
Een Zweedse familieauto met plek voor vier en een 2,0-liter driecilinder turbomotor. Wat zeg je, Volvo? Nee, het is de Koenigsegg Gemera die we zojuist beschreven. Of ja, wat de Gemera had kunnen zijn. Klanten konden kiezen uit de 2.300 pk sterke V8-motor uit de Jesko en de sterkste driecilinder ter wereld Ze kozen bijna allemaal voor de achtcilinder waardoor de driecilinder met de bijnaam ‘kleine vriendelijke reus’ verdween.
De oprichter van Koenigsegg vertelt aan TopGear dat de 600 pk sterke driecilinder klanten niet bekoren. ‘In een notendop kozen ze allemaal V8’s. Er waren er een paar die voor de driecilinder gingen, maar we wisten ze bijna allemaal te overtuigen [om voor de V8 te gaan]’, zegt Christian von Koenigsegg. Ergens ook wel te begrijpen. De Gemera met V8 heeft 2.300 pk en 2.750 Nm. De hybride driecilinder produceert in totaal 1.730 pk en 3.500 Nm. Dat doe je je gezin natuurlijk niet aan.
Wat gebeurt er nu met de sterkste drie cilinder ooit?
Nu ligt de driecilinder ergens in Zweden te wachten op een nieuw project. ‘Het is nog steeds interessant. We werken er nog steeds aan. We leggen hem misschien nog in een Gemera, misschien op een dag in een bepaalde versie’, zegt Von Koenigsegg wat vaag. Het is dus niet zeker dat we de bijzondere driecilinder ooit in een productieauto gaan zien.
Alhoewel; de Donkervoort F22 zou het laatste model zijn met de vijfcilinder van Audi. Eerder spraken we met de baas van het bedrijf, Denis Donkervoort. Toen we hem vroegen of Koenigsegg de volgende motorleverancier is, reageerde: ‘Ze zijn een groot voorbeeld voor ons om te zien hoe het ook kan en wat de mogelijkheden zijn. We houden zeker ook goed in de gaten wat zij doen.’ Zou de driecilinder zijn debuut maken in een Nederlandse sportauto?
Meer van TopGear


Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Koenigsegg Gemera en het kippenei hebben veel gemeen

Freevalve: de driecilinder van Koenigsegg uitgelegd

Koenigsegg Gemera: Uniek kijkje in het ontwerpproces

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
