
Het bouwen van zwaar gelimiteerde, zwaar snelle hypercars kan soms even duren. Sinds 2019 weten we dat de Koenigsegg Jesko eraan komt. We weten zelfs hoe hard ie kan, hoe ie wordt gemaakt, hoe ie klinkt en dat ie ook naar Nederland komt. En nu weten we ook hoe ie er precies uit gaat zien. Dit is de definitieve productieversie van de Jesko.
Koenigsegg stuurt deze plaatjes van een preproductie-exemplaar de wereld in op het moment dat ze beginnen met de assemblage van de eerste klantenauto. Het merk bouwt 125 Jesko’s, verdeeld tussen de ‘gewone’ en de Absolut met lage luchtweerstand. Per jaar zullen er 40 tot 50 uit de fabriek rollen. Uiteraard zijn alle exemplaren al verkocht, voor prijzen van minstens 2,6 miljoen euro (exclusief belastingen).
1.600 pk op biobrandstof
Ben je even kwijt hoe de Koenigsegg Jesko ook alweer precies in elkaar steekt? Wel, hij heeft een 5,0-liter supercharged V8 die 8.500 tpm draait en op E85-biobrandstof 1.600 pk levert. Op normale benzine blijft ie steken bij 1.280 pk. Hij drijft z’n achterwielen aan via een negentraps transmissie met zeven natte koppelingen. Die bak vertegenwoordigt ‘een mate van evolutie die we niet hebben gezien sinds de ontwikkeling van de moderne transmissie met dubbele koppeling aan het begin van deze eeuw’, aldus Koenigsegg. Het merk claimt dat de zogeheten LST (Light Speed Transmission) de snelst schakelende versnellingsbak ter wereld zal zijn.
Een ton downforce op de Koenigsegg Jesko
De standaard Koenigsegg Jesko gaat gebukt onder zo’n 800 kilo downforce bij 250 km/u, of 1.000 kilo bij 275 km/u. Bij de Absolut vervangt het merk de enorme spoiler die dit mogelijk maakt door een langer achtersteven. Dit, plus andere aero-aanpassingen, zou hem ‘ongelooflijk snel’ moeten maken.
‘Volgens simulaties gaat ie ver voorbij ons doel van 500 km/u’, zegt Christian von Koenigsegg. ‘De enige beperkingen zijn banden, locatie en gezond verstand.’ Tjonge…
Meer van TopGear


VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Deze geweldige Koenigsegg Jesko Attack is de eerste Jesko van Nederland

Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
