Het lijkt een beetje een vreemde combinatie. Aan de ene kant heb je de Ford E-Transit. Een naam die zo bekend is dat ie deel uitmaakt van ons collectief geheugen. Hij is zo’n beetje de labrador van de familie, er zijn miljarden kilometers mee gereden in ontelbaar veel verschijningsvormen en hij is zo aerodynamisch als een springkasteel. Oké, hij mag dan een extra ‘E’ in zijn naam hebben en hij kucht zichzelf niet tot leven in een walm van dieselrook, maar dit komt bekend voor; dit is terrein dat we allemaal kennen. Hij ziet er niet eens zo anders uit dan we gewend zijn.

Aan de andere kant hebben we de Volkswagen ID. Buzz Cargo, de bedrijfsvariant dus – met grijs kenteken en een aparte laadruimte – van de intens trendy ID. Buzz. Kleiner, cooler en vanaf het begin ontworpen als elektrisch voertuig. Dus dit is een commercieel succes versus iets chiquers, een werkpaard versus iets dat je bedrijf ook nog een toefje stijl ­meegeeft. Maar welke van de twee is het betere busje? Dat blijkt een listiger vraag dan je vooraf misschien zou denken.

Bedenk vooraf waarvoor je hem gebruikt

Om te beginnen: de bruikbaarheid van een busje hangt geheel af van jouw bedrijf en de toepassing die jij ervoor in gedachten hebt. Al helemaal als het een elektrisch busje is. Doe je een vast aantal ritten en heb je de mogelijkheid om hem thuis of elders goedkoop bij te laden? Dan kon een elektrisch busje nog weleens perfect zijn voor jou. Laten we wel wezen: geen enkel elektrisch busje zit momenteel op het niveau waar het geschikt is om een halve ton zooi te verslepen naar een plek die 500 kilometer ver weg is, met een generator aan de trekhaak.

Maar voor iemand die in de stad op diverse adressen spullen moet afleveren en enigszins op tijd terug is bij het distributiecentrum? Voor iemand voor wie gewicht niet zo belangrijk is als het volume dat ie meesleurt? Nog afgezien van het gebrek aan herrie, de milieuzones, het rijgemak en veel telemetrie om zowel tijd als geld te managen – als jij écht altijd de volgende dag wilt leveren, heb je een hoop op je bord.

Kijk als bedrijf welke subsidies er zijn

Dus hoe zit het met die wat kleinere bedrijven met kleinere hoeveelheden vracht, of handelaars die vrij bescheiden hoeveelheden rommel met zich mee zeulen? De voordelen van een elektrische auto blijven gelijk aan die van een elektrische personenauto. Misschien gelden ze nog wel sterker, want je krijgt nog altijd subsidie.

De subsidies verschillen nogal eens en wellicht is de wetgeving morgen weer anders, maar er is bedrijfsmatig een hoop mogelijk. Deze twee komen daarvoor altijd in aanmerking. Er zijn trouwens ook nog allerlei regelingen voor het aanleggen van laadpunten en meer van dat soort voordelen. Elektrische busje zijn niet goedkoop, maar er zijn wel diverse mogelijkheden om ze goedkoper te maken, nog voordat je de voordelen van hun verbruik en onderhoud in de overweging meeneemt.

In alle eerlijkheid: als je echt heel veel spullen wilt vervoeren, is de hoge E-Transit met zijn lange wielbasis de meest geschikte, simpelweg omdat hij enorm is. Je kunt hem krijgen in drie lengtes (medium, lang en verlengd) en twee hoogtes (medium en hoog). Er komt ook nog een kleinere E-Transit aan, die een duidelijker rivaal is voor de Buzz, maar vooralsnog zijn er alleen diverse varianten op het begrip ‘gróót’, met een forse schuifdeur aan de zijkant en de traditionele twee schuurdeuren achter. Binnenin kun je ongestoord rondrennen zonder direct ergens over te struikelen, omdat de batterijen onder de vloer zitten en de elektromotor zich bij de achteras bevindt.

En hoe rijden deze elektrische bestelbusjes?

Maar dat is niet eens het belangrijkste; dat is de manier waarop ie rijdt. Want op dat vlak is dit de prettigste, makkelijkste Transit die ooit een wiel op deze aardkloot heeft mogen zetten. Er zit een grote draaiknop op het dashboard, een 12-inch scherm in het midden en er zijn genoeg vakken en opbergruimtes om al het papierwerk dat je ooit nodig zou kunnen hebben kwijt te raken.

Nee, erg dynamisch is hij verder niet – achterwielaandrijving of niet, dit is en blijft een grote, 184 pk sterke Transit met de aero­dynamica van een tuinhuisje – maar het uitzicht naar voren is prima, de kracht wordt soepel en vriendelijk geleverd, hij is stil en het rijcomfort is zeer acceptabel, zeker als ie een beetje beladen is. Hij is ongeveer zo probleemloos als een Transit maar kan worden. Hij heeft ook een van de meest pessimistische bereikscijfers ooit: hij komt zo’n 240 tot 260 kilometer ver op zijn 68-kWh accupakket, maar als je de computer zou geloven, zou je het distributiecentrum nauwelijks uit komen.

De ID. Buzz rijdt leuker

De Buzz Cargo is daarentegen uitgesproken levendig. Hij voelt al meteen meer aan als een gewone auto – zo past ie bijvoorbeeld in een normale parkeerplaats – en kan beter mee in de hectiek van het alledaagse stadsverkeer. Ook hij heeft achterwielaandrijving en hoewel zijn laadruimte natuurlijk beduidend kleiner is dan die van de Transit, is het een grote, rechthoekige kamer met schuifdeuren aan beide zijkanten.

Je kunt één omhoog scharnierende achterklep krijgen (handig als het regent) of twee klapdeuren, en je hebt een hoop meer bereik uit de 77 kWh aan scheikunde in de auto – we hebben bijna 320 kilometer gehaald in wisselend verkeer. Het interieur is iets minder uitbundig in vergelijking met de personenversie, maar de plastic matten en kale oppervlakken zijn op een vreemde manier aansprekend – de gebruiksvriendelijkheid spreekt voor zich.

Het zijn geen kilometervreters

Maar om eerlijk te zijn: daar had je door gewoon naar ze te kijken zelf ook wel achter kunnen komen. Hét punt van elk bestelbusje is zijn gebruiksgemak. Hij moet kunnen vervoeren wat ie moet vervoeren, moet capabel zijn, betrouwbaar en hard voor het bedrijf kunnen werken. Als je aan dat alles een elektrische aandrijflijn toevoegt die méér nodig heeft dan een snelle pitstop van een minuut of vijf, dan is dat niet alleen ‘de baas z’n tijd’; het kan ook je ook zomaar het avondeten met de kinderen kosten. Hoewel deze twee busjes heus prima kunnen laden, zijn het geen kilometervreters. Zoals we al ­zeiden: hun nut is sterk afhankelijk van het soort bedrijf waarvoor je ze wilt inzetten.

De ID. Buzz Cargo is feitelijk een keurig, erg cool – durven we het te zeggen? – ‘boutique’-busje. Hij brengt wat flair in een transportwereld waarin de vormen geheel worden gedicteerd door praktische overwegingen. Hij heeft in de praktijk een zinvol bereik en hoewel ie uiteindelijk niet zo bruikbaar (of zo betaalbaar) is als een ouderwets dieselbusje, zijn er zeker niches te bedenken waar ie perfect in past. Hij rijdt beter dan waar welk busje dan ook recht op heeft, is onvoorstelbaar comfortabel en zou prima een dubbelleven kunnen leiden als kleine camper voor in het weekend. Met de juiste bestickering en goed samengesteld zou hij een prima aanvulling en/of reclame voor een klein bedrijf kunnen zijn.

De Ford E-Transit is praktischer

Maar als je gaat voor dé perfecte pasvorm, dan is de E-Transit de koning. Op dit moment is ie waarschijnlijk beter geschikt voor die meervoudige ‘vandaag besteld, morgen bezorgd’-momenten, waarin ruimte en praktisch gemak eindeloos veel belangrijker zijn dan grote hoeveelheden snelwegkilometers.

Hij is niet perfect; Ford mag dan hebben berekend wat ‘de meeste bedrijven’ qua actieradius nodig hebben, bestuurders van busjes hebben zich tot nu toe niet ook nog eens druk hoeven maken over de afstanden die ze kunnen afleggen, naast alle andere stress die hun dag toch al met zich meebrengt, dus het maakt wel degelijk verschil. Maar ze worden ook ondersteund door het FordPro-ecosysteem, bedoeld om bedrijven te ‘ontzorgen’ bij de overstap naar elektrificatie, en de E-Transit is makkelijk om te rijden en gebruiken.

Ook een stopcontact voor gereedschap (of de frituurpan)

Ook is hij eenvoudig te onderhouden en te laden – zolang hij maar na elke werkdag naar huis gaat en niet afhankelijk is van prijzige publieke laadgelegenheden. Je kunt ook kiezen voor Pro Power om verschillende gereedschappen op aan te sluiten, een systeem dat je handig kunt voorprogrammeren zodat het automatisch afslaat als je rit naar huis qua resterende lading in gevaar dreigt te komen. Voor de juiste toepassing is de E-Transit niets ­minder dan briljant.

Wat betekent dat de Ford E-Transit TopGears Elektrische bestelbus van het Jaar is. Nog altijd de Transit die we kennen en zo ­waarderen, maar geschikt gemaakt voor een nieuwe generatie.

Specificaties Volkswagen ID. Buzz Cargo


Motor
1 elektromotor
204 pk, 310 Nm
77 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 10,2 s
top 145 km/u
Verbruik
20,5 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
424 km
Laadtijd
4 uur 55 min. bij 11 kW
28 min. bij 170 kW (80%)
Gewicht
2.253 kg
Prijzen (excl. bel.)
€ 47.430 (NL)
€ 49.875 (B)

Specificaties Ford E-Transit 350 L3 135 kW Trend


Motor
1 elektromotor
184 pk, 430 Nm
68 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top 130 km/u
Verbruik
18,4 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
317 km
Laadtijd
8 uur bij 11 kW
34 min. bij 115 kW (80%)
Gewicht
2.516 kg
Prijzen (excl. bel.)
€ 60.075 (NL)
€ 57.625 (B)

Reacties

  • Ikke2 heeft op 30 juli 2023 geschreven:

    Dan heb je het artikel niet goed gelezen

    Reageer
  • Ikke heeft op 4 mei 2023 geschreven:

    Dus eigenlijk wil je de ID Buzz maar kies je voor de Transit omdat die veel groter is? Dat is iets anders dan ‘de beste’ zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)