
De Lancia Aurelia is niet de eerste auto die in ons opkomt voor een restomod, maar we zijn blij dat de breinen van de mensen van het bedrijf Thornley Kelham anders werken. Zij hebben deze Lancia Aurelia Outlaw European CSL gecreëerd, een klassieke Lancia met moderne techniek. Het bedrijf bouwt in totaal negen ‘normale’ Outlaws, waarvan er op dit moment al zes zijn geleverd. Met nog slechts drie te gaan zetten ze een tandje bij. Het vermogen groeit van zo’n 220 pk naar ruim 300 pk en het gewicht neemt met 75 kilo af naar 1.100 kilo.
De 2,8-liter V6 die normaal in de Outlaw ligt, wordt vervangen door de 3,2-liter Busso-V6 van Alfa Romeo. Zelfs mensen die niets met Alfa hebben, herkennen het glimmende spruitstuk van deze vermaarde V6. Hij produceert iets meer dan 300 pk. Om van deze Outlaw een CSL te maken, fabriceert Thornley Kelham aluminium panelen. Elke Lancia Aurelia Outlaw CSL kost 4.200 uur om te bouwen en nog eens 800 uur om te spuiten.
Wat deze Lancia Aurelia Outlaw CSL een restomod maakt
Met alleen een motor en wat lichte onderdelen heb je nog geen restomod. Daarom monteert TK een sperdifferentieel, stuurbekrachtiging (als optie), moderne remmen en passen ze het onderstel aan. Het vermogen van de Busso gaat trouwens via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen. Het interieur krijgt een geïntegreerde rolkooi en zelfs airco. De materialen en de kleur van de lak mogen de klanten zelf kiezen.
‘Met een gewicht van iets meer dan 1.100 kilo is de European CSL onvergelijkbaar licht naar moderne maatstaven, en biedt hij een heel andere sensatie dan zware moderne straatauto’s met turbomotoren en brede banden’, wordt ons beloofd. ‘Hij biedt een messcherpe zuiverheid die gewoon niet kan worden nagebootst, zelfs niet in de meest gefocuste moderne straatauto’s.’
Meer van TopGear


Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Geweldig design //italiaans op zijn top //jaren 50 kleurstelling /
Gaat het doen deze auto helemaal onderscheidend dat hebben we weer nodig //anders dan anderen //