Kooptip: Schuppan Porsche 962CR mét kenteken

De Porsche 962 waarmee we in 2016 een pak melk gingen halen in Japan

Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Foto('s): Hiroki KozukaSchuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR
Schuppan Porsche 962CR

Dat is leuk, een oude bekende. Een paar jaar geleden reisden we af naar Japan om daar in een unieke Le Mans-racer in de legendarische Rothmans-kleuren op de openbare weg te rijden. En precies deze auto staat nu te koop in Monaco, alleen het nummer op de zijkant is in de tussentijd veranderd. Het gaat om het Schuppan Porsche 962CR prototype, waarvan er slechts twee ter wereld bestaan.

Ik hoorde dat er meer exemplaren zijn…

Dat klopt, min of meer. Eind jaren tachtig had Porsche aangekondigd dat ze de 962 niet langer zouden steunen vanuit de fabriek. Dat weerhield een aantal mensen er niet van om 962-body’s te kopen en er zelf mee aan de gang te gaan. Een van hen was Vern Schuppan, een Australische coureur die in 1983 Le Mans won in een Porsche. Met Japanse steun produceerde hij in Engeland koolstof 962-monocoques in plaats van aluminium exemplaren, met de bedoeling ze op de weg te krijgen.

Twee exacte replica’s

Twee prototypes werden gebouwd met de exacte body van de Porsche 962CR, waarvan je hier dus eentje ziet. De latere productieauto’s, waarvan er slechts vijf waren (sommigen zeggen zes) en die werden verkocht voor bijna 1,5 miljoen euro per stuk, hadden ronde koplampen en een prachtige, gewelfde carrosserie. Het zwarte exemplaar hieronder stond veertien jaar geleden op het gras bij het Goodwood Festival of Speed.

Schuppan_962CRFoto('s): Brain Snelson / https://www.flickr.com/photos/32659528@N00/629469683/

De techniek van de Schuppan

Onder de carrosserie van de Schuppan Porsche 962CR is een complete rommelmarkt te vinden aan Porsche 962- en 956-onderdelen. De ophanging is van een 956, evenals de dry-sump 935/82 2,65-liter zescilinder motor. Die is in twin-turbo set-up goed voor bijna 640 pk – genoeg om de gladde carrosserie tot voorbij 350 km/u te jagen. De ophanging is anders dan die van de originele raceauto en is afgesteld om op de openbare weg te rijden. Er is zelfs airconditioning aanwezig.

En hij is straatlegaal

Hoewel deze 962 eruitziet als een raceauto, klinkt als een raceauto en is voorzien van motor en bak van een raceauto, is het in de ogen van de Japanse wet een straatauto. Het zal niet eenvoudig zijn om hem in Nederland op kenteken te krijgen, maar het lijkt ons sowieso het proberen waard. De Schuppan Porsche 962CR staat momenteel te koop bij Boutsen Classic Cars in Monaco. Voor de prijs zul je even moeten bellen. Waarschijnlijk kun je wel beter eerst even gaan zitten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken