Een rondje Nürburgring tijdens het Touristenfahrten in 2019 kost 25 tot 30 euro. Hoe komen bedrijven die taxirondjes aanbieden, zoals Apex Nürburg, dan weg met forse prijzen als 299 euro per rondje? Wandelen de chauffeurs elke dag lachend met uitpuilende zakken vol flappen naar de bank? Nou, dat valt enorm tegen. Het is zelfs enorm lastig – misschien zelfs onmogelijk – om leuke winst te maken als taxichauffeur op de Nürburgring.
Nordschleife-resident Misha Charoudin legt de kosten van Nürburgring-taxi’s precies uit in zijn nieuwste video. Hij pakt de BMW M3 ‘Schirmer’ en de spierwitte McLaren 720S eruit als voorbeeld. Voor het aankomende Ring-seizoen kun je niet meer in de 720S stappen. De supercar mocht met pensioen als de daily driver van de eigenaar van Apex. De sterloze taxi is vervangen voor de McLaren 600LT.
De kosten van de McLaren 720S
De voorste remblokken gaan zo’n 60 rondjes Nordschleife mee en één setje kost 3.250 euro. Elke ronde kost dus al 54 euro aan remblokken. De remschijven, die 450 rondes meegaan, kosten gemiddeld 12 euro per ritje.
De banden gaan 65 rondjes mee – en dat kost 26 euro per keer. De kosten lopen op met diverse vloeistoffen (zoals benzine, olie, nog meer olie). In totaal kost het 139 euro per rondje om de McLaren 720S te laten rijden.
Dan komen er nog de jaarlijkse kosten bovenop om de McLaren 720S te houden en onderhouden. Apex rekent daar zo’n 47.000 euro voor – en dat is nog conservatief. De bestuurders en iedereen die bij de toko werkt moeten ook nog een boterham verdienen. De totale vaste kosten zijn al snel 162.000 euro per jaar.
Dus, als jij ook een McLaren 720S wilt inzetten als taxi, zorg dan dat je (net als Apex) zo’n 1.100 rondes per jaar verkoopt voor 299 euro. De totale kosten zijn dan 314.900 euro tegenover een omzet van 328.900 euro. En dan moet je de boel nog heel houden.
De kosten van de BMW M3 Nürburgring-taxi
Apex verkoopt een taxiritje in de M3 voor 269 euro. De remblokken van de BMW M3 zijn goedkoper, zo’n 400 euro per set. De kosten zijn slechts 6 euro per rondje. De voorste remschijven kosten dan weer 17 euro per rondje. Door het hoge gewicht van een volle auto slijten de aandrijfassen harder. Gemiddeld kosten de assen weer 7 euro per ronde. Banden zijn 13 euro per rondje.
Het lijstje gaat zo nog even door. In totaal kost de auto 75 euro per rondje aan slijtage en vloeistoffen. En dat is zonder het aankoopbedrag. De vaste lasten per jaar voor de BMW M3 zijn tegen de 45.000 euro per jaar. Oh, en dan moet de M3 ook nog een portie van personeelskosten voor zich nemen. Daar komt er nog even 115.000 euro per jaar bovenop. Voor 1.100 rondjes per jaar betaal je dus 242.500 euro.
Reacties