
Het bouwen van zwaar gelimiteerde, zwaar snelle hypercars kan soms even duren. Sinds 2019 weten we dat de Koenigsegg Jesko eraan komt. We weten zelfs hoe hard ie kan, hoe ie wordt gemaakt, hoe ie klinkt en dat ie ook naar Nederland komt. En nu weten we ook hoe ie er precies uit gaat zien. Dit is de definitieve productieversie van de Jesko.
Koenigsegg stuurt deze plaatjes van een preproductie-exemplaar de wereld in op het moment dat ze beginnen met de assemblage van de eerste klantenauto. Het merk bouwt 125 Jesko’s, verdeeld tussen de ‘gewone’ en de Absolut met lage luchtweerstand. Per jaar zullen er 40 tot 50 uit de fabriek rollen. Uiteraard zijn alle exemplaren al verkocht, voor prijzen van minstens 2,6 miljoen euro (exclusief belastingen).
1.600 pk op biobrandstof
Ben je even kwijt hoe de Koenigsegg Jesko ook alweer precies in elkaar steekt? Wel, hij heeft een 5,0-liter supercharged V8 die 8.500 tpm draait en op E85-biobrandstof 1.600 pk levert. Op normale benzine blijft ie steken bij 1.280 pk. Hij drijft z’n achterwielen aan via een negentraps transmissie met zeven natte koppelingen. Die bak vertegenwoordigt ‘een mate van evolutie die we niet hebben gezien sinds de ontwikkeling van de moderne transmissie met dubbele koppeling aan het begin van deze eeuw’, aldus Koenigsegg. Het merk claimt dat de zogeheten LST (Light Speed Transmission) de snelst schakelende versnellingsbak ter wereld zal zijn.
Een ton downforce op de Koenigsegg Jesko
De standaard Koenigsegg Jesko gaat gebukt onder zo’n 800 kilo downforce bij 250 km/u, of 1.000 kilo bij 275 km/u. Bij de Absolut vervangt het merk de enorme spoiler die dit mogelijk maakt door een langer achtersteven. Dit, plus andere aero-aanpassingen, zou hem ‘ongelooflijk snel’ moeten maken.
‘Volgens simulaties gaat ie ver voorbij ons doel van 500 km/u’, zegt Christian von Koenigsegg. ‘De enige beperkingen zijn banden, locatie en gezond verstand.’ Tjonge…
Meer van TopGear


VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Deze geweldige Koenigsegg Jesko Attack is de eerste Jesko van Nederland

Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?
