
Onterecht denken dat iets echt morsdood is, is vooral vervelend als je bij het crematorium werkt. In ons geval zorgt het gewoon voor een blije verrassing. We weten dat de Lancia Ypsilon in Italië nog wel verkocht wordt, maar we hadden een beetje de indruk dat het daar ook een aflopende zaak was. Nou, echt niet. De Lancia Ypsilon haalt in 2022 het hoogste marktaandeel in Italië ooit.
Meer Ypsilons in Italië dan Volkswagens in Nederland
Lancia verkoopt in 2022 maar liefst 41.000 exemplaren van de Ypsilon. Dat is meer dan Kia (30.115), Volkswagen (26.174) of Toyota (25.401) totaal in Nederland verkopen. En dan hebben we het hier over één model die al sinds 2011 vrijwel ongewijzigd is. Alleen de motor is door de jaren heen gewijzigd en nu kun je hem kopen als mild-hybride.
Met 41.000 verkopen is het de populairste auto in zijn segment en de op één na best verkochte auto Italië überhaupt. Je zou je bijna afvragen wat zo’n Lanciaatje hier zou doen, als je hem weer zou introduceren. Waarschijnlijk zou de Lancia Ypsilon in Nederland iets te duur worden door de BPM. In Italië kost ie namelijk maar zo’n 15.000 euro, en hier kost een Panda al ruim 18.000 euro.
Waarom willen Italianen een Lancia Ypsilon?
We snappen het ergens wel dat de Ypsilon zo populair is. Qua aantrekkingskracht kun je hem vergelijken met de Fiat 500 (die overigens technisch bijna gelijk is), maar dan met twee deuren extra en een iets lagere prijs. De Fiat Panda is nog wat goedkoper, maar die heeft een ander soort aantrekkingskracht. De Panda deelt trouwens ook veel onderdelen. Net als de Ford Ka, die al eventjes niet meer leverbaar is.
Lancia komt wel terug naar Nederland
Nieuwe eigenaar Stellantis heeft plannen om Lancia weer nieuw leven in te blazen. Over twee jaar komt de volledig elektrische Lancia Ypsilon en nog twee jaar later komt een elektrisch vlaggenschip. In 2028 krijgen we zelfs een nieuwe Delta. De nieuwe Lancia Delta komt sowieso naar Nederland. In 2028 wil Lancia uitsluitend elektrische auto’s verkopen – dit zal het einde betekenen van de huidige Lancia Ypsilon.
Meer van TopGear


Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

Dit is wanneer de Lancia Ypsilon naar Nederland en België komt, en wat hij (ongeveer) gaat kosten

Waarom de nieuwe Lancia Ypsilon een tafeltje in het interieur heeft

Dit is de nieuwe Lancia Ypsilon en (bijna) alles wat je erover wilt weten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
