De truc van een nieuwe Lego-set is om zoveel mogelijk bestaande steentjes te gebruiken. Enerzijds omdat het financieel het slimst is, maar ook omdat dat het hele idee van Lego is; met bestaande steentjes dingen bouwen. In de regel vinden wij dat hoe ouder de echte auto is, hoe beter het Lego-model vaak klopt. Heeft waarschijnlijk met de minder ingewikkelde vormen van oudere auto’s te maken. Dat is bij deze Lego Daytona SP3 niet van toepassing; hij ziet er wat ons betreft geweldig uit.
Voor een moderne auto klopt dit Lego-model erg goed. We vermoeden dat de oorzaak ligt bij het feit dat de Ferrari SP3 van zichzelf al een apart ding is om te zien, met bijna Lego-achtige retro-elementen in de bumpers. Lego-designer Samuel Tacchi vertelt aan TopGear dat deze sleuven een grote uitdaging waren en dat ze uiteindelijk ‘normaal’ Lego hebben moeten gebruiken. In totaal bestaat de Lego Ferrari Daytona SP3 uit 3.778 stukjes voor een model van 59 centimeter lang en 25 centimeter breed. Daarmee zijn de afmetingen ongeveer gelijk aan die van de Lego Sian.
In totaal ontwikkelde Lego elf gloednieuw stukken voor deze Ferrari. Nieuw zijn bijvoorbeeld de dikke velgen. De velgen onder de Porsche 911 GT3, de Bugatti Veyron en de Lamborghini Sian waren qua afmetingen hetzelfde, maar de Ferrari heeft voor het eerst andere afmetingen. Ook hoef je bij dit model helemaal geen stickers zelf te plakken. De paar logootje die je ziet, zijn op de onderdeeltjes geprint. Volgens de ontwerper is het een van de lastigste setjes tot nu toe om in elkaar te zetten.
Prijs Lego Ferrari Daytona SP3
Net als de Lamborghini krijgt de SP3 van Lego een werkende transmissie en een V12 met echt bewegende zuigers. De deuren gaan omhoog open om een interieur te laten zien. De Lego Ferrari Daytona SP3 kost trouwens 399 euro. Je kunt ook een koffietafelboek erbij kopen met de naam The Sense of Perfection. Hiervan worden slechts 5.000 exemplaren gedrukt, dus je moet snel zijn. Vanaf 1 juli kun je de set bestellen op de website van Lego. Vanaf 1 augustus kun je terecht bij je favoriete Lego-winkel.
Wat is de Daytona SP3 ook alweer?
Heel plat gezegd is de Ferrari Daytona SP3 een LaFerrari zonder hybridesystemen. Al is dat volgens het merk te kort door de bocht. ‘Icona [de exclusieve modelserie waar de Daytona SP3 onder valt, red.] is meer ontwerpgedreven en we hebben een aantal verzamelaars die daar erg gefocust op zijn. Hoewel sommige elementen met de LaFerrari worden gedeeld, zijn de filosofie en strategie compleet anders’, aldus Ferrari.
De V12 is dezelfde 6,5-liter V12 als in de 812 Competizione ligt, maar in dit geval met 840 pk. De toerenbegrenzer wordt pas wakker bij 9.500 tpm. Door het ontbreken van batterijen en een elektromotor weegt de echte Daytona slechts 1.485 kilo.
Reacties