
Voor lange tijd was Volkswagen het best verkochte automerk van Nederland. De Volkswagen Golf was altijd een van de populairste auto’s. Natuurlijk, er zullen genoeg lezers zijn die herinneren dat de Opel Kadett de grote favoriet was. Hoe dan ook, nu is het Kia dat de klok slaat. Dat is het bestverkochte automerk in Nederland en ze hebben meerdere modellen die populair zijn. Voor nu hebben we de Kia K4 hatchback voor je en die zou wel eens de Golf keihard aan kunnen pakken.
De Kia K4 is namelijk een C-segment hatchback. Het kan zijn dat C-segment je niets zegt, omdat men vaak al spreekt van het Golf-segment. De Kia is er al als sedan, dit is de hatchback. De K4 sedan is een auto die niet voor Europa is bestemd, maar dat zou met deze Kia K4 hatchback weleens anders kunnen zijn.
Lekker moderne styling (maar vinden we hem ook mooi?)
Ondanks dat ook hier de kopers vaker kiezen voor een crossovertje, zijn er nog zat klanten die warm lopen voor een hatchback in dit segment. Qua looks past de auto helemaal in de showrooms in Nederland. De stylingelementen van de huidige Kia’s zie je ook op de Kia K4 hatchback. Dus die malle koplampen die alle kanten opgaan, een zwevend dak (aan de achterzijde) en een héél groot achterlicht. Het is niet direct een mooie auto, maar wel een kenmerkende verschijning.

Dat is tegenwoordig belangrijker voor goede verkoopcijfers. De overhang voor is relatief groot en achter vrij klein. Je zou bijna denken dat ze heel flink stuk aan de achterkant van de sedan hebben gehaald en daarin heb jij volkomen gelijk. Volgens Kia is het wel de ruimste auto in zijn klasse (de Golf’-klasse dus) voor mensen op de achterbank.
Voor Europa mag de Kia K4 hatchback iets schoner
De Kia K4 is nu voor de VS onthuld, dus dat betekent met motoren voor die markt. Het begint met een 2,0-liter viercilinder met 147 pk. Stokoude techniek, alhoewel die waarschijnlijk lekker betrouwbaar is. Een stapje hoger staat een 1,6-liter viercilinder turbo met 190 pk, maar zelfs die is voor Europa te vervuilend. Wellicht dat ze voor onze markt een milde hybride, hybride en plug-in hybride kunnen leveren.
De Kia K4 staat op het K3-platform. Dat betekent niet dat er drie zingende Vlaamse dames mee te maken hebben, maar dat de architectuur gelijk is aan die van de Kia Niro. Met andere woorden: die schonere motoren passen gewoon in de Kia K4 hatchback . Qua termijn is het lastig de toekomst voorspellen, maar toevallig is de huidige Kia Ceed wel aan vervanging toe, dus kijk er niet gek van op als de auto als Kia Ceed ineens naar Europa komt.
Ja typisch Nederland. Prijs boven alles. Dat men die Zuid Koreaanse troep blijft kopen blijft me verbazen. Denken iets goeds te kopen met 7 naar garantie, blijkt in de praktijk een wassen neus, bijna niets is gedekt, maar intussen wel met een krakend en piepend interieur rondrijden, met afgesleten knopjes en een berg storingen.
Duitse kwaliteit is niet meer zoals het ooit was, maar doet het sowieso beter dan deze rommel.
Sowieso geen lust voor het oog.