
De Lancia Aurelia is niet de eerste auto die in ons opkomt voor een restomod, maar we zijn blij dat de breinen van de mensen van het bedrijf Thornley Kelham anders werken. Zij hebben deze Lancia Aurelia Outlaw European CSL gecreëerd, een klassieke Lancia met moderne techniek. Het bedrijf bouwt in totaal negen ‘normale’ Outlaws, waarvan er op dit moment al zes zijn geleverd. Met nog slechts drie te gaan zetten ze een tandje bij. Het vermogen groeit van zo’n 220 pk naar ruim 300 pk en het gewicht neemt met 75 kilo af naar 1.100 kilo.
De 2,8-liter V6 die normaal in de Outlaw ligt, wordt vervangen door de 3,2-liter Busso-V6 van Alfa Romeo. Zelfs mensen die niets met Alfa hebben, herkennen het glimmende spruitstuk van deze vermaarde V6. Hij produceert iets meer dan 300 pk. Om van deze Outlaw een CSL te maken, fabriceert Thornley Kelham aluminium panelen. Elke Lancia Aurelia Outlaw CSL kost 4.200 uur om te bouwen en nog eens 800 uur om te spuiten.
Wat deze Lancia Aurelia Outlaw CSL een restomod maakt
Met alleen een motor en wat lichte onderdelen heb je nog geen restomod. Daarom monteert TK een sperdifferentieel, stuurbekrachtiging (als optie), moderne remmen en passen ze het onderstel aan. Het vermogen van de Busso gaat trouwens via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen. Het interieur krijgt een geïntegreerde rolkooi en zelfs airco. De materialen en de kleur van de lak mogen de klanten zelf kiezen.
‘Met een gewicht van iets meer dan 1.100 kilo is de European CSL onvergelijkbaar licht naar moderne maatstaven, en biedt hij een heel andere sensatie dan zware moderne straatauto’s met turbomotoren en brede banden’, wordt ons beloofd. ‘Hij biedt een messcherpe zuiverheid die gewoon niet kan worden nagebootst, zelfs niet in de meest gefocuste moderne straatauto’s.’
Meer van TopGear


Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Max Verstappen maakt toekomstplannen voor 2026 bekend: blijft hij bij Red Bull?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Geweldig design //italiaans op zijn top //jaren 50 kleurstelling /
Gaat het doen deze auto helemaal onderscheidend dat hebben we weer nodig //anders dan anderen //