Larte Design is een Duitse tuner die zijn werkgebied, hoe verfrissend, vrij nadrukkelijk afbakent. Men bemoeit zich a) louter tegen SUV’s aan. Die moeten b) afkomstig zijn van Land Rover, Infiniti, Lexus of Mercedes. Daarnaast richt men zich c) vooral op de Amerikaanse markt. Tot zover alles helder. Nu wordt het schimmig.
Op de Moscow International Auto Show, eind deze maand, introduceert Larte namelijk het nieuwste product, deze verbouwing van iets wat ooit een Mercedes GLS was. Kennelijk hebben de Duitsers besloten hun vleugels eens oostwaarts uit te slaan. En waar Larte voorheen redelijk bescheiden (voor een tuner dan) met voornoemde merken omsprong, gooien ze ook dat nu over een andere boeg. Ze noemen hem GLS Black Crystal, wat een reuze mooie naam is. En waarmee onze complimententrommel ook in één klap zo leeg is als het hoofd van de mensen die dit griezelproduct mooi vinden.
Wat maakt de Larte GLS Black Crystal bijzonder?
Nou, als je ‘bijzonder’ als een positief woord beschouwt: helemaal niks. Zie je ‘bijzonder’ eerder als een ander woord voor ‘afwijkend’: vrij veel. Larte is zo vriendelijk geweest maar één fotootje vrij te geven (nog een tekening ook, als je het ons vraagt), van de achterkant nog wel. Maar dat zegt al veel meer dan we ooit wilden weten. De achterkant van de toch al niet erg anonieme Mercedes GLS is verbouwd tot een soort kruiswoordpuzzel van stukken koolstofvezel en luchthappers.
Verder zien we vier rechthoekige uitlaatpijpen en een verzameling led-lampjes die vast aan een Formule 1-auto moeten doen denken. Doe daarbij een mal opzetstukje bij de voorste wielkasten en wees met ons intens gelukkig dat ze geen foto laten zien van de voorkant. Die hebben ze naar eigen zeggen namelijk voorzien van een nieuwe bumper én grille. Dat kan (gezien de voorkant) maar één ding betekenen: diep onheil. Over motorische of andere technische aanpassingen zwijgt Larte overigens in alle talen, inclusief Russisch.
De Larte GLS Black Crystal wordt de 24e augustus onthuld. Wij gaan niet kijken.
Reacties