TopGear stapt net uit de nieuwe Lexus LS 500h. In ons februarinummer, dat vanaf 18 januari in de winkel ligt, lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Lexus LS
Uitvoering: 500h AWD President Line
Locatie: het noorden van Oman
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 18 tot 28 graden
Tjonge, dat ziet er opvallend uit.
Zeg dat wel. Zoals we eerder dit jaar al concludeerden: het lijkt erop dat Lexus eindelijk zijn eigen designtaal door begint te krijgen. Na moeilijk gevormde creaties als de NX kwam deze zomer de schitterende LC op ons pad, en deze LS zet de stijgende lijn door. We vinden ‘m prachtig.
Hij lijkt ook nogal lang.
Klopt, want Lexus bouwt de LS vanaf nu niet meer in twee wielbasisvarianten. Alleen de langste versie kun je nog kopen. De beenruimte achterin is dan ook riant, zeker als je het op het knopje drukt dat de rechtervoorstoel min of meer in het dashboard parkeert. Vreemd genoeg zit je wel vrij hoog, en zorgt de gestrekte daklijn dat de hoofdruimte voor langere personen achterin niet extreem riant is. Gelukkig kun je de stoelen op alle mogelijke manieren verstellen, en word je afgeleid door een soort kristallen afwerking op de met de hand gevouwen, vilten origami-deurpanelen.
Met de hand gevouwen?
Ja. Je moet het zien om het te geloven. Helaas maakte Lexus er zelf geen foto’s van (waarom toch niet?), dus vind je hierboven een iPhone-fotootje van ons testexemplaar om het toch een beetje te illustreren. Lexus’ Takumi – speciaal geselecteerde, extreem capabele vaklieden – maken van het interieur een waar kunstwerk. Maar ook als je hun inspanningen niet bestelt, ziet het geheel er al erg goed uit. Vloeiende lijnen, veel diepte en contrasten. Echt een plek waar je graag veel tijd doorbrengt. Ook al is de infotainment nog steeds best raar.
Hoe rijdt de nieuwe Lexus LS 500h?
Lexus zelf claimt dat ze voor deze auto op zoek zijn gegaan naar een sportievere inslag. Hij moest ‘spannender’ worden, dus maakten ze ‘m stijver en legden ze het zwaartepunt lager. Zelfs de racende Toyota-CEO Akio Toyoda bemoeide zich er persoonlijk mee. Even waren we bang dat de LS hierdoor zijn doel voorbij zou schieten en misschien zelfs hard en onrustig zou zijn geworden. Geen paniek: het is nog steeds een van de meest weelderige zweeflimo’s die er zijn. Hij rijdt heerlijk ontspannend en probeert zich juist niet dynamischer voor te doen dan ie is. En er is noise canceling, (optionele) luchtvering en de fijnste stoelmassage die we ooit voelden.
Hoe zit het met de techniek?
De nieuwe Lexus LS 500h heeft dezelfde bijzonder geslaagde hybride aandrijflijn (met CVT-achtige setup die een tientraps automaat imiteert) die we onlangs al in de LC testten. Qua karakter is het systeem nu meer op een limousine dan een GT afgestemd, maar de LS gaat er nog steeds in 5,5 seconden mee van 0 naar 100 km/u. Tot op snelwegsnelheden kan de 3,5-liter V6 zich uitschakelen als de omstandigheden het toelaten, zodat je je elektrisch voortbeweegt. De LS is er met achter- of vierwielaandrijving en komt er op termijn ook als LS 500; vreemd genoeg niet met de V8 van de LC 500, maar met een biturbo-versie van de 3.5 V6.
Wanneer kan ik ‘m bestellen?
Nu. Lexus heeft in Nederland inmiddels 20 nieuwe LS’en verkocht en verwacht er komend jaar zo’n 40 tot 50 weg te zetten. Exclusiviteit gegarandeerd, dus. De levertijd is ongeveer vier maanden. De LS 500h is er vanaf 116.995 euro, maar de volgeladen President Line die wij reden, komt op 149.995 euro.
Lees onze volledige rijtest van de nieuwe Lexus LS 500h in TopGear Magazine 152 – vanaf 18 januari in winkels en op vloermatten!
Reacties