Je ziet gelijk dat het hier gaat om een ‘659 cc korte-slag ééncilindermotor met desmodromische klepbediening’ met een ‘extreme boring/slagverhouding’ en het ‘thermische gedeelte’ van de ‘1299 Panigale’. Zijn we je kwijt? Dit is ongeveer hoe het voor je partner klinkt als jij iets technisch probeert uit te leggen over jouw auto. Een goed advies is om het simpeler te houden: dit is de krachtigste eencilinder voor de openbare weg ooit.
Oké, er zijn vast wel krachtigere eencilinder gebouwd in schuurtjes door handige gasten met een turbo, een lasapparaat en een laptop, maar we hebben het nu even over serieproductie. Ducati noemt de nieuwste creatie de Superquadro Mono, waarbij Mono aanduidt dat het een eencilindermotor is. Superquadra slaat op de kleppen. Hij produceert 85 pk en 67 Nm in combinatie met een raceuitlaat. Indrukwekkend als je nagaat dat de krachtigste Ducati 240 pk uit een viercilinder haalt.
De krachtigste eencilinder ter wereld zonder raceuitlaat
Met de normale uitlaat is het vermogen 77,5 pk bij 9.750 tpm. Het koppel is dan 63 Nm. De begrenzer ligt overigens nog iets verder, bij 10.250 tpm. Een van de redenen waarom de motor zoveel toeren kan draaien, zijn de eerdergenoemde desmodromische kleppen. Waar de sterkste eencilinder ter wereld in komt te hangen, is nog niet bekend. Over een week presenteert Ducati het nieuwe aanbod van motorfietsen voor 2024.
Via de kleppen in de motor gaan zuurstof en brandstof de verbrandingskamer in en via andere kleppen gaan uitlaatgassen weer naar buiten. Normaal duwt de nokkenas deze kleppen open en zorgt een veer ervoor dat de kleppen weer dicht gaan. Maar als een motor teveel toeren maakt, trekt de veer de klep niet snel genoeg dicht. Als een klep te lang open blijft staan en de zuiger komt weer omhoog, dan botsen de twee en kun je een motorrevisiebedrijf bellen.
Wat zijn dan desmodromische kleppen?
De desmodromische kleppen van Ducati gebruiken geen veer. De nokkenas duwt niet alleen de klep open, maar trekt hem ook weer dicht. Omdat de twee altijd verbonden zijn, is het onmogelijk dat de klep te lang open blijft. Zo kan de motor zo’n belachelijk toerental bereiken. Overigens zijn deze bijzondere kleppen niet de enige oplossing; er bestaan ook sterkere veren die gemaakt zijn voor hoge toerentallen en veel vermogen.
Wouter heeft op 1 november 2023 geschreven:
Foutje: superquadra slaat natuurlijk niet op de kleppen, maar op de verhouding boring/slag die in het Nederlands overvierkant zou heten! Dus meer mm’s boring dan mm’s slaglengte….