Het was dit jaar alles behalve een vanzelfsprekendheid, maar het fabrieksteam van Audi Sport heeft het hem toch maar weer geflikt: ze bezetten afgelopen zondagmiddag de twee hoogste podiumplaatsen van Le Mans.

In het licht van het gewijzigde reglement en de daaruit voorvloeiende nieuwe technieken was het in de LMP1 dit jaar – meer dan ooit – een kwestie van duurzaamheid en betrouwbaarheid. Met drie totaal verschillende aandrijflijnen streden Porsche (V4 turbo benzine hybride), Audi (V6 turbodiesel hybride) en Toyota (V8 benzine hybride) dit jaar al een paar keer eerder om de winst in andere WEC-races, waarbij Toyota het meest succesvol bleek.

Of ze deze hoge noot op Le Mans zouden uitzingen? Het begon er aardig op te lijken, na een start vanaf pole position en zo'n veertien uur aan de leiding; maar toen sloeg het noodlot toe voor de Toyota met startnummer 7. De auto kwam stil te staan langs de weg met een elektrisch probleem. Een van de Porsches moest eerder al langzaam terug naar de pit kruipen, en tijdens een hoosbui vroeg in de race raakten Audi nummer 3 en Toyota nummer 8 betrokken bij een glijdende klapper, waarna alleen de Toyota verder kon. Toen de finish naderde, ging de strijd om het podium zodoende tussen Porsche nummer 20 (met onder andere Mark Webber aan het stuur) en de twee overgebleven Audi's, die beide wat achterstand hadden opgelopen door technische strubbelingen.

Zo'n twee uur voor de finish was het jammer genoeg klaar voor de Porsche, die met een motorprobleem te kampen kreeg. Met drie ronden tussen beide waren het Audi's nummer 2 (Tréluyer, Fässler en Lotterer) en 1 (Di Grassi, Kristensen en Gené) die de race als eerste uitreden, gevolgd door de Toyota van Davidson, Lapierre en Buemi.

In de LMP2 pakte de Zytek Nisan van Jota Sport – de auto waarin Marc Gené oorspronkelijk zou rijden voor hij door Audi werd opgeroepen om Loïc Duval te vervangen na diens ongeval in de vrije training – de klasse-overwinning. De GTE Pro, goed voor vele spannende gevechten tijdens de race, was het de dominerende Ferrari van Fisichella, Bruni en Vilander die de hoogste podiumplek greep; in dezelfde klasse wisten Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeil met z'n tweeën (!) hun Porsche 911 naar een vijfde plek te rijden. In de GTE Am was het de Aston Martin met startnummer 95 die het veld aanvoerde toen de vlag viel.
 

Lees in TopGears augustusnummer (17 juli in de winkel) ons complete verslag van de 24 uur van Le Mans 2014.

Reacties