
Dus zo ziet 24 jaar vooruitgang eruit. Als je in de glorieuze nevels van de late jaren negentig op zoek gaat naar het kleinste dat Land Rover te bieden had, kwam je bij de Freelander L314 uit. Oorspronkelijk heette hij het Pathfinder Project en had hij codenaam CB40 – naar Canley Building 40, waar het concept was ontwikkeld. De Freelander stond voor Land Rovers weg naar moderniteit; een monocoque in plaats van een zwaar ladderchassis, bereikbaar, kleiner en minder puur gericht op offroad-werk. Hij deed het goed – er werden er meer dan een half miljoen van verkocht.
Hoe loopt de tijdlijn tussen deze en die rode?
Nou, de Freelander uit 1997 kwam er in eerste instantie als drie- en vijfdeurs, en ook als een ‘softback’-cabrio en als grijs-kentekenvariant. Dat bleef zo, met een paar aanpassingen hier en daar; tot 2006, toen hij werd vervangen door de Freelander 2 (L359), die het volhield tot 2014. Het grote probleem voor de 2 was de Evoque, die in 2011 kwam, en veel mooier, luxer en moderner was.
Kom er maar in, Discovery Sport!
Ja, dat was eigenlijk veel meer een echte vervanging van de Freelander. Hij kwam in 2014, je kon hem als zevenzitter krijgen en, je raadt het al, hij was vele malen beter. Hij werd zelfs Land Rovers bestseller. De nieuwste is gebaseerd op het PTA-platform (Premium Transverse Architecture) van Jaguar Land Rover, en heeft nieuwe Ingenium diesel- en benzinemotoren, en nog plug-in hybrides ook. Geen cabrio-optie, trouwens. En ja, dan negeren we expres de Evoque Cabrio. Gewoon, omdat het kan.
Hoe is die oude eigenlijk?
Interessant. Onder de motorkap ligt een een kleine 1,8-liter viercilinder, gejat uit de toenmalige MG F-sportauto. Hij had maar 120 pk, maar als je hem hoog in de toeren hield was ie, ook omdat ie maar 1.355 kilo moest voortsleuren, eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. Er was een wat nukkige handmatige vijfbak, het weggedrag was best aardig en er was veel om leuk te vinden. Het contrast met de Disco Sport is groot: automaat, veel geavanceerdere demping, veel meer power en veel meer gewicht. Opmerkelijk is het ruimtegevoel in de oudere auto, vooral dankzij de veel lagere heuplijn en meer glas. De moderne Sport voelt in vergelijking als een bunker.
Hebben ze überhaupt veel gemeen?
Zeker! In veel opzichten vertegenwoordigen deze twee auto’s precies wat er in de hele auto-industrie is gebeurd. In de basis zijn het dezelfde auto’s, maar de moderne is groter, zwaarder, krachtiger, comfortabeler en beter geïsoleerd. En ja, hij heeft nu de optie van twee extra stoelen achterin. Maar je kunt zien waar men met de Freelander op mikte, en het moet toen als een schot in de roos hebben gevoeld. De hoge zitpositie en de veiligheid van vierwielaandrijving, en het ontbreken van het grondstoffelijke van de Defender, het formaat van de Discovery en de prijs van de Range Rover. Hij heeft destijds waarschijnlijk het leven van Land Rover gered.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Uitgelicht: nieuw setje Land Rovers

Uitgelicht: Freelander vs Tiguan

Autotest: Land Rover Freelander TD4 HSE Automaat

Bodykit voor Land Rover

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Land Rover gaat zijn oude auto’s nog een keer verkopen met een flinke winst

De dikste Range Rover Sport van dit moment kun je met stoffen bekleding bestellen

Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
