Terwijl de deuren van de Intercity naar Schiphol openen en de geur van oud zweet (om 09:00 uur in de ochtend), sigarettenadem en een broodje döner (om 09:00 uur in de ochtend!) ons tegemoet komt, vragen we ons af hoe belangrijk een review van de Toyota Yaris Cross nou écht is. Waarschijnlijk niet zo heel belangrijk, want dit is blijkbaar nu al de populairste auto in zijn soort in Nederland en heel Europa. We overwegen een andere optie: de trein overslaan, richting huis gaan en puur op bluf deze review schrijven.

Want als er iets is dat zich uitstekend laat voorspellen, zijn het de hybrides van Toyota. Zo weten we al: niet spannend, soms wat geloei van de motor en de CVT-bak, maar wel erg goed. En dat dan uitgesmeerd over twee pagina’s in ons magazine. Maar nee, we nemen een flinke teug frisse lucht en stappen in de trein richting Schiphol om de auto te gaan testen.

Wat is de Toyota Yaris Cross?

De (nu iets vernieuwde) Toyota Yaris Cross is het antwoord op de vraag: ‘Hé, jij weet wel iets van auto’s toch, welke kleine hoge auto moeten we kopen?’ Hij is de grootste vijand van de Renault Captur en de Volkswagen T-Cross, want dit is de populairste kleine SUV in Nederland en in heel Europa. Grappig detail: de fabriek staat in Frankrijk en dit is ook meteen de meest geproduceerde auto in Frankrijk, meer dan welke Peugeot of Citroën dan ook.

Wat is er dan nieuw aan deze Toyota Yaris Cross?

Toyota bedacht een nieuw setje velgen, mengde een fris kleurtje, het Toyota-logo op de hybrides is niet meer blauw, maar verder is de buitenkant helemaal hetzelfde als eerst. Binnenin groeide het scherm van het navigatiesysteem iets en de analoge teller achter het stuur is verdwenen; dat is nu een volledig scherm. De ramen zijn ietsje dikker zodat er minder geluid van buiten te horen is, en meer geluidsisolatie moet ervoor zorgen dat er ook minder motorgeluid de cabine binnendringt. Verder zijn er wat (verplichte) veiligheidssystemen bij gekomen.

De grootste wijziging vinden we in het aanbod. De hybride met 116 pk blijft, maar krijgt nu gezelschap van een versie met 130 pk. De versie zonder hybride aandrijflijn valt helemaal af. Met deze instapmotor valt ook het laagste uitrustingsniveau weg, waardoor de vanafprijs van de Toyota Yaris Cross nu zo’n 5.000 euro hoger ligt. Als je de twee gelijke uitvoeringen met elkaar vergelijkt, dan is de auto met deze facelift 2.000 euro in prijs gestegen.

Hoe rijdt de nieuwe Toyota Yaris Cross Hybrid met 130 pk?

Met een 0-naar-100-tijd van 10,7 seconden is ie een halve seconde sneller dan de versie met 15 pk minder. Daar hoef je het niet voor te doen. Grappig genoeg is de sterkste versie op papier ook nog onzuiniger, maar volgens Toyota komt dat vooral door de grotere velgen. In de praktijk zal het elkaar niet ontlopen of zal de sterkste versie zelfs wat zuiniger zijn. Want het extra vermogen haalt de Hybrid 130 uit een grotere elektromotor – de benzinemotor is vrijwel identiek. Dat betekent dat ie meer energie terugwint met remmen én meer acceleratie uit de elektromotor kan halen.

Maakt de motor met CVT nog zoveel herrie?

De Yaris Cross is nu altijd een CVT-automaat, wat betekent dat de auto niet schakelt. Enerzijds reageert de automaat hierdoor snel en is de acceleratie heel lineair. Aan de andere kant betekent het ook dat de motor naar een bepaald toerental schiet en daar met een niet heel charmant geluid blijft hangen. Tijdens acceleratie is de motor goed aanwezig, maar bij constante snelheden verdwijnt ie rustig naar de achtergrond en hoor je hem bijna niet. Op dat moment hoor je, ondanks de dikkere ruiten, nog wel goed het windgeruis van buiten.

Het grootste pluspunt is dat de hybrides van Toyota altijd akelig zuinig zijn. Gun de motor zijn rust en je zult alleen op de snelwegoprit echt last hebben van een loeiende motor; en het verbruik zal altijd bescheiden zijn. Voor particuliere kopers (en dat schijnen er veel te zijn in dit segment) is tien jaar garantie ook wel een pluspunt.

Is de zuinige motor het enige argument om deze Yaris Cross te kopen?

Nee hoor. De instelbaarheid van de stoelen en het stuur is goed, waardoor ook lange mensen prima zitten. Het interieur is wat sober zonder spannende sfeerverlichting of gekke materialen, en er zit zo hier en daar nog wat hard plastic, maar het steekt goed in elkaar. De ergonomie is top: de verwarming bedien je met echte knoppen, er zitten geen gekke veegtoetsen op het stuur en het volume stel je in met een ouderwetse draaiknop – de beste soort knop voor het volume. Je schoonouders zullen je nooit bellen met de vraag ‘hoe de kachel warmer kan’.

Zijn er minpuntjes?

Een extra menuutje in het infotainmentsysteem was wel aardig geweest, om zaken als de rijassistenten in te stellen. Dat gaat nu via de knopjes op het stuur, waardoor je nét een handeling te veel moet uitvoeren om bijvoorbeeld de snelheidswaarschuwing uit te zetten. En zet je die uit, dan laat het systeem ook de geldende maximumsnelheid niet meer zien. Dat zal je leren om hard te willen rijden. Verder is de schaal van de navigatie soms wat vreemd, waardoor een afrit verder weg lijkt dan hij daadwerkelijk is.  

Verder nog bijzonderheden?

Heel relaxt is Proactive Driving Assist. Dit systeem kijkt vooruit en remt automatisch op de elektromotor af als er bijvoorbeeld een voorligger is of als er een rotonde aankomt. Een soort adaptieve cruisecontrol, maar dan zonder dat je cruisecontrol aan hoeft te staan. Als je niet te dynamisch rijdt en grote remacties niet nodig zijn, dan kun je bijna met alleen het gaspedaal rijden; het remmen doet de auto zelf. Het systeem remt soepeltjes, wat je passagiers zullen waarderen.

Dus, moet je de Toyota Yaris Cross kopen?

Ook met 15 pk extra is er niets spannends aan de Toyota Yaris Cross, maar hij rijdt wel goed én zuinig. Het rijplezier zit hem bij deze auto in het gemak. Wil je iets sportievers, dan kun je misschien beter een Ford Puma proberen. De Yaris Cross is gewoon wat je noemt Een Goede Auto. We snappen dan ook dat Nederland en de rest van Europa is gevallen voor deze kleine SUV. Je kunt hem zonder proefrit kopen en er heel tevreden mee zijn.

Met een prijs van ruim 33.000 euro (België: 27.474 euro) is de instapper met 115 pk eigenlijk net zo duur als een Toyota Corolla, die net wat ruimer is. Je betaalt dus wat meer om hoger te zitten. Misschien nog interessanter is de Lexus LBX met 136 pk. Als je die vergelijkt met de Yaris Cross met 130 pk, is ie 4.000 euro goedkoper, en dan rij je een Lexus. In België is de LBX zo’n zo’n 2.500 euro goedkoper dan de versie met 130 pk. Dat is nog wel een overweging waard.

Specificaties, verbruik en prijs Toyota Yaris Cross

UitvoeringHybrid 115Hybrid 130
Motortypedriecilinder hybride
Motorinhoud1.490 cc
VersnellingsbakCVT-automaat
Aandrijvingvoorwielen
  
Vermogen (pk)116130
Koppel (Nm)141185
0-100 km/u (s)11,2 10,7
Topsnelheid (km/u)170170
Verbruik (l/100 km)4,54,5
Afmetingen l x b x h (mm)4.180 x 1.765 x 1.595
Gewicht (kg)1.280 1.290
Bagageruimte (l)320/1.097
Prijs NL (vanaf)€ 33.195 € 39.295
Prijs B (vanaf)€ 27.474€ 35.990

Reacties

  • DEB heeft op 2 juni 2024 geschreven:

    Ik heb de Toyota Yaris Cross nu een jaar en heb al 6 keer in de garage gestaan voor een “update ” van het infotainmentsysteem. Nog steeds valt dat zomaar uit of werkt de telefoon ineens niet meer. Het is echt een prima auto, maar als ik dit had geweten, dan was ik toch echt ergens anders voor gegaan.

    Reageer
  • Marianne heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Ik heb de cross nu 2 jaar en inderdaad moest ik erg wennen aan t geloei en ben er zelfs mee terug gegaan naar de garage. Tja, ligt aan de 3-clinder.
    Inmiddels wel aan gewend
    Ik ben een proefrit gaan maken met de LEXUS LBX en ik moet zeggen: wow, wat een auto! Zit er zwaar aan te denken om over te stappen . Morgen moet mijn Cross voor de 30 000 km beurt, ff € 308 aftikken. Geen gratis vervangend vervoer, dat heeft de Lexus dus ook weer wel .. dilemma dillema’s

    Reageer
  • Stoplichtkabouter heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Nou, het is gewoon er 3 cilinder herrie bak.
    Er fatsoenlijk in zitten gaat niet met mijn 1.96m, ik zit overal tegenaan.
    En dat geloei, het lijkt wel een koe die gemolken moet worden.

    En dan die 10 jaar garantie, die betaal je gewoon zelf bij Toyota.
    Om bovenstaande zijn wij voor de Corolla Cross gegaan, en die moet volgende week z’n 1e beurt.
    380,- euro voor een kleine beurt.
    Olie en een filter is nog geen 6 tientjes handel.
    Die dat over de kop, kom je op 120 euro.
    De monteur nog 100 euro per uur, dat is ie niet bezig, maar vooruit.
    Kom ik op 220 euro voor een kleine beurt na 5.400km in 1 jaar tijd.
    Dan betaal je met 380 euro gewoon je eigen garantie met pechhulp service.
    Op mijn vraag aan de receptionist of zij er dan goudolie in gooien, zei hij; Dit zijn vaste prijzen van Toyota.
    Jaja, voor mij nooit meer een Toyota.

    Reageer
  • Pieter heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Niets ten nadele van deze auto. Maar waarom wordt deze nooit vergeleken met de nieuwe Nissan Juke. Bijna dezelfde specificaties maar toch wat spannender. Maar dat is natuurlijk persoonlijk voor een 84 jarige die na enkele Qashqai’s kleiner wil gaan rijden.

    Reageer
  • FB heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Heb sinds kort bij mn nieuwe werkgever ook een Yaris X-Cross hybride mogen bestellen. Mede door orettige ervaringen met de Corolla station Hybrid (Active sports?) En hoe de adaptive cruise control rijdt weer voor Toyota gegaan. Fijne wagen en rijdt heerlijk, vlot genoeg en idd iets meer lawaai binnen tov corolla. Wat wel een irritatiepunt is bij de Yaris x cross zijn de parkeersensoren. Ben nu al sinds ophalen uit showroom ontevreden over sensoren die zowat bij ieder verkeerslicht en kruising gaan piepen (ook als er uberhaubt geen auto’s staan). Toyota dealer is daar vooralsnog ook niet direct heel pro-actief en al meermalen terug geweest omdat het steeds niet wordt opgelost.

    Reageer
  • Pfff heeft op 24 mei 2024 geschreven:

    Weer zo’n dinosaurus ‘journalist’ met z’n gezeik over knopjes en ‘gekke veegtoetsen’. Kan die boomer de tijdmachine in naar 2024 ipv 1998?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)