TopGear stapt net uit de nieuwe Range Rover Velar. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Land Rover Range Rover Velar
Uitvoering: D300 HSE R-Dynamic
Locatie: de fjorden rond Ålesund, Noorwegen
Weersomstandigheden: 20 graden, zonnig, af en toe een moesson

Zijn er niet al genoeg Range Rover-modellen?

Nee, bepaald niet. Want stel dat je iets groters wilt dan een Evoque, maar een Range Rover Sport is te veel van het goede; wat doe je dan? Precies: dan ga je naar Audi, BMW, Mercedes of Porsche voor een Q5, X3, GLC of Macan. En dat willen ze bij Land Rover graag voorkomen. (Hoewel je van hen best een F-Pace bij zustermerk Jaguar mag halen.)

Oké, dus de Velar is een Q5-, GLC- en F-Pace-tegenhanger?

Tja, zo zou je ‘m kunnen zien. Land Rover zegt zelf dat ze vooral mensen uit Audi Allroads en dikke 5-serie Tourings willen lokken. Vandaar de gestrekte lijn en het lage voorkomen van de Velar, die overigens vernoemd is naar een fop-aanduiding die Land Rover eind jaren zestig op de allereerste Range Rover-prototypes plakte. Origineel, dat zeker.

Maar hij ziet er veel groter uit dan een Q5 of GLC.

Ah, dus het ligt niet aan ons. Serieus: wanneer we voor het eerst op de Velar af wandelen, staan we paf van z’n enorme voorkomen. Terwijl ie toch maar 4,80 meter lang is. Strak en slim design doet ‘m grootser en imposanter ogen dan ie eigenlijk is. Daar houden wij wel van.

Rijdt ie ook groots en imposant?

Ja. Achter het stuur heb je het idee in een aardig slagschip te zitten – hoog en breed, met een forse middenconsole tussen jou en je passagier. In combinatie met de toegeeflijke luchtvering en de romige 3,0-liter V6 diesel zorgt dit voor ontspannen kilometers, waar je ook rijdt en wat je ook aan het doen bent. Geloof ons maar, want onze testroute voerde door dorpjes, over b-wegen – zowel gestrekt als kronkelend – over gravelpaden, door een beekje, door een schuur vol obstakels (zie de video hieronder) en zelfs tegen een pokdalige skipiste op. Zonder sneeuw, overigens.

Toe maar. Verder nog bijzonderheden?

Het interieur is prachtig en futuristisch. Er zijn eigenlijk vier schermen – twee in het midden boven elkaar, een voor je tellers en een head-up geval in je voorruit. Bij het beperkte aantal knopjes dat tussen al dit digitale geweld resteert, zijn de functies vaak veranderlijk. Het ziet er allemaal erg gaaf uit, maar je kunt je afvragen of het uiteindelijk erg praktisch is en of het niet te veel van je aandacht opeist. Qua technologie is de Velar uiteraard helemaal up-to-date, inclusief de nieuwste versies van Land Rovers offroad-speeltjes. Zoals All-Terrain Progress Control; een soort cruisecontrol voor als je tegen een bergwand op wilt krabbelen.

Wanneer kan ik met een Range Rover Velar door het perkje van mijn vervelende buurman ploegen?

De Range Rover Velar was al even te bestellen en staat, als het goed is, nu ongeveer bij de dealer. Naast de door ons geteste 3.0 V6 diesel met 300 pk kun je ook een 3.0 supercharged V6 op benzine krijgen, en – in ons land toch net iets relevanter – drie versies met viercilinder Ingenium-motoren op benzine en diesel. Die reden we nog niet, maar we hopen je er binnenkort meer over te kunnen vertellen.

Video!

Kijk hieronder hoe de Range Rover Velar over allerlei obstakels klautert in deze nogal vreemde schuur.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)