Je zou zeggen dat een gemiddeld mens met een Mercedes-Maybach GLS 600 toch weinig te wensen meer over heeft. Ga maar na: het meest luxe dat Mercedes kan maken, 580 pk en 730 Nm uit een biturbo-V8, in 4,9 tellen naar 100 km/u en dat in een klassiek genaamde verpakking die je nauwelijks smaakvol kunt noemen. Wat goed uitkomt, want smaak hebben dit soort mensen toch zelden. Tevreden zijn ze echter al even zelden. En daarom is deze jongen er: de Brabus 900.

Zoals je van Brabus gewend bent slaat dat cijfer in de naam op het aantal pk’s: 900 dus. Het koppel verhuisde vrolijk naar boven mee en bedraagt nu 1.250 Nm. Het standaardsprintje wordt er met 4,2 seconden niet eens zó veel sneller op, al blijft dat een achterlijk kort tijdje voor een rijdende villa. De op 250 km/u begrensde top van de Maybach wordt natuurlijk losgelaten: de Brabus 900 topt doodleuk 320 km/u. Oef.

Wat kost zo’n Brabus 900?

Hoewel beslist niet zo hysterisch als de collega’s van bijvoorbeeld Mansory, valt het ook voor de mensen bij Brabus niet mee om de boel bescheiden te houden. Uit de diverse verfraaiingen valt vooral op te maken dat koolstofvezel ‘a rich man’s best friend’ is. Het spul is werkelijk overal te vinden, van de wielkastverbreders tot de diffusors en uiteraard het interieur. Dat laatste is in de Brabus 900 ook al verre van standaard en eigenlijk nooit twee keer hetzelfde. Het wordt altijd exact naar de wensen van de klant gemaakt. En eerlijk gezegd valt het zwart-wit op de fotos nog reuze mee als je het vergelijkt met eerdere creaties.

Kosten? Astronomisch. Hoewel Brabus het vanwege dat maatwerk lastig vindt om één prijs te noemen, kun je (in Duitsland) uitgaan van een basisprijs van iets meer dan 500.000 euro. Inderdaad: heel dik het dubbele van wat een Maybach GLS 600 kost. En dan mag je hem nog even hierheen halen…

Reacties

  • Ik heb ogen heeft op 3 mei 2022 geschreven:

    Wat een pauperbak.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)