
Een Zweedse familieauto met plek voor vier en een 2,0-liter driecilinder turbomotor. Wat zeg je, Volvo? Nee, het is de Koenigsegg Gemera die we zojuist beschreven. Of ja, wat de Gemera had kunnen zijn. Klanten konden kiezen uit de 2.300 pk sterke V8-motor uit de Jesko en de sterkste driecilinder ter wereld Ze kozen bijna allemaal voor de achtcilinder waardoor de driecilinder met de bijnaam ‘kleine vriendelijke reus’ verdween.
De oprichter van Koenigsegg vertelt aan TopGear dat de 600 pk sterke driecilinder klanten niet bekoren. ‘In een notendop kozen ze allemaal V8’s. Er waren er een paar die voor de driecilinder gingen, maar we wisten ze bijna allemaal te overtuigen [om voor de V8 te gaan]’, zegt Christian von Koenigsegg. Ergens ook wel te begrijpen. De Gemera met V8 heeft 2.300 pk en 2.750 Nm. De hybride driecilinder produceert in totaal 1.730 pk en 3.500 Nm. Dat doe je je gezin natuurlijk niet aan.
Wat gebeurt er nu met de sterkste drie cilinder ooit?
Nu ligt de driecilinder ergens in Zweden te wachten op een nieuw project. ‘Het is nog steeds interessant. We werken er nog steeds aan. We leggen hem misschien nog in een Gemera, misschien op een dag in een bepaalde versie’, zegt Von Koenigsegg wat vaag. Het is dus niet zeker dat we de bijzondere driecilinder ooit in een productieauto gaan zien.
Alhoewel; de Donkervoort F22 zou het laatste model zijn met de vijfcilinder van Audi. Eerder spraken we met de baas van het bedrijf, Denis Donkervoort. Toen we hem vroegen of Koenigsegg de volgende motorleverancier is, reageerde: ‘Ze zijn een groot voorbeeld voor ons om te zien hoe het ook kan en wat de mogelijkheden zijn. We houden zeker ook goed in de gaten wat zij doen.’ Zou de driecilinder zijn debuut maken in een Nederlandse sportauto?
Meer van TopGear


Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Koenigsegg Gemera en het kippenei hebben veel gemeen

Freevalve: de driecilinder van Koenigsegg uitgelegd

Koenigsegg Gemera: Uniek kijkje in het ontwerpproces

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
