Begin dit jaar kondigde Koenigsegg aan met een auto bezig te zijn die het segment van de hypercars zou overstijgen. Hoe noem je zo'n auto, vroegen ze zich hardop af. Het antwoord hadden ze al snel verzonnen: een auto uit deze categorie noem je een megacar. En hun megacar staat inmiddels in Genève: het is de Agera One:1.
Hij heeft een top van 440 km/u. Hij teleporteert zichzelf van 0 tot 400 km/u in een ongelooflijke 20 seconden. Hij heeft een pk/gewichtsverhouding van exact 1 op 1 (ra ra hoe hij aan zijn naam komt). Hij ziet er waanzinnig uit, en je wilt 'm vast heel graag hebben. Maar dat kan niet, want hij is niet alleen schreeuwend duur, hij is ook nog eens uitverkocht. Dat heeft niet lang geduurd, want Koenigsegg heeft slechts zes exemplaren geproduceerd (zeven als je het ontwikkelingsprototype meetelt). Twee zijn gekocht door Britten, vier gingen er naar China.
Overigens hebben we het aan de Chinezen te danken dat de One:1 er überhaupt is gekomen. De importeur aldaar kreeg meerdere verzoeken voor een Koenigsegg-circuitauto, en gaf deze door aan het hoofdkantoor in Zweden. Prima, zei opperhoofd Christian von Koenigsegg, maar dan maken we 'm wel straatlegaal.
De One:1 is de eerste gehomologeerde productieauto met een vermogen dat niet zozeer in kilowatt, maar in megawatt is uit te drukken. Jazeker, de 5,0-liter twinturbo V8 levert precies 1 MW, oftewel 1.360 pk. Daarbij komt nog eens 1.371 Nm aan koppel bij 6.000 tpm, waarvan minstens 1.000 Nm tussen 3.000 en 8.000 tpm beschikbaar is. Compleet krankzinnige waarden, die goed zijn voor een 0-tot-100-tijd van 2,8 seconden; 0 tot 300 duurt niet langer dan 12 seconden. Koenigsegg zegt dat het niet eens de bedoeling was om van de Agera One:1 een recordbrekend monster te maken. Wij vragen ons af of ze met dit soort cijfers iets anders verwacht hadden.
Je snapt dat er een hoop technologische wondertjes nodig zijn om de One:1 op de weg te houden. Zo is er een op Le Mans geïnspireerde spoiler gemonteerd die goed is voor 600 kilo aan downforce (even veel als bij een McLaren P1). Er zijn grotere luchtopeningen voor de broodnodige koeling, er is actieve aerodynamica, een titanium uitlaat en een nieuwe ophanging met koolstofvezel en instelbare dempers. Koenigsegg denkt dat het totale pakket genoeg is om de recente topsnelheids-run van de Hennessey Venom GT te verpulveren. We zouden zeggen: waag een poging, film het uitgebreid en laat de wereld meegenieten van deze nu al epische snelheidsoorlog.
Overigens: mocht je bedragen met zeven cijfers voor de komma op de bank hebben staan en baal je nu serieus dat je de kans om een One:1 te kopen gemist hebt, geen nood. Volgend jaar verschijnt de facelift van de standaard Agera, waarin veel van de technieken van de One:1 verwerkt zullen zijn. Een schrale troost, we weten het, maar toch een troost.
Reacties