
Een BMW M5 Touring van de E34-generatie is op zichzelf al een redelijke zeldzaamheid. In de jaren negentig produceerde het merk 891 exemplaren van de potente familiebak. Slechts twee stuks spoten ze in de kleur Santorini Blue, en dit is daar één van. De eerste jaren raasde de zes-in-lijn over de Autobahn in Duitsland en twintig jaar geleden haalde iemand de auto naar Amerika. Sinds 2006 staat de BMW M5 Touring (E34) in Santorini Blue bij Enthusiast Auto Group.
Hier tilden ze de motor uit de BMW voor een ingrijpende onderhoudsbeurt. Daarbij monteerden ze nieuwe nokkenassen, een nieuwe Eisenmann-uitlaat, een kit voor een scherpere schakelbeleving en een sperdifferentieel. Dat was zo’n 10.000 kilometer geleden. De ‘S38B38′-motor zou nu rond de 370 pk en 430 Nm moeten hebben, wat zo’n 30 pk en 30 Nm meer is dan standaard.
De auto staat op de optionele Nürburgring EDC-ophanging (Electronic Damper Control) en uiteraard is het een handbak. Het interieur moet net je ding zijn. Het blauw van de buitenkant vloeit door op het dashboard, de bovenkant van de deurpanelen en de schakelpook. Voor de aardigheid zou je de steenslag even netjes moeten wegwerken. De prijs van de BMW M5 Touring in Santorini Blue is 149.990 dollar, zo’n 125.000 euro. Dat is drie keer meer dan de gemiddelde BMW M5 E34 Touring. Heb jij het ervoor over?
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Kooptip: Smetteloze BMW M5 E34 in Brilliant Rot

Er staat een BMW M5 Touring V12 in de kelders van BMW

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
