
Naast de elektrische hatchbacks van Opel, Fiat, Abarth, Citroën en Peugeot kun je straks nóg een kleine EV van Stellantis kopen. Lancia maakt zich klaar voor de hergeboorte van het merk met de nieuwe Ypsilon, allereerst in eigen land. De eerste landen buiten de Italiaanse grenzen waar je een nieuwe Lancia kunt kopen, zijn Nederland en België. We vroegen aan moederbedrijf Stellantis waarom wij deze eer krijgen en wat we straks gaan betalen voor de Ypsilon.
In de eerste helft van dit jaar moeten er 70 nieuwe Lancia-dealers opengaan in Europa. Daarvan komen er tien in België en zes in Nederland. Waarom mogen juist deze zestien dealers als eerste de auto gaan verkopen? ‘Nederland heeft en grote fanschare, het merk is nog altijd geliefd’, vertelt de woordvoerder van Stellantis aan TopGear Nederland. ‘Daarnaast is elektrisch rijden hier al in een verder stadium dan in andere markten.’ Voor België geldt bovendien dat er veel Italianen wonen.
Update: We hebben met de eerste nieuwste Lancia gereden, lees hier de review van de Lancia Ypsilon
Wanneer komt de Lancia Ypsilon naar Nederland en België?
Een exacte datum die je kunt omcirkelen op de kalender in het kleinste kamertje van je huis, die hebben we helaas nog niet. Nederlanders en Belgen moeten dus nog heel even geduld hebben met hun bestelling. Ergens halverwege dit jaar staat de nieuwe Ypsilon bij de Nederlandse dealers. Die kun je trouwens in Zwolle (de eerste die zijn deuren opent), Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven.
Wat betaal je in Nederland en België voor de Lancia Ypsilon?
Net als bij de releasedatum vertelt Stellantis nog niet wat de exacte prijs is van de Ypsilon. Wel krijgen we een goede indicatie. ‘Het is een premiumauto, dus naar alle waarschijnlijkheid wordt hij iets boven de Peugeot [e-208] gepositioneerd’, zegt de woordvoerder. Die auto kost in Nederland minimaal 36.470 euro en in België 35.815 euro. Het ligt in de lijn der verwachting dat de prijs van de Ypsilon onder de 40.000 euro zal blijven. Dat zou betekenen dat hij ruimschoots binnen de SEPP-regeling valt. Ook in België moet het met de subsidie op de basisauto wel goedkomen; daar moet een EV minder dan 40.000 euro kosten om in aanmerking te komen voor een aankooppremie van 5.000 euro.
Eén reactie op “Dit is wanneer de Lancia Ypsilon naar Nederland en België komt, en wat hij (ongeveer) gaat kosten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Waarom de nieuwe Lancia Ypsilon een tafeltje in het interieur heeft

Dit is de nieuwe Lancia Ypsilon en (bijna) alles wat je erover wilt weten

Zo ziet de nieuwe Lancia Ypsilon eruit (die ook naar Nederland komt)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Das het leuke van EV’s.
Zelfde onderstel & techniek met plenty variaties naar ieders smaak op het merk van je keuze.
In de toekomst zullen de prijzen nog verder dalen en de winst marges zelfs nog toenemen voor de fabrikant, door de hoge volumes. EV’s gaan de economie redden, das een betere keuze dan een wereld oorlog zoals nu stilaan wordt op aangestuurd.