Naast de elektrische hatchbacks van Opel, Fiat, Abarth, Citroën en Peugeot kun je straks nóg een kleine EV van Stellantis kopen. Lancia maakt zich klaar voor de hergeboorte van het merk met de nieuwe Ypsilon, allereerst in eigen land. De eerste landen buiten de Italiaanse grenzen waar je een nieuwe Lancia kunt kopen, zijn Nederland en België. We vroegen aan moederbedrijf Stellantis waarom wij deze eer krijgen en wat we straks gaan betalen voor de Ypsilon.

In de eerste helft van dit jaar moeten er 70 nieuwe Lancia-dealers opengaan in Europa. Daarvan komen er tien in België en zes in Nederland. Waarom mogen juist deze zestien dealers als eerste de auto gaan verkopen? ‘Nederland heeft en grote fanschare, het merk is nog altijd geliefd’, vertelt de woordvoerder van Stellantis aan TopGear Nederland. ‘Daarnaast is elektrisch rijden hier al in een verder stadium dan in andere markten.’ Voor België geldt bovendien dat er veel Italianen wonen.

Update: We hebben met de eerste nieuwste Lancia gereden, lees hier de review van de Lancia Ypsilon

Wanneer komt de Lancia Ypsilon naar Nederland en België?

Een exacte datum die je kunt omcirkelen op de kalender in het kleinste kamertje van je huis, die hebben we helaas nog niet. Nederlanders en Belgen moeten dus nog heel even geduld hebben met hun bestelling. Ergens halverwege dit jaar staat de nieuwe Ypsilon bij de Nederlandse dealers. Die kun je trouwens in Zwolle (de eerste die zijn deuren opent), Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven.

Wat betaal je in Nederland en België voor de Lancia Ypsilon?

Net als bij de releasedatum vertelt Stellantis nog niet wat de exacte prijs is van de Ypsilon. Wel krijgen we een goede indicatie. ‘Het is een premiumauto, dus naar alle waarschijnlijkheid wordt hij iets boven de Peugeot [e-208] gepositioneerd’, zegt de woordvoerder. Die auto kost in Nederland minimaal 36.470 euro en in België 35.815 euro. Het ligt in de lijn der verwachting dat de prijs van de Ypsilon onder de 40.000 euro zal blijven. Dat zou betekenen dat hij ruimschoots binnen de SEPP-regeling valt. Ook in België moet het met de subsidie op de basisauto wel goedkomen; daar moet een EV minder dan 40.000 euro kosten om in aanmerking te komen voor een aankooppremie van 5.000 euro.

Reacties

  • FiskerBoy heeft op 3 maart 2024 geschreven:

    Das het leuke van EV’s.
    Zelfde onderstel & techniek met plenty variaties naar ieders smaak op het merk van je keuze.
    In de toekomst zullen de prijzen nog verder dalen en de winst marges zelfs nog toenemen voor de fabrikant, door de hoge volumes. EV’s gaan de economie redden, das een betere keuze dan een wereld oorlog zoals nu stilaan wordt op aangestuurd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)