Natuurlijk herinner je je nog de Lexus LF-LC-CC-TV-AC-DC conceptcar van een paar jaar geleden. Dat was een auto die zo knettercool was dat iedereen dacht: die ontstijgt nooit de conceptfase, dat durven ze niet. Wat blijkt? Lexus durft het wel.
De LF-LC werd zo goed ontvangen dat ze dit jaar in Detroit plotseling de productieversie presenteren: kwijl maar hoi tegen de nieuwe LC 500, de eerste Lexus sinds de LFA die de stuiterende-kleine-jongetjesfactor heeft.
Het betreft een vierzits coupé met achterwielaandrijving, een 477 pk en 530 Nm sterke 5,0-liter V8 voorin en een tientraps (welja) automaat ertussenin. De motor komt uit de kleinere RC F, maar het platform waarop de LC staat, is geheel nieuw. De bekende sprint van 0 naar 100 km/u klaart de grote coupé in minder dan 4,5 seconden.
Maar dat is allemaal van ondergeschikt belang aan het uiterlijk. De LC is een triomf van design, een enorme auto – denk formaatje BMW 6-serie – die toch slank en sierlijk oogt. De lage lijn van de auto is mede mogelijk door de lage plaatsing van motor en passagiers, een speerpunt van het nieuwe GA-L-platform dat zich vooral focust op een laag zwaartepunt. Daarom heeft de LC ook een optioneel koolstofvezel dak (een glazen paneel is standaard), aluminium deuren met een koolstofvezel binnenste en een kofferbakbodem van composietmateriaal. Volgens Lexus is het chassis stijver dan dat van de LFA.
Hoofdingenieur Koji Sato zegt erover: 'De ontwerpers en technici losten samen problemen op en wisten samen een voor een de obstakels te nemen. Ik heb het idee dat we hiermee meer bereikt hebben dan simpelweg het behouden van de geest van het conceptcar-ontwerp.'
Uiteraard hangt de LC vol met talloze veiligheids- en connectiviteitsoplossingen, van adaptieve cruisecontrole tot botspreventie en een oormollend Mark Levinson-audiosysteem, maar daar gaat het bij deze auto niet om. De LC 500 moet volgens het merk 'een dynamisch en voor een Lexus uniek karakter' en toch ook 'superieur comfort van Lexus-kwaliteit' bieden. We hopen in ieder geval op een spannender rijervaring dan we in z'n motorgenoot beleefden, en gezien de gepresenteerde feitjes zou dat zomaar eens goed kunnen komen.
Wanneer de LC op de markt komt? Dat weten we nog niet. Snel, hopen we.
Reacties