
Het bouwen van zwaar gelimiteerde, zwaar snelle hypercars kan soms even duren. Sinds 2019 weten we dat de Koenigsegg Jesko eraan komt. We weten zelfs hoe hard ie kan, hoe ie wordt gemaakt, hoe ie klinkt en dat ie ook naar Nederland komt. En nu weten we ook hoe ie er precies uit gaat zien. Dit is de definitieve productieversie van de Jesko.
Koenigsegg stuurt deze plaatjes van een preproductie-exemplaar de wereld in op het moment dat ze beginnen met de assemblage van de eerste klantenauto. Het merk bouwt 125 Jesko’s, verdeeld tussen de ‘gewone’ en de Absolut met lage luchtweerstand. Per jaar zullen er 40 tot 50 uit de fabriek rollen. Uiteraard zijn alle exemplaren al verkocht, voor prijzen van minstens 2,6 miljoen euro (exclusief belastingen).
1.600 pk op biobrandstof
Ben je even kwijt hoe de Koenigsegg Jesko ook alweer precies in elkaar steekt? Wel, hij heeft een 5,0-liter supercharged V8 die 8.500 tpm draait en op E85-biobrandstof 1.600 pk levert. Op normale benzine blijft ie steken bij 1.280 pk. Hij drijft z’n achterwielen aan via een negentraps transmissie met zeven natte koppelingen. Die bak vertegenwoordigt ‘een mate van evolutie die we niet hebben gezien sinds de ontwikkeling van de moderne transmissie met dubbele koppeling aan het begin van deze eeuw’, aldus Koenigsegg. Het merk claimt dat de zogeheten LST (Light Speed Transmission) de snelst schakelende versnellingsbak ter wereld zal zijn.
Een ton downforce op de Koenigsegg Jesko
De standaard Koenigsegg Jesko gaat gebukt onder zo’n 800 kilo downforce bij 250 km/u, of 1.000 kilo bij 275 km/u. Bij de Absolut vervangt het merk de enorme spoiler die dit mogelijk maakt door een langer achtersteven. Dit, plus andere aero-aanpassingen, zou hem ‘ongelooflijk snel’ moeten maken.
‘Volgens simulaties gaat ie ver voorbij ons doel van 500 km/u’, zegt Christian von Koenigsegg. ‘De enige beperkingen zijn banden, locatie en gezond verstand.’ Tjonge…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Deze geweldige Koenigsegg Jesko Attack is de eerste Jesko van Nederland

Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
