De Lancia Aurelia is niet de eerste auto die in ons opkomt voor een restomod, maar we zijn blij dat de breinen van de mensen van het bedrijf Thornley Kelham anders werken. Zij hebben deze Lancia Aurelia Outlaw European CSL gecreëerd, een klassieke Lancia met moderne techniek. Het bedrijf bouwt in totaal negen ‘normale’ Outlaws, waarvan er op dit moment al zes zijn geleverd. Met nog slechts drie te gaan zetten ze een tandje bij. Het vermogen groeit van zo’n 220 pk naar ruim 300 pk en het gewicht neemt met 75 kilo af naar 1.100 kilo.
De 2,8-liter V6 die normaal in de Outlaw ligt, wordt vervangen door de 3,2-liter Busso-V6 van Alfa Romeo. Zelfs mensen die niets met Alfa hebben, herkennen het glimmende spruitstuk van deze vermaarde V6. Hij produceert iets meer dan 300 pk. Om van deze Outlaw een CSL te maken, fabriceert Thornley Kelham aluminium panelen. Elke Lancia Aurelia Outlaw CSL kost 4.200 uur om te bouwen en nog eens 800 uur om te spuiten.
Wat deze Lancia Aurelia Outlaw CSL een restomod maakt
Met alleen een motor en wat lichte onderdelen heb je nog geen restomod. Daarom monteert TK een sperdifferentieel, stuurbekrachtiging (als optie), moderne remmen en passen ze het onderstel aan. Het vermogen van de Busso gaat trouwens via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen. Het interieur krijgt een geïntegreerde rolkooi en zelfs airco. De materialen en de kleur van de lak mogen de klanten zelf kiezen.
‘Met een gewicht van iets meer dan 1.100 kilo is de European CSL onvergelijkbaar licht naar moderne maatstaven, en biedt hij een heel andere sensatie dan zware moderne straatauto’s met turbomotoren en brede banden’, wordt ons beloofd. ‘Hij biedt een messcherpe zuiverheid die gewoon niet kan worden nagebootst, zelfs niet in de meest gefocuste moderne straatauto’s.’
Reprise heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Geweldig design //italiaans op zijn top //jaren 50 kleurstelling /
Gaat het doen deze auto helemaal onderscheidend dat hebben we weer nodig //anders dan anderen //