De BMW 3-serie Compact was altijd al een mengelmoesje. Het dashboard kwam grotendeels uit de vorige generatie 3-serie (E30). De achterophanging kwam dan weer van de Z3 (wat eigenlijk ook een E30-achteras is, maar dit is leuker voor het verhaal). Het ontwerp van de achterkant komt uit de koortsdroom van elke auto-ontwerper. Dus waarom dan niet deze lijn doortrekken en er een motor van een compleet ander model in leggen?

Ergens ruim vijf jaar geleden legde iemand daarom de 5,0-liter V12-motor uit de BMW 850i in deze bescheiden 316i. De typeaanduiding van de viercilinder bleef overigens rustig op de bips zitten, voor extra sleeper-punten. Net als de niet meegespoten bumpers. Eigenlijk het enige wat argwaan kan wekken, zijn de sportieve banden en het feit dat de Compact iets ‘rake’ lijkt te hebben. Dat betekent dat de neus lager staat dan de achterkant. Wat ook wel weer een E36-dingetje is. En zelfs dan zit die tankdop erg laag.

Hoe krachtig is deze ‘350i’?

De V12 zou ongeveer 300 pk en 450 Nm moeten produceren, en dat gaat via een automaat naar de achterwielen. Hoe de achterbanden dat vinden? Check even de video hieronder. In de loop der jaren stond de auto vaker te koop, zo’n vijf jaar geleden moest hij 5.000 euro opbrengen. De huidige verkoper heeft het een en ander aan technisch vlak versleuteld en optioneel kunnen ze er een handbak bij leveren. De prijs is op aanvraag. Voor zijn leeftijd ziet de BMW 3-serie Compact met V12 er in ieder geval prima uit.

BMW 3-serie Compact met V12 doet burnouts

Reacties

  • Pieter heeft op 4 december 2020 geschreven:

    Tankklep zit bij een e36 Compact altijd daar.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Pieter Reactie annuleren

(verplicht)