
We grapten in het verleden weleens over de enorme hoeveelheid speciale uitvoeringen waarmee Lotus telkens kwam aanzetten, maar eerlijk is eerlijk: we gaan ze missen. Je kijkt naar de laatste Lotus Elises en de laatste Lotus Exiges. Na deze Final Editions is het over en uit met de sportauto die 25 jaar in productie was. Dat mag je best even vervelend vinden. Lotus verwacht een flinke run op de modellen, omdat veel mensen toch nog ‘een stukje historie’ willen kopen.
Van hun oudste model komt Lotus met de Elise Sport 240 Final Edition en de Elise Cup 250 Final Edition. De Exige krijgt drie Final Editions: Sport 390, Sport 420 en de Exige Cup 430. Op een later moment komt er van de Evora ook nog een Final Edition, want ook die zit in zijn laatste levensstadium. De oude Lotussen moeten het schip ruimen voor de nieuwe Lotus Type 131, de Evija en andere modellen die in de pijplijn zitten. In totaal werden er 55.000 exemplaren van de Elise, Exige en Evora geproduceerd.
De Final Editions
De laatste Lotus Elise en Exige dragen Final Edition-badges en zijn leverbaar in speciale kleuren. De Elise krijgt zelfs een compleet nieuw TFT-scherm, een nieuw stuurontwerp met een afgevlakte onderkant en mooie materialen voor het interieur. Lotus biedt de lakkleuren Azure Blue (de introductiekleur van de Elise uit 1996), Racing Green en zwart aan, de kleur die Lotus gebruikte in de motorsport. De Sport 240 is 25 pk krachtiger dan de normale Elise. De Cup krijgt allerhande lichtgewicht koolstofvezel opties.
De Exige krijgt ook het nieuwe TFT-scherm en het nieuwe stuur. Alle modellen zitten goed in de opties en krijgen speciale onderstelafstellingen mee. De Exige Final Editions herken je aan de bijhorende badges en de speciale kleuren, onder meer Metallic White (de kleur van de eerste Exige V6 in 2011) en Metallic Orange (de kleur van de persauto’s in 2000). Alle Exiges gebruiken de 3,5-liter V6 met een supercharger om vermogens van 390 tot 435 pk te produceren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lotus Elise met Hayabusa-V8 gaat hard, klinkt geweldig

Deze verlengde Lotus Elise verstopt een BMW V10

De ontwikkeling van de Lotus Elise

Lotus Elise 220 Sprint

Bouwstenen – TopGear Gids voor Pret

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De opvolgers van deze geweldige modellen zijn doodsaai om in te rijden, de rijbeleving van elektrische loodzware sportwagens is gevoelloos en afstandelijk.
Deze laatste generatie échte Lotus worden goud waard, dit zijn de meest puristische sportauto`s, weinig andere merken konden dit evenaren, helemaal in die prijscategorie.