
De Lancia Aurelia is niet de eerste auto die in ons opkomt voor een restomod, maar we zijn blij dat de breinen van de mensen van het bedrijf Thornley Kelham anders werken. Zij hebben deze Lancia Aurelia Outlaw European CSL gecreëerd, een klassieke Lancia met moderne techniek. Het bedrijf bouwt in totaal negen ‘normale’ Outlaws, waarvan er op dit moment al zes zijn geleverd. Met nog slechts drie te gaan zetten ze een tandje bij. Het vermogen groeit van zo’n 220 pk naar ruim 300 pk en het gewicht neemt met 75 kilo af naar 1.100 kilo.
De 2,8-liter V6 die normaal in de Outlaw ligt, wordt vervangen door de 3,2-liter Busso-V6 van Alfa Romeo. Zelfs mensen die niets met Alfa hebben, herkennen het glimmende spruitstuk van deze vermaarde V6. Hij produceert iets meer dan 300 pk. Om van deze Outlaw een CSL te maken, fabriceert Thornley Kelham aluminium panelen. Elke Lancia Aurelia Outlaw CSL kost 4.200 uur om te bouwen en nog eens 800 uur om te spuiten.
Wat deze Lancia Aurelia Outlaw CSL een restomod maakt
Met alleen een motor en wat lichte onderdelen heb je nog geen restomod. Daarom monteert TK een sperdifferentieel, stuurbekrachtiging (als optie), moderne remmen en passen ze het onderstel aan. Het vermogen van de Busso gaat trouwens via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen. Het interieur krijgt een geïntegreerde rolkooi en zelfs airco. De materialen en de kleur van de lak mogen de klanten zelf kiezen.
‘Met een gewicht van iets meer dan 1.100 kilo is de European CSL onvergelijkbaar licht naar moderne maatstaven, en biedt hij een heel andere sensatie dan zware moderne straatauto’s met turbomotoren en brede banden’, wordt ons beloofd. ‘Hij biedt een messcherpe zuiverheid die gewoon niet kan worden nagebootst, zelfs niet in de meest gefocuste moderne straatauto’s.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Waarom Lancia een olifantje als logo gebruikt voor het nieuwe performancelabel

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Geweldig design //italiaans op zijn top //jaren 50 kleurstelling /
Gaat het doen deze auto helemaal onderscheidend dat hebben we weer nodig //anders dan anderen //