
De betrouwbaarste auto’s zijn altijd de ‘laatste modellen van de lichting’. Oh, en Japanse auto’s zijn betrouwbaar. Combineer die twee en je hebt een auto die een eeuwigheid mee moet gaan. De Lexus LC 500 Pinnacle Edition lijkt die auto te zijn. Officieel zegt Lexus het nog niet, maar het lijkt erop dat dit de laatste speciale editie is van het vlaggenschip van het Japanse luxemerk.
Officieel zegt Lexus dat niet, maar je gaat je grand tourer niet voor niets ‘Pinnacle Edition’ noemen. Het nummer The End van The Beatles kwam ook niet halverwege het album Abbey Road. Pinnacle is het Engels voor ‘hoogtepunt’ – en als The Beatles het konden, kan Lexus dat ook. De Pinnacle Edition is naar keuze leverbaar op basis van de LC 500 Coupé en cabriolet.
Sportieve spoiler: past dat?
Lexus heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om het model sportiever én luxueuzer te maken. Het sportieve aspect zien we aan de voorkant, met de ‘canards’ op de voorbumper. Het enige aspect waar we niet helemaal zeker over zijn, is de spoiler. Deze is geheel van koolstofvezel en vervult daadwerkelijk een functie. Dankzij de spoiler is er iets meer druk op de achterzijde – of specifieker: minder lift. Dus zeker op hogere snelheden moet hij veel prettiger rijden. En hoge snelheden kun je zeker halen.

Je krijgt namelijk gewoon de bekende 5,0-liter V8 mee, met 477 pk en verrassend weinig koppel: 540 Nm. Dankzij een tientrapsautomaat maakt dat overigens nauwelijks wat uit. Speciaal voor de LC 500 Pinnacle Edition is er een mechanisch sperdifferentieel. Volgens Lexus moet dat vooral zorgen voor prettige rijeigenschappen. Daarvoor is ook het onderstel aangepast. De coupé is fractioneel sportiever afgesteld dan de cabriolet.
Interieur van de Lexus LC 500 Pinnacle Edition
Naast het fraaie uiterlijk is ook het interieur om van te smullen. In dit geval krijgt de Lexus LC 500 Pinnacle Edition een bijzonder fraaie two-tone leren bekleding. En vrijwel alles is bekleed. Het mooie van de LC 500 is dat de auto niet overladen was met schermen en gadgets. Dat betekent dat de auto negen jaar later niet verouderd oogt. Er is een centraal scherm en een digitaal instrumentencluster – voor de rest gewoon wat fysieke knoppen en fraai leer.
Lees ook: Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M
Het lijkt er dus op dat over een jaartje of twintig de LC 500 Pinnacle Edition precies de uitvoering is die je moet hebben. Zeker ook omdat-ie lekker zeldzaam is. Van zowel de coupé als cabriolet worden er slechts honderd exemplaren gemaakt. De gewone modellen zijn voor dit modeljaar nog gewoon leverbaar in Japan en de VS. In Nederland is het model sinds kort helaas niet meer leverbaar.


Lexus en Fender maken Lexus hip(per)

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 is een politieauto in Japan

Lexus LC 500 Convertible blijft een schoonheid

De snelste Lexussen van dit moment

Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)
