de heftigste versie. De grote vraag is welke conceptfeatures je gaat terugzien in het uiteindelijke model. De glanzende auto uit het ruimtetijdperk die je in de bovenstaande galerij ziet, wordt geleverd met zelfmoorddeuren, intrekbare dakrails en zonnepanelen in de ventilatiekanalen van de motorkap. Streep die dingen maar weg.
De beheerder van het huishoudboekje bij Kia zal waarschijnlijk ook het 27-inch interieurscherm afwijzen. De camera’s op de plek van de buitenspiegels hebben nog wel een overlevingskans, aangezien Hyundai ze ook toepast. Maar we krijgen in ieder geval drie zitrijen. Zou je hem overwegen in plaats van de nieuwe Volkswagen ID. Buzz?
Meer van TopGear


Kia EV9 GT: zevenzitter met meer dan 500 pk

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
