Ferrari Daytona SP3: non-hybride LaFerrari

Met de 6,5-liter V12 uit de 812 Competizione

Foto('s): FerrariFerrari Daytona SP3
Foto('s): FerrariAchterkant Ferrari Daytona SP3
Foto('s): FerrariZijkant Ferrari Daytona SP3
Foto('s): FerrariStoelen Ferrari Daytona SP3
Foto('s): FerrariInterieur Ferrari Daytona SP3
Foto('s): FerrariVoorkant Ferrari Daytona SP3
Foto('s): FerrariFerrari Daytona SP3
Ferrari Daytona SP3
Achterkant Ferrari Daytona SP3
Zijkant Ferrari Daytona SP3
Stoelen Ferrari Daytona SP3
Interieur Ferrari Daytona SP3
Voorkant Ferrari Daytona SP3
Ferrari Daytona SP3

Een veel rijkere modelgeschiedenis dan die van Ferrari ga je niet aantreffen. Toch zullen ze nooit een continuatiemodel uitbrengen, dus geen reproductie van een oude auto. Nieuwe exemplaren van de 250 GTO zullen er dus niet komen, ondanks dat het merk nog wel wat ongebruikte chassisnummers heeft slingeren. Dat betekent niet dat een flinke knipoog naar het verleden niet toegestaan is. Dit is de Ferrari Daytona SP3, onderdeel van de Icona-serie van het merk. Het is een koolstofvezel ode aan Ferrari’s uit de jaren zestig en zeventig en met name een ode aan de 1-2-3-overwinning op Daytona  in 1967.

Met de Ferrari P3, P4 en 412 P nam Ferrari revanche op Ford, die zes maanden eerder zegevierde tijdens Le Mans. Dat verklaart de naam van de Ferrari Daytona SP3. De laatste toevoeging staat voor Special Projects nummer drie. De SP1 en SP2, ook uit de Icona-serie, waren de fantastische Monza’s. Overigens is de huidige Daytona geen knipoog naar de 365 GTB4. Die heette officieus de Daytona, maar dit was een Ferrari met de motor voorin. De SP3 draagt zijn motor achter de inzittenden.

De Ferrari Daytona SP3 krijgt een V12

Heel plat gezegd is de Ferrari Daytona SP3 een LaFerrari zonder hybridesystemen. Al is dat volgens het merk te kort door de bocht: ‘Icona is meer ontwerpgedreven en we hebben een aantal verzamelaars die daar erg gefocust op zijn. Hoewel sommige elementen met de LaFerrari worden gedeeld, zijn de filosofie en strategie compleet anders.’ De V12 is dezelfde 6,5-liter V12 als in de 812 Competizione ligt, maar in dit geval met 840 pk. De toerenbegrenzer wordt pas wakker bij 9.500 tpm. Door het ontbreken van batterijen en een elektromotor weegt de Daytona slechts 1.485 kilo.

Snelheid was niet het doel

‘We hadden hem sneller kunnen maken’, zegt Ferrari tegen Top Gear. ‘Maar dat was niet het doel. Het was een uitdaging om tot 840 pk te komen, en er waren veel problemen met de koeling. Maar het Icona-project brengt een zekere mate van geestelijke vrijheid met zich mee en de lagere volumes stellen ons in staat om een aantal interessante dingen te doen. Zo zit er carbon rond de achterkant van de auto, dat komt uit de F1 en kan zelfs nog hogere temperaturen aan.’

De prijs van de Ferrari Daytona SP3

De Ferrari Daytona SP3 is geen one-off. Ferrari wil 599 stuks bouwen en elk exemplaar kost 2 miljoen euro zonder belastingen. Uiteraard zijn ze allemaal al gereserveerd. De eerste leveringen vinden plaats aan het einde van 2022.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken