Altijd mooi als een merk besluit om onbekend terrein te betreden. Weet je nog hoe de wereld op zijn kop stond toen BMW de 1-serie lanceerde? Of hoe we ademloos toekeken toen Volkswagen wel even een limousine met een prijs van zes cijfers zou gaan maken? De ene poging is succesvoller dan de andere, inderdaad. Maar Lexus zet met de LBX nu een stap die een goede kans maakt om zijn vruchten af te werpen.
De B-segment crossover. De magische formule voor succes op de Europese markt. Als je je peuter er een laat kleien, zullen de mensen ervoor in de rij staan. En dus is het eigenlijk wonderlijk dat alle mainstream-merken er al jaren garen bij spinnen, maar nog maar weinig bouwers van luxeauto’s zich eraan hebben gewaagd.
Dit zijn een paar van de concurrenten van de Lexus LBX
Audi heeft al enige tijd de Q2 rondrijden. Volvo meldde zich onlangs met de elektrische EX30. Mini heeft de net vernieuwde Countryman. Maar BMW zelf en Mercedes schitteren door afwezigheid. En zou het niet aardig zijn als merken als Jaguar, Land Rover, Maserati, Porsche of Cadillac zich eraan zouden wagen? Momenteel doen auto’s als de Opel Mokka en Peugeot 2008 verwoede pogingen om premiumachtig over te komen met rijk uitgeruste uitvoeringen – waar nog goed geld voor betaald wordt ook. Je brengt je badge als luxemerk misschien ‘omlaag’, maar er valt in deze hoek veel te halen.
Lexus heeft het licht enige tijd geleden gezien en presenteert ons vandaag het resultaat van hun inspanningen: de Lexus LBX, of Lexus Break-through Crossover. ‘Naast LFA de enige typenaam die met een L mag beginnen, zo belangrijk is ie’, aldus het merk. Is goed hoor.
De Lexus LBX is onderhuids een Toyota
De LBX heeft een bekende basis: mama Toyota bouwt immers al de Yaris Cross. Die link leggen alleen de geïnteresseerden, want de argeloze voorbijganger zou nooit zeggen dat de twee iets met elkaar te maken hebben. De LBX breekt bewust met de bekende Lexus-styling (lees: de uitbundige spindle-grille) om ‘een meer ontspannen dan formeel karakter’ te creëren.
Zijn ontwerp is in onze ogen een beetje anoniem, maar misschien was dat ook wel de bedoeling. Lexus zet de LBX namelijk ook in om nieuwe klanten naar het merk te trekken, en die moet je niet willen verwelkomen met een grille waar nachtmerries van gemaakt zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat de LBX er saai uitziet.
De ontwerpers hebben hem een lange motorkap meegegeven, waardoor ie optisch lager en meer gestrekt lijkt (hij is maar 4,19 meter lang). De bekende truc met de zwarte C-stijl om het dak te laten ‘zweven’ draagt daar ook aan bij, net als de geknepen glaspartij en relatief korte overhang voor en achter. Gezwollen deuren leggen de kracht optisch bij de achterwielen, maar behalve een klein elektrozetje bij AWD-uitvoeringen gebeurt daar in werkelijkheid weinig.
De Lexus LBX is geen EV
De LBX is niet vol-elektrisch, zoals je misschien anno nu zou verwachten, maar uiteraard wel hybride. 136 pk haalt hij uit het driecilinder/elektromotor/CVT-kluitje tussen z’n voorwielen. Dat maakt hem inderdaad niet bijster snel: een sprinttijd van 0 naar 100 in 9,2 seconden brengt de lippen allang niet meer aan het tuiten.
De Lexus LBX gooit het dan ook niet op performance, maar op comfort, raffinement en realistische zuinigheid, waar iets voor te zeggen is. Grotere spoorbreedtes en een iets langere wielbasis dan de Toyota moeten hem extra stevig op de weg planten.
Geen ruimtewonder vanbinnen
Die wielbasis (+ 2 centimeter) zou theoretisch moeten uitmonden in een fractie meer beenruimte achterin, maar het tegendeel blijkt waar. Konden we met onze Hollands-gemiddelde lengte in de Yaris Cross nog redelijk achterin zitten, in de LBX gaat het ’m niet worden. Het is dat de deur nét dicht kan met de knietjes naast de voorstoel, maar anders passen we simpelweg niet ‘achter onszelf’. Die voorstoel kan trouwens ook niet erg ver naar achteren, wat voor een langere collega lastig blijkt. Kan beter, ook in dit segment.
Goed: pas je erin, dan heb je beslist niets te klagen in de LBX. Een elegant vormgegeven -dashboard met een naar achter leunend scherm in het midden bepaalt het rustgevende beeld. Lexus’ voornemen om ook hun instapmodel volop hun merkgevoel te laten uitdragen, blijkt uit de keuze voor fraaie materialen, smaakvolle sfeerverlichting en de onberispelijke afwerking. Een aparte keuze is de verschuifbare middenconsole: beweeg ’m resoluut naar achter en de passagiers daar zullen je nog minder lief vinden.
De LBX kun je naar hartenlust configureren
Omdat smaken steeds meer lijken te verschillen, biedt Lexus (naast de basisuitvoering en de tot tien stuks gelimiteerde Original Edition) vier zogeheten Atmospheres aan. Deze ontlopen elkaar nauwelijks in prijs, maar des te meer in uitvoering. Je kunt kiezen uit Elegant, Emotion, Relax en Cool, waarbij onder andere de kleuren, wielen, soorten bekleding (de Relax heeft semi-anilineleer) en extraatjes uiteenlopen.
Vervolgens kun je losgaan met drie pakketten – Tech, Premium en Advanced – om je LBX verder aan te kleden met zaken als een digitale sleutel, head-up display, 12,3-inch tellerscherm en Mark Levinson-audio met dertien speakers. Lexus levert alle veiligheidsgimmicks standaard.
Lexus LBX laat zich makkelijk besturen
Rijdend weten we de LBX en zijn intenties al snel te vatten. Hij is een vertroetelaar, een kleintje dat z’n best doet om groot voor je te zijn. De typisch Japanse aandacht voor zichtlijnen en ‘wat zit waar’ valt meteen op, net als de riante isolatie. De besturing is zacht als boter en heeft een langere overbrenging dan je verwacht, mogelijk zodat het woord ‘zenuwachtig’ geen moment bij je zal opkomen. Het onderstel is prettig meegaand en het gewicht ligt merkbaar niet erg hoog. Voorwielaandrijvers krijgen een torsieas achter; AWD gaat gepaard met een geavanceerdere ophanging.
Het driecilindertje is een goedzak. Hij is zo stil dat je soms nauwelijks merkt dat hij aan het werk is. Wat ie overigens ook niet vaak is; de slimme hybridetechniek zorgt dat de LBX zich een groot deel van de tijd elektrisch voortbeweegt. Trap je ’m vooruit, dan laat de variabele transmissie de motor loeien. De grap is: hij klinkt niet eens verkeerd. Er zijn geen ‘versnellingen’ om doorheen te flipperen, zoals bij sommige andere Lexussen. Het lijkt een heel bewuste keuze: deze aandrijflijn moet je ontzorgen, niet prikkelen.
En dat vat eigenlijk de LBX in zijn geheel samen. Dit is geen vechtersbaasje, geen compact speelmaatje om mee te ravotten. Zoals het een auto van zijn merk betaamt, is hij zeer ontspannend, niet spannend, om te rijden. Hij neemt je dingen uit handen en brengt je kalmpjes waar je zijn moet, en dat doet ie vanaf 35.995 euro (33.580 euro in België). Dat is misschien veel geld voor een niet-vol-elektrische, niet-snelle en ook al niet-ruime kleine crossover. Maar het is betrekkelijk weinig voor een Lexus.
Of toch liever de versie van Toyota? Lees de review van de Toyota Yaris Cross
Specificaties van de Lexus LBX Elegant 2WD(2024)
Motor
1.490 cc
driecilinder hybride
136 pk @ 5.500 tpm
120 + 185 Nm @ 3.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
103 g/km CO2
Afmetingen
4.190 x 1.825 x
1.560 mm (l x b x h)
2.580 mm (wielbasis)
1.280 kg
36 l (benzine)
402 / 994 l (bagage)
Prijzen
€ 40.495 (NL)
€ 37.460 (B)
Adrie heeft op 27 april 2024 geschreven:
Ik bezit mijn LBX Relax van 23 maart en heb er nu 2100 km mee gereden. Kan jullie vertellen dat het een absurd relaxte auto is om te rijden, luxe en vlot in het verkeer (zowel stad als snelweg).
Deze auto heb ik gekocht vanuit de folder en you tube filmpjes, de LBX heeft mij meer verast in prestaties en uiterlijk dan verwacht ………….. absoluut geen spijt van mijn aankoop.
luc heeft op 2 april 2024 geschreven:
LBX is best een leuke mooie hybride wagen, uitstekend voor mensen zonder (klein)kinderen, kwaliteit en betrouwbaarheid zijn top …