
De assemblagelijn van een massaproductieauto is een fascinerende ritmiek van geordende drukte. Maar misschien is de productielijn van een kleiner merk nog fascinerender om te zien. Ferrari gunt ons een kijkje in de keuken van de SF90 Stradale, de krachtigste productieauto van het merk ooit, waarbij je zelfs ziet hoe het inlaattraject van de 4,0-liter V8 gegoten wordt van gesmolten metaal. Bijna alles wordt met de hand gemaakt en afgewerkt.
De V8-motor produceert 780 pk en krijgt hulp van elektromotoren, waardoor het vermogen stijgt naar 1.000 pk. En wat kan de Ferrari SF90 Stradale daarmee? In 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u schieten, bijvoorbeeld. Of van 0 naar 200 in 6,9 seconden. 340 km/u is de topsnelheid. Zonder de verbrandingsmotor kan de Ferrari SF90 Stradale tot wel 135 km/u rijden. Een achteruitversnelling ontbreekt: achteruitrijden kan alleen op elektropower.
Zo bouwt Ferrari de SF90
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Neem een exclusief kijkje in de geheime opslag van Ferrari XX-modellen

Rijden in de Ferrari SF90 XX: de snelste straatauto op Fiorano

De Ferrari SF90 XX Stradale is de eerste straatlegale Ferrari XX

Ryft maakt de extreme Ferrari SF90 nog smaakvoller

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers
