We moeten het al een aantal jaar stellen zonder de Ford Focus RS, maar gelukkig hebben we nog altijd de Focus ST als praktisch feestnummer. Maar wat als het nog wat praktischer moet? Een Mondeo ST is er niet. Wel lastig wanneer je langs de bouwmarkt moet voor een nieuwe ladder. Daarvoor kun je deze Ford Transit Connect ST kopen.
De standaard 2,5-liter viercilinder (zonder turbo) maakte plaats voor de 2,0-liter viercilinder turbomotor van de Ford Focus ST uit 2014. Tussen de voorwielen kwam een sperdifferentieel en belangrijke zaken als de schokbrekers en het uitlaatsysteem werden ook geupgrade. Het exacte vermogen weet de verkoper niet, maar ga uit van ruim 250 pk en 360 Nm koppel. Schakelen gaat via de handbak van de ST.
Andere aanpassingen aan de Ford Transit Connect ‘ST’
Aan de binnenkant gaat het ST-feestje door. Je neemt voorin plaats op Recaro-racestoelen en grijpt het ST-stuur vast. Het dashboard inclusief kilometerstand komt uit de donor-Focus ST. De stand is dus niet van de Transit; die weet de verkoper ook niet. Op het middenconsole houden drie tellers bij hoe het met de turbo en de olie gaat.
De Ford Transit Connect ST wordt verkocht op veilingssite Cars & Bids en staat op dit moment in de Verenigde Staten. Zoals dat meer met onconventionele motorwissels is, moet je nog wel het werk van de vorige eigenaar afmaken. Zo doen de ABS en tractiecontrole het niet, werkt de stuurbekrachtiging het pas ‘na een metertje of drie’ en de airco doet het pas nadat je ‘een paar blokjes om hebt gereden’.
Reacties