‘Zwaar hoor!’, roept de postbode nog nadat hij geheel contactloos een grote doos voor de deur parkeert. ‘Ah joh, het is maar Lego’, mompelen we, aangezien de postbode al het hoekje om is. We grijpen de doos en, oef, dat is toch wel een stuk zwaarder dan gedacht. Eerst eens richting de weegschaal: 6,2 kilo. Voor een Lego-set. Gretig doch zorgvuldig rukken we de tape van de overdoos, waarna de door zich openbaart. Het is een mooie, felgroene doos met reliëf-lijnen en in het midden het Lamborghini-logo. Dat begint alvast goed. Op de zijkant valt gelijk iet anders op: naast het serienummer en het aantal stukjes, geeft Lego een adviesleeftijd af: 18+. Een Legoset voor achttien en ouder. Misschien heeft het iets met de prijs te maken. De Lamborghini Sian van Lego kost 379,99 euro, dat is een serieuze klap geld voor een doos Deense bouwsteentjes. Of dat te rechtvaardigen valt? Aan de productiekosten van de 3.696 felgekleurde stukjes gepatenteerde kunststof zal het niet liggen. Als je de doos opent, ga je het al wat meer snappen. In de groene doos van de Lego Lamborghini Sian, zitten vijf andere dozen. Samen vormen ze de achterklep van de gelimiteerde hypercar. Til deze dozen één voor één eruit, en je treft twee boekwerkjes van elk 300 pagina’s. Dat verklaart ook een beetje het gewicht van de kit.
Deze twee boekjes bevatten het verhaal hoe de Lego Lamborghini Sian kwam te ontstaan, veel foto’s en uiteraard honderden pagina’s aan instructie. Je zou, als je een beetje doorzet, in 14 uur klaar kunnen zijn met de Sian. De twee boeken van kwalitatief papier en een matte kaft zouden niet misstaan op de koffietafel.

Twee dikke boekwerken

Je koopt dus niet alleen een stapel felgekleurde steentjes, maar een Lamborghini-ervaring in de schaal 1 op 8. Als ultieme kers op de taart vind je in elke kit een uniek serienummer, verstopt onder de motorkap van de Lego Sian (dus in de doos, mooi geprobeerd). Hiermee wordt je lid van de exclusieve Lego Lamborghini Owners Club. Nee, dit is geen geintje. Goed, en het bouwen dan? In elk van de vijf dozen zitten verschillende plastic zakjes met onderdelen. Gaat elke doos los van elkaar af. Het gaat niet zakje voor zakje, maar het beste kun je alle zakjes openen en in een grote bak doen. Of tien kleine Tupperware bakjes. Maar te veel optimaliseren is zonde van de bouwtijd, je hebt immers betaald voor minimaal 14 uur.

De handleiding is duidelijk

Van een merk dat als sinds 1949 kitjes maakt, mag je verwachten dat ze een duidelijke handleiding kunnen schrijven, en dat is gelukkig ook zo. Bij sommige pagina’s beeldt Lego een onderdeel op ware grote af, zodat je zeker weet dat je de juiste lengte pakt. We denken dat de leeftijd van 18+ iets aan de overdreven kant is, maar we zouden je neefje van 10 het in ieder geval niet laten proberen. Naarmate je vordert snap je wel waarom ze in Denemarken 3.696 stukjes nodig hadden om deze Sian te bouwen. De manier waarop de auto in elkaar steekt, is werkelijk geniaal. Het huzarenstukje is daarbij de versnellingsbak met acht versnellingen, die echt werkt. Hoe bedenk je überhaupt zoiets?
Het is een wirwar van tandwielen en met elk stukje Lego dat je in elkaar klikt, wordt het plaatje duidelijk. Door aan twee assen te draaien, beweeg je vier delen die weer tandwielen laten bewegen, of juist wegzetten. Het is niet alleen slim bedacht, het is zeer interessant om te zien. Je zou bijna zeggen: laat zeker iemand van 15 de versnellingsbak in elkaar zetten, zo leert hij of zij hoe zo’n ding werkt. Het is bijna zonde om de versnellingsbak weg te stoppen in de Sian, want de V12 met bewegende zuigers komt boven de transmissie. Ook prachtig om te zien, trouwens. Gelukkig is ie van onderen nog redelijk zichtbaar. Om terug te komen op de vraag. Inderdaad, bijna 400 euro is een hoop geld voor een Lego-set, maar als loutere sterveling ga je niet dichterbij een echte Lamborghini-ervaring komen. Bovendien is het detail van de Lego Lamborghini Sian zo spectaculair, dat je wel begrip moet krijgen voor de prijs. En dat 18+? Neem dat met een korreltje zout. Als je 15 jaar bent en je hebt al het besef dat je geen kleine delen in je neus of oren moet steken, dan ben je wat ons betreft klaar om de kit te bouwen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)