
Je kunt beter een auto kopen met meer ervaring waarvan je precies weet hoe ermee is omgesprongen, dan een auto met weinig kilometers zonder enige historie. En van bijna geen enkele auto is het gebruik beter vastgelegd dan van de Ford Focus van Ken Block. Meer dan 45 miljoen mensen waren getuige hoe de auto vakkundig werd afgebeuld in Gymkhana Nine. En precies die auto kan nu van jou zijn.
Nou hebben we geen benul van de kilometerstand van deze auto – en kloppen zal hij toch niet. Voor elke afgelegde kilometer spinden de wielen waarschijnlijk voor twintig kilometer. Wel kunnen we je vertellen dat de 2,0-liter viercilinder 600 pk produceert dankzij een flinke Garrett-turbo. Het vermogen gaat via een sequentiële vijfbak naar alle wielen. De banden kunnen niet al te oud zijn, want die hebben nooit een lang leven bij meneer Block.
De carrosserie is verstevigd door alle naden dicht te lassen en op de bodem plaatste M-Sport in Engeland nog wat extra bescherming. De reden hiervoor mag duidelijk zijn aan de hand van de bovenstaande foto’s. De kooi is FIA-goedgekeurd en je neemt plaats in stoelen van Recaro. De bodykit is ook niet wat je noemt standaard en de 17-inch velgen dragen rallyrubber. Wat de Ford Focus moet opbrengen, moet nog blijken.
Barrett Jackson veilt de Ford Focus van Ken Block. De opbrengst gaat naar Team Rubicon, een goed doel dat slachtoffers van rampen helpt. Een beetje overbieden kan dus geen kwaad. Op 22 oktober moet het bod binnen zijn. Belangrijk om te weten is dat de Focus uit 2016 momenteel niet straatlegaal is en dat je hem nog wel even naar Nederland zult moeten halen. De Nederlandse drempels zijn in ieder geval geen probleem voor deze springgrage Ford.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Dochter van Ken Block rijdt Audi S1 Hoonitron van haar vader

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Dochter van Ken Block tekent bij Williams voor F1 Academy in 2024

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Deze vijf unieke auto’s zijn te koop in Nederland

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
