
Je kunt beter een auto kopen met meer ervaring waarvan je precies weet hoe ermee is omgesprongen, dan een auto met weinig kilometers zonder enige historie. En van bijna geen enkele auto is het gebruik beter vastgelegd dan van de Ford Focus van Ken Block. Meer dan 45 miljoen mensen waren getuige hoe de auto vakkundig werd afgebeuld in Gymkhana Nine. En precies die auto kan nu van jou zijn.
Nou hebben we geen benul van de kilometerstand van deze auto – en kloppen zal hij toch niet. Voor elke afgelegde kilometer spinden de wielen waarschijnlijk voor twintig kilometer. Wel kunnen we je vertellen dat de 2,0-liter viercilinder 600 pk produceert dankzij een flinke Garrett-turbo. Het vermogen gaat via een sequentiële vijfbak naar alle wielen. De banden kunnen niet al te oud zijn, want die hebben nooit een lang leven bij meneer Block.
De carrosserie is verstevigd door alle naden dicht te lassen en op de bodem plaatste M-Sport in Engeland nog wat extra bescherming. De reden hiervoor mag duidelijk zijn aan de hand van de bovenstaande foto’s. De kooi is FIA-goedgekeurd en je neemt plaats in stoelen van Recaro. De bodykit is ook niet wat je noemt standaard en de 17-inch velgen dragen rallyrubber. Wat de Ford Focus moet opbrengen, moet nog blijken.
Barrett Jackson veilt de Ford Focus van Ken Block. De opbrengst gaat naar Team Rubicon, een goed doel dat slachtoffers van rampen helpt. Een beetje overbieden kan dus geen kwaad. Op 22 oktober moet het bod binnen zijn. Belangrijk om te weten is dat de Focus uit 2016 momenteel niet straatlegaal is en dat je hem nog wel even naar Nederland zult moeten halen. De Nederlandse drempels zijn in ieder geval geen probleem voor deze springgrage Ford.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Dochter van Ken Block rijdt Audi S1 Hoonitron van haar vader

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Dochter van Ken Block tekent bij Williams voor F1 Academy in 2024

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
