
Het bouwen van zwaar gelimiteerde, zwaar snelle hypercars kan soms even duren. Sinds 2019 weten we dat de Koenigsegg Jesko eraan komt. We weten zelfs hoe hard ie kan, hoe ie wordt gemaakt, hoe ie klinkt en dat ie ook naar Nederland komt. En nu weten we ook hoe ie er precies uit gaat zien. Dit is de definitieve productieversie van de Jesko.
Koenigsegg stuurt deze plaatjes van een preproductie-exemplaar de wereld in op het moment dat ze beginnen met de assemblage van de eerste klantenauto. Het merk bouwt 125 Jesko’s, verdeeld tussen de ‘gewone’ en de Absolut met lage luchtweerstand. Per jaar zullen er 40 tot 50 uit de fabriek rollen. Uiteraard zijn alle exemplaren al verkocht, voor prijzen van minstens 2,6 miljoen euro (exclusief belastingen).
1.600 pk op biobrandstof
Ben je even kwijt hoe de Koenigsegg Jesko ook alweer precies in elkaar steekt? Wel, hij heeft een 5,0-liter supercharged V8 die 8.500 tpm draait en op E85-biobrandstof 1.600 pk levert. Op normale benzine blijft ie steken bij 1.280 pk. Hij drijft z’n achterwielen aan via een negentraps transmissie met zeven natte koppelingen. Die bak vertegenwoordigt ‘een mate van evolutie die we niet hebben gezien sinds de ontwikkeling van de moderne transmissie met dubbele koppeling aan het begin van deze eeuw’, aldus Koenigsegg. Het merk claimt dat de zogeheten LST (Light Speed Transmission) de snelst schakelende versnellingsbak ter wereld zal zijn.
Een ton downforce op de Koenigsegg Jesko
De standaard Koenigsegg Jesko gaat gebukt onder zo’n 800 kilo downforce bij 250 km/u, of 1.000 kilo bij 275 km/u. Bij de Absolut vervangt het merk de enorme spoiler die dit mogelijk maakt door een langer achtersteven. Dit, plus andere aero-aanpassingen, zou hem ‘ongelooflijk snel’ moeten maken.
‘Volgens simulaties gaat ie ver voorbij ons doel van 500 km/u’, zegt Christian von Koenigsegg. ‘De enige beperkingen zijn banden, locatie en gezond verstand.’ Tjonge…
Meer van TopGear


VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Deze geweldige Koenigsegg Jesko Attack is de eerste Jesko van Nederland

Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
