Mocht je niet bekend zijn met het fenomeen restomodden: je pakt een oude auto en past deze aan om hem moderner te maken. Dan heb je de charme en looks van een klassieke auto, maar met het gemak van een moderne auto. Althans, dat is de bedoeling. Een populair lijdend voorwerp is de Land Rover Defender. Deze auto is jarenlang min of meer hetzelfde gebleven. Er zijn vele specialisten die oude Defenders weer nieuw maken. Dermate veel dat Land Rover zelf ook maar aan de slag gaat, zoals met deze Defender Soft Top.

Restomod-specialisten als Twisted, Kahn Design, Arkonic of ECD vragen met gemak een ton of twee voor een complete conversie. In Nederland hebben we ‘The Defenders’ die zich eraan wagen. Vaak is het recept hetzelfde: koets van het chassis, alles strippen en opnieuw opbouwen. De slome, boerse dieselmotoren maken plaats voor een dikke V8 – meestal een LS-blok van General Motors, bekend van de Corvette en Camaro.

Eigen motor van Land Rover in de Defender Soft Top

Tof, maar als Land Rover het zélf doet, is het natuurlijk nog wat vetter. Ze grijpen dan ook niet naar een Amerikaanse V8, maar naar een uit eigen voorraad. In dit geval een 5,0-liter V8 van Jaguar, zónder compressor. Je kent ’m misschien uit de XF, XK of Range Rovers van tien jaar geleden. De specificaties blijven ongewijzigd: 400 pk en 510 Nm. Indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat de originele Defender is ontworpen met 150 pk in gedachten.

Land Rover Classic Defender Works V8 Soft Top beige (2025) bovenkant

Vergeet niet dat een Defender gebouwd voor ongeveer 150 pk, dus het wordt sowieso spannend. Daarom heeft Land Rover de snelle Defender voorzien van grote Alcon-remmen met schijven van 335 mm, Eibach anti-rollbars en Bilstein schokdempers. Ook de vering is aangepast. Dit alles om de auto iets minder spannend te maken, verwacht geen GTI-achtige handling.

Hij is ook weer niet zó oud

Het is voor het eerst dat Land Rover de Defender met Soft Top een V8 Works-behandeling geeft. Het is een driedeurs met bikinitop. In principe de ideale configuratie voor een Suzuki Samurai, maar op een Defender kan het dus ook. Land Rover kiest zelf een exemplaar als basis uit (bouwjaar 2012 tot 2016), maar jij mag dan precies bepalen hoe die eruit komt te zien qua kleur, bekleding en opties. Dus in dat opzicht voelt het toch als een nieuwe auto.

Lees ook: Deze klassieke Defender is geen EV-ombouw maar heeft een Chevrolet-V8 met bijna 700 pk

Dus, mocht je de huidige Defender te modern, te comfortabel en te veilig vinden, hebben we goed nieuws voor je. Je kan je bij Land Rover melden. Nadeeltje is de prijs: hij kost zo’n 275.000 euro en dat is nog voordat je opties gaat aanvinken. Oh, en je moet hem op Nederlandse platen zetten. Dat kan nog wel een uitdaging worden. Het is overigens niet de eerste oude nieuwe Defender met V8, ze hebben dit al vaker gedaan en zullen het hopelijk ook blijven doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *