Koenigsegg Jesko komt naar Nederland

En misschien ook nog een Jesko Absolut

Koeningsegg Jesko Nederlands kenteken
Foto('s): Eric Griess / Steven Wade / KoenigseggKoenigsegg Jesko
Foto('s): Eric Griess / Steven Wade / KoenigseggKoenigsegg Jesko achterkant
Foto('s): Eric Griess / Steven Wade / KoenigseggKoenigsegg Jesko achterkant
Foto('s): Eric Griess / Steven Wade / KoenigseggKoenigsegg Jesko deuren
Foto('s): Eric Griess / Steven Wade / KoenigseggKoenigsegg Jesko zwitserland
Foto('s): Eric Griess / Steven Wade / KoenigseggKoenigsegg Jesko achterspoiler
Koeningsegg Jesko Nederlands kenteken
Koenigsegg Jesko
Koenigsegg Jesko achterkant
Koenigsegg Jesko achterkant
Koenigsegg Jesko deuren
Koenigsegg Jesko zwitserland
Koenigsegg Jesko achterspoiler

In 25 minuten van Maastricht naar Amsterdam, dat lukte voorheen alleen in een helikopter. Met de Koenigsegg Jesko – die bijna vijf keer de toegestane maximumsnelheid haalt – zou het technisch kunnen. Er staan wat praktische zaken in de weg, zoals overig wegverkeer, trajectcontroles en de zekerheid van rij-ontzegging. Eigenlijk zou je, als je toch meer dan anderhalve ton belasting aftikt, minimaal één ‘verlaat de gevangenis zonder te betalen kaart’ moeten krijgen.

Goed, we dwalen af, want we hebben goed nieuws. Er komt een Koenigsegg Jesko naar Nederland en hij komt op Nederlandse platen. De nieuwste hypercar van het Zweedse merk haalt een topsnelheid van minimaal 480 kilometer per uur en kost zonder belastingen net geen 3 miljoen euro, zonder eventuele opties. En later we eerlijk zijn: niemand bestelt zo’n ding zonder een paar opties. De Nederlandse prijs van de Koeningsegg Jesko zal pas bekend worden als ie zijn gele platen ontvangt.

We vroegen om een plaatje van de auto zoals ie wordt, maar ‘een screenshot zoals hij samengesteld wordt, is lastig aangezien alles custom wordt aan de auto’. Het thema van de Nederlandse Koenigsegg Jesko is nog niet bekend, maar het zouden ‘heel vage kleuren’ moeten worden, zo meldt een bron heel dicht bij de eigenaar aan TopGear. Het uiterlijk blijft dus nog even een verrassing, maar hij zal ongetwijfeld niet ontsnappen aan de gretige lenzen van autospotters.

De Koenigsegg Jesko krijgt een heftig gemodificeerde versie van de 5,0-liter V8 die in de Agera RS lag. De krukas is 5 kilo lichter en de motor kan nu tot 8.500 tpm draaien. Twee identieke turbo’s krijgen onderin de toeren samengeperste lucht uit een koolstofvezel tank van 20 liter om ze te helpen opspoelen. Een elektrische compressor vult het vat. Het resultaat is 1.280 pk als je reguliere 95-brandstof tankt. Bij E85-biobrandstof stijgt het vermogen naar 1.600 pk.

Nog een Jesko Absolut naar Nederland?

Koenigsegg Jesko Absolut 2020Foto('s): Koenigsegg
Koenigsegg Jesko Absolut

‘Het is de snelste Koenigsegg ooit gemaakt en dit bedrijf zal nooit proberen om een nóg snellere in serie gebouwde straatauto te maken. Nooit’, aldus het officiële persbericht. De Jesko Absolut zou dus niet alleen de 486 km/u van de Bugatti voorbijstreven, hij zou de eerste productieauto zijn die de magische grens van 500 km/u gaat doorbreken. Dezelfde bron zegt dat het zomaar kan zijn dat dezelfde eigenaar ook een Absolut heeft gekocht, maar daar wil hij nog niet teveel over loslaten. Vorm je eigen mening maar.

Reacties
  1. Noah zegt op 21 september 2020 om 11:42:

    Waar gaat de jesko te koop staan of is hij al verkocht

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws