De toekomst van BMW is automatisch. We hebben het over versnellingsbakken, mensen. Als het aan BMW M ligt, is de bak met dubbele koppeling dood en komt de laatste BMW M met een handbak steeds dichterbij. Wat komt daarvoor in de plaats? Koppelomvormers totdat de elektrische Bimmers het waarschijnlijk overnemen met één versnelling.
De nieuwste M2 is waarschijnlijk de laatste handgeschakelde M-auto. Verwacht binnen een paar jaar een M2 Competition, een facelift binnen een jaar of vier, op een gegeven moment een M2 CS en daarna een geleidelijke afbouw totdat de M2 met verbrandingsmotor uiteindelijk zijn laatste set banden oprookt rond het jaar 2030.
De laatste handbak van BMW M
Het hoofd van ontwikkeling bij BMW M, Dirk Hacker, bevestigt het einde van de dubbele koppeling en de uitfasering van de handbak. ‘De dubbele koppeling is vanaf nu, vanuit het oogpunt van BMW M, weg. Nu is het handgeschakeld of automatisch en automatisch geëlektrificeerd in de toekomst.’ Dat de handgeschakelde versnellingsbak zou verdwijnen, zagen we wel aankomen, maar waarom de dubbele koppeling?
Dat is nogal een ingewikkeld verhaal. ‘Rond de M5 was er een grote discussie, niet alleen over de automaat, maar ook over andere dingen. De keuze [om voor een automaat te gaan] kwam er niet alleen door kosten, maar ook door comfort, omdat we veel reacties kregen over manoeuvreren, parkeren, niet wegrollen als je het pedaal loslaat enzovoort’, zegt Hacker. Lang verhaal kort: de automaat wint het van de DCT, omdat je er makkelijker mee kunt paraderen.
Hacker zegt dat ‘de automaat beter presteert dan de dubbele koppeling. In de M4 CSL schakelt hij sneller en aan de andere kant, gebruiken we deze automaat ook in de nieuwe M4 GTR raceauto.’ Toch zal iedereen die de nieuwe M4 CSL heeft gereden, toegeven dat de trage downshifts en licht stijgende opschakelmomenten niet zo vlekkeloos, direct en bevredigend voelen als de dubbele koppeling uit bijvoorbeeld de F80 M3.
En een elektrische M-auto met een handbak?
Hacker gelooft in een EV met een handgeschakelde versnellingsbak: ‘Ik denk dat het kan, maar dat gaan we niet doen. Het is niet alleen een beslissing van BMW, maar ook van de leveranciers. Als je om je heen kijkt, zie je dat de toekomst van leveranciers van handgeschakelde versnellingsbakken krimpt. Dus ik weet niet zeker of er een mogelijkheid is in de toekomst – de toekomst betekent de komende zes, zeven jaar.’
Dit is het dus vrienden. Als je kiest voor de nieuwe M2 (of je laat een M3 met handbak uit een ander deel van de wereld hierheen komen) kun je nog een handgeschakelde versnellingsbak krijgen. Je volgende nieuwe BMW M-auto zal een automaat zijn. De daaropvolgende auto zal waarschijnlijk niet eens meer een pook hebben.
Reacties