
Een Zweedse familieauto met plek voor vier en een 2,0-liter driecilinder turbomotor. Wat zeg je, Volvo? Nee, het is de Koenigsegg Gemera die we zojuist beschreven. Of ja, wat de Gemera had kunnen zijn. Klanten konden kiezen uit de 2.300 pk sterke V8-motor uit de Jesko en de sterkste driecilinder ter wereld Ze kozen bijna allemaal voor de achtcilinder waardoor de driecilinder met de bijnaam ‘kleine vriendelijke reus’ verdween.
De oprichter van Koenigsegg vertelt aan TopGear dat de 600 pk sterke driecilinder klanten niet bekoren. ‘In een notendop kozen ze allemaal V8’s. Er waren er een paar die voor de driecilinder gingen, maar we wisten ze bijna allemaal te overtuigen [om voor de V8 te gaan]’, zegt Christian von Koenigsegg. Ergens ook wel te begrijpen. De Gemera met V8 heeft 2.300 pk en 2.750 Nm. De hybride driecilinder produceert in totaal 1.730 pk en 3.500 Nm. Dat doe je je gezin natuurlijk niet aan.
Wat gebeurt er nu met de sterkste drie cilinder ooit?
Nu ligt de driecilinder ergens in Zweden te wachten op een nieuw project. ‘Het is nog steeds interessant. We werken er nog steeds aan. We leggen hem misschien nog in een Gemera, misschien op een dag in een bepaalde versie’, zegt Von Koenigsegg wat vaag. Het is dus niet zeker dat we de bijzondere driecilinder ooit in een productieauto gaan zien.
Alhoewel; de Donkervoort F22 zou het laatste model zijn met de vijfcilinder van Audi. Eerder spraken we met de baas van het bedrijf, Denis Donkervoort. Toen we hem vroegen of Koenigsegg de volgende motorleverancier is, reageerde: ‘Ze zijn een groot voorbeeld voor ons om te zien hoe het ook kan en wat de mogelijkheden zijn. We houden zeker ook goed in de gaten wat zij doen.’ Zou de driecilinder zijn debuut maken in een Nederlandse sportauto?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Koenigsegg Gemera en het kippenei hebben veel gemeen

Freevalve: de driecilinder van Koenigsegg uitgelegd

Koenigsegg Gemera: Uniek kijkje in het ontwerpproces

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
