
Het aanpassen van auto’s is anno 2025 een andere business dan een paar jaar geleden. Natuurlijk, als je een Golf GTI of snelle BMW M hebt, zijn er zat opties. Maar voor de normale merken moet je de specialisten met een lampje zoeken. Daarom waren we ook zo blij met het zien van de Kia Proceed GT van Koch Racing. Ondanks die suggestie-opwekkende naam, is het geen raceauto geworden, maar gewoon een heel erg dikke stationwagon.
Nu moeten we eerlijk toegeven dat de Kia Proceed GT van zichzelf al een fraaie verschijning is. Het is een soort Mercedes CLA Shooting Brake-alternatief, maar dan net iets betaalbaarder. En met een goede basis is het makkelijker om er iets diks van te maken, zeker als je kiest voor deze oranje kleur. Helaas is die tint niet meer leverbaar. Mocht je er eentje nieuw willen kopen, bestel hem in Experience Green. Ook leuk.
Dikke stationwagon net even wat dikker
Door de kleur valt de hoogglans zwarte bodykit iets beter op. Het bestaat uit een splitter, sideskirts, achterskirt en uiteraard de obligate diffusor. Het hoogtepuntje is de flinke achtervleugel. Het is niet dat de Proceed het direct nodig heeft, maar het ziet er toffer dan standaard uit. Dat geldt ook voor de velgen. Het zijn ‘Barracada Dragoon’-wielen in de maat 19 x 8,5. Ze zijn in dit geval zwart, wat niet iedereen even fraai vindt. Gelukkig kun je ook kiezen voor brons of zilver.

Daaromheen zitten dan 225/35 19-banden van Michelin voor een iets betere wegligging voor de dikke Kia Proceed GT. Ook de verlagingsveren moeten daaraan bijdragen. Het zijn de Eibach Pro-veren die de auto zo’n 35 mm dichter naar de grond brengen. De wielkasten zijn op deze wijze goed gevuld, maar er is nog wel voldoende ruimte om een drempeltje te kunnen nemen. Uiteraard raden we aan dat zo voorzichtig mogelijk te doen.
Meer is mogelijk voor de Kia Proceed GT
Mocht je meer wensen, dan is dat mogelijk. Stijvere H&R-antirollbars, een luidere Milltek-sportuitlaat of luchtinlaat-kit zijn ook leverbaar. Mocht je liever de rijhoogte willen instellen, zijn er ook diverse schroefsets leverbaar van onder andere Eibach en ST. Je kan het dan nog afmaken met badges in een andere kleur, stickers of folie voor de achterlichten, maar daar zouden wij zelf stoppen. Dat zijn meer items voor de tuninggids uit de jaren ’90.
Lees ook: Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen
Betreft de prijs: je kunt het zo gek maken als je zelf wenst. Om een idee te krijgen, de wielenset kost je 2.750 euro. Dat is dan inclusief banden, balanceren en montage. Er zijn goedkopere wielen leverbaar, uiteraard. De verlagingsveren kosten zo’n 200 euro, exclusief montage. Kortom, voor een enigszins redelijk bedrag kun je een dikke stationwagon net even wat dikker maken.
Ik vind em zeker mooi. Maar ik zou kiezen voor velgen ( voordeliger merk wel zo licht mogelijk), en dan de anti rol bar en lucht inlaat en dan zou ik kiezen voor motorische tuning.
Inderdaad, het is spijtig genoeg tegenwoordig is het eerder een schaap in wolfskleren dan een wolf in schaapskleren
Ik heb veel liever een auto die prestaties heeft maar waar je dat niet aan af kunt zien dan een brave familieauto die doet alsof.
Maar goed, smaken verschillen enzo.