
Larte Design is een Duitse tuner die zijn werkgebied, hoe verfrissend, vrij nadrukkelijk afbakent. Men bemoeit zich a) louter tegen SUV’s aan. Die moeten b) afkomstig zijn van Land Rover, Infiniti, Lexus of Mercedes. Daarnaast richt men zich c) vooral op de Amerikaanse markt. Tot zover alles helder. Nu wordt het schimmig.
Op de Moscow International Auto Show, eind deze maand, introduceert Larte namelijk het nieuwste product, deze verbouwing van iets wat ooit een Mercedes GLS was. Kennelijk hebben de Duitsers besloten hun vleugels eens oostwaarts uit te slaan. En waar Larte voorheen redelijk bescheiden (voor een tuner dan) met voornoemde merken omsprong, gooien ze ook dat nu over een andere boeg. Ze noemen hem GLS Black Crystal, wat een reuze mooie naam is. En waarmee onze complimententrommel ook in één klap zo leeg is als het hoofd van de mensen die dit griezelproduct mooi vinden.
Wat maakt de Larte GLS Black Crystal bijzonder?
Nou, als je ‘bijzonder’ als een positief woord beschouwt: helemaal niks. Zie je ‘bijzonder’ eerder als een ander woord voor ‘afwijkend’: vrij veel. Larte is zo vriendelijk geweest maar één fotootje vrij te geven (nog een tekening ook, als je het ons vraagt), van de achterkant nog wel. Maar dat zegt al veel meer dan we ooit wilden weten. De achterkant van de toch al niet erg anonieme Mercedes GLS is verbouwd tot een soort kruiswoordpuzzel van stukken koolstofvezel en luchthappers.
Verder zien we vier rechthoekige uitlaatpijpen en een verzameling led-lampjes die vast aan een Formule 1-auto moeten doen denken. Doe daarbij een mal opzetstukje bij de voorste wielkasten en wees met ons intens gelukkig dat ze geen foto laten zien van de voorkant. Die hebben ze naar eigen zeggen namelijk voorzien van een nieuwe bumper én grille. Dat kan (gezien de voorkant) maar één ding betekenen: diep onheil. Over motorische of andere technische aanpassingen zwijgt Larte overigens in alle talen, inclusief Russisch.
De Larte GLS Black Crystal wordt de 24e augustus onthuld. Wij gaan niet kijken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
