Een Zweedse familieauto met plek voor vier en een 2,0-liter driecilinder turbomotor. Wat zeg je, Volvo? Nee, het is de Koenigsegg Gemera die we zojuist beschreven. Of ja, wat de Gemera had kunnen zijn. Klanten konden kiezen uit de 2.300 pk sterke V8-motor uit de Jesko en de sterkste driecilinder ter wereld Ze kozen bijna allemaal voor de achtcilinder waardoor de driecilinder met de bijnaam ‘kleine vriendelijke reus’ verdween.

De oprichter van Koenigsegg vertelt aan TopGear dat de 600 pk sterke driecilinder klanten niet bekoren. ‘In een notendop kozen ze allemaal V8’s. Er waren er een paar die voor de driecilinder gingen, maar we wisten ze bijna allemaal te overtuigen [om voor de V8 te gaan]’, zegt Christian von Koenigsegg. Ergens ook wel te begrijpen. De Gemera met V8 heeft 2.300 pk en 2.750 Nm. De hybride driecilinder produceert in totaal 1.730 pk en 3.500 Nm. Dat doe je je gezin natuurlijk niet aan.

Wat gebeurt er nu met de sterkste drie cilinder ooit?

Nu ligt de driecilinder ergens in Zweden te wachten op een nieuw project. ‘Het is nog steeds interessant. We werken er nog steeds aan. We leggen hem misschien nog in een Gemera, misschien op een dag in een bepaalde versie’, zegt Von Koenigsegg wat vaag. Het is dus niet zeker dat we de bijzondere driecilinder ooit in een productieauto gaan zien.

Alhoewel; de Donkervoort F22 zou het laatste model zijn met de vijfcilinder van Audi. Eerder spraken we met de baas van het bedrijf, Denis Donkervoort. Toen we hem vroegen of Koenigsegg de volgende motorleverancier is, reageerde: ‘Ze zijn een groot voorbeeld voor ons om te zien hoe het ook kan en wat de mogelijkheden zijn. We houden zeker ook goed in de gaten wat zij doen.’ Zou de driecilinder zijn debuut maken in een Nederlandse sportauto?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)