Voor lange tijd was Volkswagen het best verkochte automerk van Nederland. De Volkswagen Golf was altijd een van de populairste auto’s. Natuurlijk, er zullen genoeg lezers zijn die herinneren dat de Opel Kadett de grote favoriet was. Hoe dan ook, nu is het Kia dat de klok slaat. Dat is het bestverkochte automerk in Nederland en ze hebben meerdere modellen die populair zijn. Voor nu hebben we de Kia K4 hatchback voor je en die zou wel eens de Golf keihard aan kunnen pakken.

De Kia K4 is namelijk een C-segment hatchback. Het kan zijn dat C-segment je niets zegt, omdat men vaak al spreekt van het Golf-segment. De Kia is er al als sedan, dit is de hatchback. De K4 sedan is een auto die niet voor Europa is bestemd, maar dat zou met deze Kia K4 hatchback weleens anders kunnen zijn.

Lekker moderne styling (maar vinden we hem ook mooi?)

Ondanks dat ook hier de kopers vaker kiezen voor een crossovertje, zijn er nog zat klanten die warm lopen voor een hatchback in dit segment. Qua looks past de auto helemaal in de showrooms in Nederland. De stylingelementen van de huidige Kia’s zie je ook op de Kia K4 hatchback. Dus die malle koplampen die alle kanten opgaan, een zwevend dak (aan de achterzijde) en een héél groot achterlicht. Het is niet direct een mooie auto, maar wel een kenmerkende verschijning.

Kia K4 hatchback (2025) geel zijkant rechts voor schuin

Dat is tegenwoordig belangrijker voor goede verkoopcijfers. De overhang voor is relatief groot en achter vrij klein. Je zou bijna denken dat ze heel flink stuk aan de achterkant van de sedan hebben gehaald en daarin heb jij volkomen gelijk. Volgens Kia is het wel de ruimste auto in zijn klasse (de Golf’-klasse dus) voor mensen op de achterbank.

Voor Europa mag de Kia K4 hatchback iets schoner

De Kia K4 is nu voor de VS onthuld, dus dat betekent met motoren voor die markt. Het begint met een 2,0-liter viercilinder met 147 pk. Stokoude techniek, alhoewel die waarschijnlijk lekker betrouwbaar is. Een stapje hoger staat een 1,6-liter viercilinder turbo met 190 pk, maar zelfs die is voor Europa te vervuilend. Wellicht dat ze voor onze markt een milde hybride, hybride en plug-in hybride kunnen leveren.

Lees ook: Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

De Kia K4 staat op het K3-platform. Dat betekent niet dat er drie zingende Vlaamse dames mee te maken hebben, maar dat de architectuur gelijk is aan die van de Kia Niro. Met andere woorden: die schonere motoren passen gewoon in de Kia K4 hatchback . Qua termijn is het lastig de toekomst voorspellen, maar toevallig is de huidige Kia Ceed wel aan vervanging toe, dus kijk er niet gek van op als de auto als Kia Ceed ineens naar Europa komt.

10 reacties op “Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto”

  1. Ach , de eeuwige discussie over kwaliteit. Mijn buurman reed Kia Sportage en was zeer tevreden. Is op Ford overgestapt in verband met het toelaatbare aanhanger gewicht van de nieuwe Sportage. Wat mij alleen opviel aan de Kia was de bestuurdersstoel , die er wel erg haveloos uitzag voor een auto met nog geen 150000km op de teller. Maar buiten het reguliere onderhoud geen extra kosten. Zo op het oog na zes jaar ook geen roest of lakschade te herkennen. Interieur kwaliteit is dus een punt. En uiterlijk is een dingetje, voor mij onoverkoombaar.

  2. Ik weet niet wie @kef-koe is mmaar die zou ik, gelet op zijn toon. blokkeren. Hij verwart ‘een (zijn) mening’ met ‘de waarheid’, en als een ander niet dezelfde mening heeft als hij, dan ‘raaskalt’ die persoon erop los.

  3. Rij al 13 jaar in een Kia zeer betrouwbaar en weinig onderhoudskosten.Ben zeer tevreden.
    Echt een merk met goede prijs kwaliteit verhouding.

  4. @Kef-Koe, ik heb allerlei Europese en dus ook Duitse auto’s gereden en nu al een hele tijd Koreaan, Hyundai en Kia. Ik kan je 1 garantie geven en dat is dat er heel wat moet gebeuren voor ik hier afscheid van neem. Vroeger wel eens een garantiedingetje gehad en prima opgelost. Nu al jaren geen gebruik hiervan hoeven te maken. Dus ik mijn opinie is uw opmerking nergens op gebaseerd

  5. Ik kan alleen oordelen over de Hyundai Tuscon plug-in hybrid: als die niet elektrisch rijdt, zuipt die als een tempelier. Dat doen de Europeanen dan een stuk beter.

  6. Geef mij toch maar de Hyundai ..Dit is nu mijn
    3e Tucson..Never problemen Onderhoudsbeurtje op zijn tijd, bij een Goede Garage. En ik rij weer als een Vorst.
    v/h Opel. Ford en M.B. ook deze zijn sowieso
    goed,maar ik ben Dik tevreden met de Mijne.

  7. Kef-koe, waar haal jij toch die onzinnige informatie vandaan. Je raaskalt er op los zonder enige kennis van zaken. Ik heb 3x een nieuwe kia gekocht, een sportage, een venga en nu al 8 jaar een niro. Top auto’s. Kwaliteit en je hoeft de materialen niet mooi te vinden maar ik rij dus al 17 jaar zonder problemen. Masr zou ook wel hyundai, suzuki of toyota en honda kunnen rijden. Europeesche auto’s zijn duur en niet zuinig.

  8. Ja typisch Nederland. Prijs boven alles. Dat men die Zuid Koreaanse troep blijft kopen blijft me verbazen. Denken iets goeds te kopen met 7 naar garantie, blijkt in de praktijk een wassen neus, bijna niets is gedekt, maar intussen wel met een krakend en piepend interieur rondrijden, met afgesleten knopjes en een berg storingen.
    Duitse kwaliteit is niet meer zoals het ooit was, maar doet het sowieso beter dan deze rommel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *