Om te beginnen: we voelen ons bedonderd. Kun je je het studiemodel nog heugen? De Kia Proceed is het resultaat. Weer een illusie armer. Lelijk durven de Kia Proceed niet te noemen, maar het visuele spektakel dat ons eerder werd voorgeschoteld is het in de verste verte niet meer. Iets met een dode mus. Want wat voegt dit nu nog toe, naast de Kia Sportswagen?

De Kia Proceed is volledig ontworpen in Europa en wordt ook alleen hier verkocht. Het kan dus niet aan culturele smaakverschillen met andere continenten liggen. Goed, we zullen stoppen met mauwen.  De Kia Proceed is 60 millimeter lager dan vergelijkbare modellen als de VW Golf en de Ford Focus. Hij is bovendien 40 millimeter lager dan de bovengenoemde Sportswagon.

De achterruit van de Kia Proceed

De achterruit van de Kia Proceed staat onder een hoek van 64,2 graden. De achterruit van de Ceed Sportswagon is onder een hoek van 50,9 graden geplaatst, terwijl de achterruit van de vijfdeurs hatchback onder een hoek van 52,4 graden is geplaatst. Heel interessant, als je tenminste iets met graden hebt.

Achterin kun je 594 liter aan spullen kwijt. Bij het prototype (zie foto’s) merkten we dat de opening van de kofferklep wat aan de kleine kant is. En die achterlichten… Panamera? Of zijn wij daar de enigen in? We worden niet boos als je CLS Shooting Brake zei. Niet nog bozer, tenminste.

Motoren Kia Proceed

Je mag kiezen uit vier motoren. Een 1,0,-liter met 120 pk. Een 1,4-liter met 140 pk of een 1,6-liter dieselmotor met 136 pk. De topper is de 1,6-liter benzinemotor met 204 pk en 265 Nm. De productie van de Kia Proceed begint in november en het eerste kwartaal van 2019 staat ie bij de dealers.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)