
Larte Design is een Duitse tuner die zijn werkgebied, hoe verfrissend, vrij nadrukkelijk afbakent. Men bemoeit zich a) louter tegen SUV’s aan. Die moeten b) afkomstig zijn van Land Rover, Infiniti, Lexus of Mercedes. Daarnaast richt men zich c) vooral op de Amerikaanse markt. Tot zover alles helder. Nu wordt het schimmig.
Op de Moscow International Auto Show, eind deze maand, introduceert Larte namelijk het nieuwste product, deze verbouwing van iets wat ooit een Mercedes GLS was. Kennelijk hebben de Duitsers besloten hun vleugels eens oostwaarts uit te slaan. En waar Larte voorheen redelijk bescheiden (voor een tuner dan) met voornoemde merken omsprong, gooien ze ook dat nu over een andere boeg. Ze noemen hem GLS Black Crystal, wat een reuze mooie naam is. En waarmee onze complimententrommel ook in één klap zo leeg is als het hoofd van de mensen die dit griezelproduct mooi vinden.
Wat maakt de Larte GLS Black Crystal bijzonder?
Nou, als je ‘bijzonder’ als een positief woord beschouwt: helemaal niks. Zie je ‘bijzonder’ eerder als een ander woord voor ‘afwijkend’: vrij veel. Larte is zo vriendelijk geweest maar één fotootje vrij te geven (nog een tekening ook, als je het ons vraagt), van de achterkant nog wel. Maar dat zegt al veel meer dan we ooit wilden weten. De achterkant van de toch al niet erg anonieme Mercedes GLS is verbouwd tot een soort kruiswoordpuzzel van stukken koolstofvezel en luchthappers.
Verder zien we vier rechthoekige uitlaatpijpen en een verzameling led-lampjes die vast aan een Formule 1-auto moeten doen denken. Doe daarbij een mal opzetstukje bij de voorste wielkasten en wees met ons intens gelukkig dat ze geen foto laten zien van de voorkant. Die hebben ze naar eigen zeggen namelijk voorzien van een nieuwe bumper én grille. Dat kan (gezien de voorkant) maar één ding betekenen: diep onheil. Over motorische of andere technische aanpassingen zwijgt Larte overigens in alle talen, inclusief Russisch.
De Larte GLS Black Crystal wordt de 24e augustus onthuld. Wij gaan niet kijken.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)
