We grapten in het verleden weleens over de enorme hoeveelheid speciale uitvoeringen waarmee Lotus telkens kwam aanzetten, maar eerlijk is eerlijk: we gaan ze missen. Je kijkt naar de laatste Lotus Elises en de laatste Lotus Exiges. Na deze Final Editions is het over en uit met de sportauto die 25 jaar in productie was. Dat mag je best even vervelend vinden. Lotus verwacht een flinke run op de modellen, omdat veel mensen toch nog ‘een stukje historie’ willen kopen.
Van hun oudste model komt Lotus met de Elise Sport 240 Final Edition en de Elise Cup 250 Final Edition. De Exige krijgt drie Final Editions: Sport 390, Sport 420 en de Exige Cup 430. Op een later moment komt er van de Evora ook nog een Final Edition, want ook die zit in zijn laatste levensstadium. De oude Lotussen moeten het schip ruimen voor de nieuwe Lotus Type 131, de Evija en andere modellen die in de pijplijn zitten. In totaal werden er 55.000 exemplaren van de Elise, Exige en Evora geproduceerd.
De Final Editions
De laatste Lotus Elise en Exige dragen Final Edition-badges en zijn leverbaar in speciale kleuren. De Elise krijgt zelfs een compleet nieuw TFT-scherm, een nieuw stuurontwerp met een afgevlakte onderkant en mooie materialen voor het interieur. Lotus biedt de lakkleuren Azure Blue (de introductiekleur van de Elise uit 1996), Racing Green en zwart aan, de kleur die Lotus gebruikte in de motorsport. De Sport 240 is 25 pk krachtiger dan de normale Elise. De Cup krijgt allerhande lichtgewicht koolstofvezel opties.
De Exige krijgt ook het nieuwe TFT-scherm en het nieuwe stuur. Alle modellen zitten goed in de opties en krijgen speciale onderstelafstellingen mee. De Exige Final Editions herken je aan de bijhorende badges en de speciale kleuren, onder meer Metallic White (de kleur van de eerste Exige V6 in 2011) en Metallic Orange (de kleur van de persauto’s in 2000). Alle Exiges gebruiken de 3,5-liter V6 met een supercharger om vermogens van 390 tot 435 pk te produceren.
Forza 8 heeft op 28 augustus 2021 geschreven:
De opvolgers van deze geweldige modellen zijn doodsaai om in te rijden, de rijbeleving van elektrische loodzware sportwagens is gevoelloos en afstandelijk.
Deze laatste generatie échte Lotus worden goud waard, dit zijn de meest puristische sportauto`s, weinig andere merken konden dit evenaren, helemaal in die prijscategorie.