De betrouwbaarste auto’s zijn altijd de ‘laatste modellen van de lichting’. Oh, en Japanse auto’s zijn betrouwbaar. Combineer die twee en je hebt een auto die een eeuwigheid mee moet gaan. De Lexus LC 500 Pinnacle Edition lijkt die auto te zijn. Officieel zegt Lexus het nog niet, maar het lijkt erop dat dit de laatste speciale editie is van het vlaggenschip van het Japanse luxemerk.

Officieel zegt Lexus dat niet, maar je gaat je grand tourer niet voor niets ‘Pinnacle Edition’ noemen. Het nummer The End van The Beatles kwam ook niet halverwege het album Abbey Road. Pinnacle is het Engels voor ‘hoogtepunt’ – en als The Beatles het konden, kan Lexus dat ook. De Pinnacle Edition is naar keuze leverbaar op basis van de LC 500 Coupé en cabriolet.

Sportieve spoiler: past dat?

Lexus heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om het model sportiever én luxueuzer te maken. Het sportieve aspect zien we aan de voorkant, met de ‘canards’ op de voorbumper. Het enige aspect waar we niet helemaal zeker over zijn, is de spoiler. Deze is geheel van koolstofvezel en vervult daadwerkelijk een functie. Dankzij de spoiler is er iets meer druk op de achterzijde – of specifieker: minder lift. Dus zeker op hogere snelheden moet hij veel prettiger rijden. En hoge snelheden kun je zeker halen.

Lexus LC Pinnacle Edition (2025) Coupé en Cabriolet bij elkaar deuren open detail

Je krijgt namelijk gewoon de bekende 5,0-liter V8 mee, met 477 pk en verrassend weinig koppel: 540 Nm. Dankzij een tientrapsautomaat maakt dat overigens nauwelijks wat uit. Speciaal voor de LC 500 Pinnacle Edition is er een mechanisch sperdifferentieel. Volgens Lexus moet dat vooral zorgen voor prettige rijeigenschappen. Daarvoor is ook het onderstel aangepast. De coupé is fractioneel sportiever afgesteld dan de cabriolet.

Interieur van de Lexus LC 500 Pinnacle Edition

Naast het fraaie uiterlijk is ook het interieur om van te smullen. In dit geval krijgt de Lexus LC 500 Pinnacle Edition een bijzonder fraaie two-tone leren bekleding. En vrijwel alles is bekleed. Het mooie van de LC 500 is dat de auto niet overladen was met schermen en gadgets. Dat betekent dat de auto negen jaar later niet verouderd oogt. Er is een centraal scherm en een digitaal instrumentencluster – voor de rest gewoon wat fysieke knoppen en fraai leer.

Lees ook: Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Het lijkt er dus op dat over een jaartje of twintig de LC 500 Pinnacle Edition precies de uitvoering is die je moet hebben. Zeker ook omdat-ie lekker zeldzaam is. Van zowel de coupé als cabriolet worden er slechts honderd exemplaren gemaakt. De gewone modellen zijn voor dit modeljaar nog gewoon leverbaar in Japan en de VS. In Nederland is het model sinds kort helaas niet meer leverbaar.

Geef een reactie

(verplicht)