Twintig jaar aan conceptcars. Zes decennia historie. En nu is het eindelijk zover. VW heeft de Microbus opnieuw uitgevonden voor het EV-tijdperk. We reden al even met de (gecamoufleerde) bestelbusvariant, maar nu is ook de personenversie los. Zie hier de Volkswagen ID. Buzz.

De lollige naam geeft meteen al de insteek weer van deze schuifdeur-MPV: hij moet brengen wat er bij zoveel elektrische auto’s ontbreekt. Karakter, persoonlijkheid, een ziel. De vormgeving sluit daarbij aan – het bijna vlakke front, de minimale overhang voor en achter, de wielbasis van bijna 3 meter. Het wordt allemaal mogelijk gemaakt door het MEB-platform waarop ook de ID.3, ID.4, Q4 e-tron, Skoda Enyaq en Cupra Born staan (en nog veel meer toekomstige modellen).

De wendbaarheid en actieradius van de Volkswagen ID. Buzz

Voor een hoog busje is het zwaartepunt extreem laag, en het feit dat de elektromotor achterin ligt, maakt hem met een beetje fantasie nog eens extra retro. Het zorgt ook voor een draaicirkel van net iets meer dan 11 meter, wat betekent dat deze grote familiebus net zo wendbaar is als een Golf. Versies met vierwielaandrijving (en een grotere draaicirkel) volgen later, en het schijnt dat er ook een performance-georiënteerde ID. Buzz GTX in de pijplijn zit…

Op deze foto’s zie je de Volkswagen ID. Buzz zoals ie in eerste instantie zal verschijnen: korte wielbasis, de Pro-uitvoering met 77-kWh accu, net iets meer dan 200 pk. In de echte wereld zul je er zo’n 320 tot 400 kilometer ver mee komen. Opladen gaat met maximaal 170 kW, waarmee je in 30 minuten van 5 naar 80 procent gaat. Volgend jaar volgt er een instap-Buzz Pure met een kleinere accu en een iets vriendelijkere prijs. In de versie met lange wielbasis zul je meer dan vijf mensen kwijt kunnen en met de stoelen kunnen husselen. Die Buzz krijgt ook een grotere accu mee.

Waar is de California?

De uitvoering die je echt wilt, is natuurlijk de Volkswagen ID. Buzz California – de surftastische vol-elektrische camper waar iedereen op wacht. Die komt blijkbaar niet vóór 2025. VW heeft er geen haast mee om de nog altijd prima verkopende dieselversie af te lossen. Maar zodra ie komt, zul je er je sapjeskoelkast of mini-jacuzzi in kunnen pluggen – handig als je in de wildernis overnacht.

Die mogelijkheid om je Buzz als energiebron in te zetten, is eerst en vooral een eco-vriendelijke manier om je energierekening omlaag te krijgen. Overdag je Buzz aan goedkopere elektriciteit hangen, ‘s avonds lekker je thuisaccu ermee opladen (die hebben we allemaal staan, toch? Nee, wij ook niet).

De tech in de Volkswagen ID. Buzz

Andere toekomstachtige tech in de ID. Buzz is onder meer car-to-X communicatie. Daarmee wordt data van andere VW’s in de buurt gedownload, zodat je wordt geïnformeerd over ontbrekende wegbelijning of een file die je doorstroming kan verstoren. Ook is er een zelfparkerende functie die lastige manoeuvres kan onthouden, zoals een smalle oprit. Doe je het één keer zelf om te bewijzen dat het zonder schade mogelijk is, dan neemt de Buzz je bewegingen over en kan ie het de volgende keer handsfree. Slim. Tot je een keer vergeet om je tuinhek open te doen voordat je op de grote ‘go’-knop drukt.

Grapje: de Volkswagen ID. Buzz heeft bijna geen knoppen. Volkswagen zegt dat hun haptische, aanraakgevoelige nonsens steeds wordt bijgevijld en in de Buzz beter zal functioneren dan de vreselijke interfaces in de Golf, ID.3 en ID.4. Wij geloven het pas als we het zien. Maar het design en de materialen zijn heel licht, vrolijk en BMW i3-achtig, en dat is gunstig. Lounge-achtige sferen. Ook de exterieurkleuren (zeven opties, of vier two-tone uitvoeringen) mogen er zijn.

Wanneer komt de Volkswagen ID. Buzz?

VW’s herboren busje is vanaf mei te bestellen en komt nog dit jaar op de markt. Prijzen worden later bekendgemaakt. De Volkswagen ID. Buzz heeft ruim de tijd genomen om ons met zijn komst te verblijden – is ie het wachten waard geweest?

Advertentie

Reacties

  • Maestro says at 11 maart 2022:

    Eens. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om in een bus te rijden en daar veranderd deze niets aan.

    Reply
  • Onzinnig geneuzel says at 11 maart 2022:

    Altijd weer die opmerkingen over de bediening in de ID serie. Gaat echt nergens over. Ik heb zelf een ID4 en heb er geen enkel probleem mee. Het is precies hetzelfde met dat gejank over de iDrive van BMW: eerst allemaal huilen dat het slecht is en later wordt het dé standaard voor bediening.

    Ontopic: prima aanbod maar ik zou het niet snel als gezinsauto gebruiken. Het lijkt meer de ultieme coole taxibus.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie