Dit is mogelijk de meest losgeslagen in serie geproduceerde Lambo sinds lange tijd. Maak kennis met de Lamborghini Huracán STO: zo dicht als je op de openbare weg maar bij een Super Trofeo- of GT3-racer in de buurt kunt komen. (STO staat voor Super Trofeo Omologata, maar dat had je vast al geraden, toch?)

Dat betekent, inderdaad, dat ie achterwielaandrijving heeft. Alle Superleggera’s, Performantes en SV’s van de afgelopen jaren behielden hun vierwielaandrijving. Maar deze keer laat Lambo de voorste aandrijfassen achterwege en voegen ze allerlei interessante technologie van hun racers toe. Behalve achterwielbesturing, koppelverdeling en Magneride-ophanging is er een keur aan rij-modi voorhanden. Driekwart van de carrosseriepanelen zijn van koolstofvezel, wat er mede voor zorgt dat de STO – ondanks al die extra tech – 43 kilo lichter is dan een Performante. En hij produceert 53 procent meer downforce.

De prestaties van de Lamborghini Huracán STO

Oké, ja, we snappen dat je niet kunt wachten om je daarover te verbazen. Komen ze: van 0 naar 100 in 3,0 seconden, van 0 naar 200 in 9,0 seconden en een top van 310 km/u. Moet genoeg zijn. Ook remt hij af van 100 naar 0 in slechts 30 meter, of van 200 naar 0 in 110 meter. Verbruik en uitstoot? Eh, ja en ja.

Vanbuiten valt de Lamborghini Huracán STO precies aan te zien wat hij van plan is. De gebruikelijke bagageruimte voorin is verdwenen, want de kap, spatborden en bumper bestaan nu uit één geheel, genaamd de cofango. Mocht je benieuwd zijn: dat is een samenvoeging van de Italiaanse woorden cofano (motorkap) en parafango (spatbord). Tuurlijk Lambo, wrijf er maar weer eens in hoeveel mooier jullie taal is dan die van ons. Wij zouden uitkomen op ‘motorbord’ of ‘spatkap’.

Wat doet de cofango?

De cofango heeft vele voordelen: hij is lichter, genereert meer luchtstroom voor zowel koeling als aero, schept een band met de racepaddock en klinkt als een verloren stukje tekst uit Bohemian Rhapsody. Meer drama volgt als je rond de auto loopt. De motor zuigt meer lucht op via de enorme luchtinlaat op het dak. En dan is er die vin, die de STO net zo handelbaar moet maken als elke AWD-Huracán. In bochten creëert hij stabiliteit op een manier die onze breintjes niet kunnen bevatten.

Ook zorgt ie dat de achtervleugel zijn werk – de achterwielen in het asfalt drukken – effectiever kan doen. Hij is handmatig instelbaar, waarmee je de aerodynamische balans van de auto met 13 procent kunt variëren. Liever een lossere achterkant en lekker de hooligan uithangen? Kan dus ook.

We hebben het nog niet over vermogen gehad. Maar dat is er, en voldoende ook. Lambo’s bekende 5,2-liter V10 is nog altijd turboloos en daarmee goed voor een scherpe respons en een nog scherper geluid. In de Lamborghini Huracán STO zorgt hij voor 640 pk en 565 Nm. Dat laatste is iets minder dan in de Huracán Performante, in verband met het feit dat hij hier slechts half zoveel rubber beschikbaar heeft om het asfalt mee aan te vallen. Maar zoals je aan de prestatiecijfers zag, is het nog steeds meer dan genoeg om de 1.339 kilo zware STO vooruit te katapulteren. Dat is erg weinig gewicht, inderdaad. De voorruit is 20 procent lichter en zelfs de vloermatten moesten wijken voor iets dat ‘carbonskin’ heet.

De prijs van de Lamborghini Huracán STO

Zoals wel vaker als dit soort auto’s worden aangekondigd, is die nog niet bekend – althans, niet in Nederland. De Europese prijs exclusief belastingen is 249.412 euro. Je kunt vast wel enigszins inschatten hoeveel de fiscus daar nog bovenop meent te moeten doen. In de lente van 2021 worden de eerste exemplaren van de Lamborghini Huracán STO geleverd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)