Kia ProCeed: 1e rij-indruk

De Ceed-familie is uitgebreid met een derde variant: de nogal aparte, shooting brake-achtige Kia ProCeed. Is het wat?

Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019
Kia ProCeed 2019

TopGear stapt net uit de nieuwe Kia ProCeed. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag aan, hier vast de highlights.

Testobject: Kia ProCeed
Uitvoering: GT en GT-Line
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: in de zon: heerlijk. Uit de zon: koud. Maar hé, droog, dus we klagen niet

Het was september 2017 toen Kia de ProCeed Concept aan een prettig-verbaasde wereld liet zien. Wat een fraaie auto hadden de Koreanen daarmee neergezet, zeg! De showauto werd met een mondiale staande ovatie ontvangen, waarmee Kia haast wel met een productieversie móest komen. Nu is het haast een gouden regel dat die productieversies uiterlijk nogal tegenvallen in vergelijking met hun concept-voorbeeld. Logisch ook: enorme wielen staan goed, maar rijden een stuk minder. Buitenspiegels ontbreken vaak op concepts, maar je hebt ze wel nodig. En zo nog een hele rits dingetjes die van een showstopper een praktische auto moeten maken.

Tsja. Die Kia ProCeed is inderdaad wel anders, hè?

En dat is ie. Om niet te zeggen dat er een golf van bittere teleurstelling over de redactie trok toen de eerste foto’s van de productieversie wereldkundig werden gemaakt. Dit was wel een heel slap aftreksel van dat IAA-spektakelstuk. Die indruk blijft overeind als je hem in levenden lijve aanschouwt. Die haaienvin die zo’n voorname rol speelt bij de concept, vervult hier nauwelijks méér dan een rol als plakplaatje. Dat hele sierlijke, snelle en gelikte van de concept is nauwelijks meer ergens te bespeuren.

Je kunt duidelijk zien dat ze bij Kia echt hun best hebben gedaan om het origineel te benaderen. Het is alleen niet zo goed gelukt. Wat ook weer niet wil zeggen dat het een lelijk ding is. Hij is zeker apart, en anders dan anders. Ze noemen het een shooting brake, zoals Mercedes dat ook doet met de CLA Shooting Brake. Dat is dan ook de enige andere auto die op de Kia Proceed lijkt. Die naam is in beide gevallen natuurlijk onzin (een echte Shooting Brake heeft maar twee portieren, punt uit), maar goed, ander verhaal.

Is die Kia ProCeed dan wel praktisch geworden?

Zeker. Natuurlijk, er zijn wat gevalletjes ‘wie mooi wil zijn moet pijn lijden’. Die aflopende daklijn eist zijn tol als je langer bent dan 1,90 meter. Dan ga je voor- noch achterin passen. Tot die lengte is het te doen. Het dak loopt ook ver door, waardoor je zicht naar achteren beperkt is tot de eerste twee, drie auto’s die achter je rijden. Voor de rest kijk je maar in je zijspiegels. Maar de bagageruimte is met 594 liter gewoon groot. Je hebt maar 30 liter minder dan in een Ceed SW, en bijna 100 liter méér dan in een Mercedes CLA Shooting Brake. Ook is voorzien in handige manieren om je bagage klem te zetten. De afdek-rolhoes past in één van de twee grote ‘smokkelvakken’ in de bagagevloer, en de achterbank is gedeeld neerklapbaar in drie (40-20-40) delen. Heel handig dus.

Wat voor motoren liggen er in de Kia ProCeed?

Het begint bij een 120 pk sterke driecilinder, die er alleen met handbak is. Daarna is er een 1,4-liter turbomotor die 140 pk levert. De diesel is 136 pk sterk en 1,6 liter groot, net als de topmotor, een benzinedrinker die 204 pk sterk is. De diesel en de 1.0 hebben we niet kunnen rijden, de ander twee wel. De 1.4 presteert adequaat, maar ook niet meer dan dat. Zeker in combinatie met de automaat, die wat verdoofd overkomt, is het een motor die prima zijn werk doet, maar nergens inspireert. Stil is ie wel, wat jammer genoeg ‘gecompenseerd’ wordt door aardig wat bandenlawaai.

En die GT dan?

Die is een heel stuk leuker. Hij presteert natuurlijk een stuk gretiger, en klinkt er nog eens flink vrolijker bij ook. In de Sport-stand wordt dat geluid nog eens wat extra kracht bijgezet via de speakers. Dat is weer wat overdreven, maar vooruit. Het scheelt aanzienlijk dat Kia, net als bij de andere Ceeds, twee dingen bijzonder goed voor elkaar heeft: het onderstel en de besturing. De ProCeed is comfortabel én communicatief, heeft een bovengemiddelde wegligging en laat altijd weten wat er gebeurt, zonder babbelziek over te komen. Gewoon erg goed.

Wat kost die Kia ProCeed?

De Kia ProCeed is er alleen als GT-Line en GT-PlusLine – en als GT natuurlijk. De basis-1.0 GT-Line zit al heel goed in zijn uitrusting. Navi, 17-inch lichtmetaal, DAB-radio, led-verlichting, met suède beklede sportstoelen – het zijn maar een paar van de standaardzaken. Hij kost 30.995 euro. De 1.4 kost vanaf 32.495 euro, de diesel 35.495 euro. Een automaat kost 2 mille meer. De GT-PlusLine heeft een iets groter touchscreen, JBL-audio, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, achterbankverwarming en nog zo wat leuke zaken. Die kost 2,5 mille meer dan de GT-Line. Topmodel GT moet 43.295 euro opbrengen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws