TopGear stapt net uit de nieuwe, compacte Lexus LBX. In ons Awards-nummer, dat vanaf nu in de winkel ligt, lees je het volledige testverslag; hier alvast de highlights.

Testobject: Lexus LBX
Uitvoering: Elegant 2WD
Locatie: Valencia
Weersomstandigheden: frisjes met wat regen

Ah, een geheel nieuw model. Elektrisch zeker?

Nee, zowaar niet. De LBX is ‘gewoon’ een hybride. Hij richt zijn pijlen dan ook eerder op auto’s als de Audi Q2 dan op de nieuwe Volvo EX30. Hoewel ie wel ongeveer dezelfde prijs heeft (vanaf 36 mille, 33,5 in België).

Lexus maakt toch nooit kleine auto’s?

Klopt, dit is hun eerste. De CT (C-segment) was voorheen hun instapper; nu kun je in het B-crossoversegment deze Lexus LBX halen. Zijn platform deelt ie met de Yaris Cross, maar hij heeft een iets langere wielbasis en uiteraard meer luxe.

Krijg ik massagestoelen en 28 speakers?

Niet overdrijven. Maar Lexus biedt wel vier atmospheres aan: Elegant, Emotion, Relax en Cool, die qua prijs niet veel verschillen, maar qua aankleding en kleurstelling des te meer. En ja: optioneel is er Mark Levinson-audio. Met ‘maar’ dertien speakers.

Hoe zit het met de techniek?

Alle LBX’en hebben dezelfde aandrijflijn: een 1.2 driecilinder met elektromotor, goed voor 136 pk en een 0-naar-100-tijd van 9,2 seconden. Dat is niet snel, maar snelheid is dan ook niet de insteek van de Lexus LBX. Comfort, raffinement en realistische zuinigheid, daar moet je ‘m voor hebben. De afwerking en isolatie zijn puur Lexus, de rijervaring daardoor ook. Dit is een kleintje dat echt z’n best doet groot voor je te zijn.

Is de Lexus LBX ook groot vanbinnen?

Ai, hmm, pijnpuntje. Als volwassen Hollanders krijgen we het nauwelijks voor elkaar om achterin te zitten als de voorstoel op onszelf staat afgesteld. De deur kan, met de knieën naast de voorstoel, nét dicht. Nee, op dit vlak gaat de LBX geen potten breken.

Op welk vlak wel?

Zoek je iets compacts voor in de stad, maar wil je wel de luxe, de materialen en de stilte die je in een grote limousine zou krijgen? Dan heeft Lexus hier het antwoord voor je. En we kunnen ons zo voorstellen, met de toenemende drukte en dichtslibbende wegen, dat meer en meer mensen op zoiets zitten te wachten.

Lees onze volledige rijtest van de Lexus LBX in TopGear Magazine 224 – nu in de winkel!

Reacties

  • GJ heeft op 31 december 2023 geschreven:

    Het is een 1.5 liter motor en niet 1.2 zoals aangegeven

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)